• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Äntligen dax

Grrr.. Telefonen driver med mig och hittar på ordð??¡.

Det jag tänkte skriva var att mycket av symtomen påminner om celiaki.

• Avena

Äntligen dax: Min dotter fick diagnosen mjölkproteinallergi för ett par månader sen. Hon är 6½ år och har varit trög/förstoppad hela livet. Hon har ätit antingen Lactulos eller Lactipex men framförallt Movicol dagligen sen hon var två år. Ändå har hon haft problem. Hon har inga exem alls men har klagat en hel del på magont samt har haft en stor mage och varit väldigt hård alltid. Vid ett par tillfällen har hon blivit så förstoppad att hon har kräkts. Hon har också fått lavemang på sjukan flera gånger.
    Vi fick en ny läkare för ett par månader sen (eftersom den gamla gick i pension, som tur var!) och hon sa till oss att ta bort mjölk direkt. Hon blev helt bra i magen med en gång! Märktes efter ett par dagar. Får hon i sig mjölk nu blir hon dåligt direkt.
    Det är enkelt att byta ut mjölken mot havredryck (förutom i glas iofs - smakar ju inte samma) och testa en vecka eller två. Det hade jag gjort.
    Bästa är såklart att kontakta vården, men det är liksom lättare sagt än gjort ibland och de ger ju inte alltid korrekt diagnos tyvärr. :-/ 

Lycka till!    

• Avena

Har en fråga:

Lilleman (16 mån) har sovit några nätter på en provisorisk madrass gjord av diverse täcken och överkast. Han vaknade och var full med exem på kroppen, svullen i ögonen och helt röd och prickig i ansiktet. Det blev värre för varje morgon. Igårmorse såg han hemsk ut...
    Igår kunde vi iaf byta tillbaka till hans vanliga madrass (skumgummi) och han är redan bättre. Inga svullna ögon och exemet verkar lägga sig.
    Först tänkte jag att hans reaktion kunde bero på pollen eftersom han sover med öppet fönster, men det har ju regnat varje natt och min man, som är superallergisk mot pollen, har inga kraftiga symtom. Lilleman har inte reagerat på pollen heller tidigare.

Så, min fråga: Ska jag fundera mer över detta? Borde jag misstänka kvalster? Ska jag ringa hans läkare eller vänta till återbesöket om några veckor? Hur reagerar era barn på kvalster, ni som har?

Att det aldrig ska ta slut... Rynkar på näsan     

• AAEV

Någon med erfarenhet av myggallergi? Var hos doktorn med sonen i veckan pga enorma myggbett (typ 10x10 cm), han får alltid såna i början av sommaren. Vi fick allergimedicin men tycker informationen var lite dålig... Smörjer ni med nått på betten eller låter ni dom vara?

• jennsans
    AAEV skrev 2012-06-17 21:21:37 följande:
    Någon med erfarenhet av myggallergi? Var hos doktorn med sonen i veckan pga enorma myggbett (typ 10x10 cm), han får alltid såna i början av sommaren. Vi fick allergimedicin men tycker informationen var lite dålig... Smörjer ni med nått på betten eller låter ni dom vara?

Vi har gett aerius enl läkarordination regelbundet under säsongen. Blivit bättre o bättre år för år nu knappt någon reaktion.

smörjt med xylokain salva vid behov mot klåda men beror på ålder.
  • st elmos fire

Avena - det är inte mögel i reservmadrsssen? Bara en tanke om den kanske brukar förvaras i källare eller dyl annars? Kvalster borde ju finnas i hans vanliga säng?

• ränderpåtvären

Avena, det var inte dun i täckena då?

• Färgen

Avena: det finns mängder av kvalster även i den vanliga madrassen, madrasserna är de största kvalsterbovarna eftersom de aldrig tvättas.. Det är ju lätt att tro att det skulle vara kvalster han reagerat på när ni bytte, men har ni inte märkt något innan så är nog sannolikheten att det är något annat större. Sen trivs kvalster bäst dör det är mörkt och fuktigt så möjligt att de kanske haft det idealiskt i era extra täcken etc men nja har ni inte sett någon son helst reaktion innan så är jag tveksam. Dock aldrig fel att kolla, många eksembarn är kvalsteralkergiska ( iallafall enligt vår allergi läkare ) men man testar oftast endast via blodprov och pricktest och då hittar man inte det.. På vår allergimottagning har de lagt till kvalster på lapptestet när det är eksem som är sympotom och de har sett att det är jätte vanligt. Så som sagt inte fel att kolla om ni nu sett en reaktion..

• Avena

Ja alltså, det var ingen madrass utan vi vek olika täcken och överkast för att göra det mjukt bara tills hans vanliga var torr igen. Tänkte också på dun, men det var inte dun i täcket. Dessutom sov han ibland hos mig förut och jag har dun, det tror jag inte han reagerade på då. Var längesen nu...

Kanske inte alls var det utan något helt annat.

Nåja, jag tar nog upp det med läkaren på återbesöket så får vi väl se vad hon säger. Nu är han nästan helt bra så det är ju skönt. Känner att jag hade velat testa att lägga honom på de där täckena igen bara för att se om han reagerar, men det känns lite taskigt...

Vi hade förresten, i samma veva, gett honom gröt gjord på en ny sorts havregryn som vi först tänkte att han reagerade på. Det var såna lite mer "grova" och nyttiga liksom. Han är allergisk mot råg, men det var ju fortfarande bara havregryn så det borde han väl inte reagera på? Eller??? Vi har slutat ge dom nu och han är, som sagt, bättre. Shit, vilket detektivarbete!