• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Färgen
    Anna F skrev 2012-07-12 02:06:43 följande:
    Jag har en fråga angående syskon. 
    Har ni fler barn i familjen.. och i så fall är alla allergiska?
    Vi har ett allergiskt barn och funderar på att försöka skaffa ett till och det skulle vara en otrolig bonus att inte få ett barn med allergier.

I min familj har vi inga allergier och i min mans familj kommer det från pappas sida. Han har 3 syskon varav ett är allergiskt med ungefär samma allergier som vårt barn har.

Hur ser det ut för er? 

Har oxå bara ett barn, men om man kollar på min familj så har både min mamma och min bror många allergier men jag har inga är bara lite överkänslig mot tex myggbett..
    Min dotter är allergisk men varken jag eller min man är allergiska, så tror inte det är så enkelt att säga att bara för det finns allergier i en familj så får barnen det oxå.
  • Kavat

Trottoarbonden, vad äter han?
    Funkar mjölk, soja, baljväxter? Majs?
    Förstår din frustration. Det är jätte jobbigt.

Vi har hittat orvar och felix ekoköttbullar som funkar nu till den lille. Underbart för det är nästan det enda han inte spottar ut.

Men numera äter vi i princip aldrig samma mat och har alltid minst tre olika rätter. Tröttsamt ja! Men försöker göra en del tex laga potatis som alla tål. Blir det pasta måste vi göra två olika osv.

• chanella

Hej!

Någon som vet om en ammande bebis kan få allergiska symptom genom mjölken när mamman är allergisk? 

Min 2-månaders är konstant snorig, nyser och hostar men ingen i familjen har varit förkyld på evigheter, vi träffar inte hellre några sjuka pga smittrisken. Däremot har jag samma symptom av pollenallergin och större syskonet har också pollenallergi.

Vad tror ni? 

• ränderpåtvären
    chanella skrev 2012-07-12 18:07:39 följande:
    Hej!

Någon som vet om en ammande bebis kan få allergiska symptom genom mjölken när mamman är allergisk? 

Min 2-månaders är konstant snorig, nyser och hostar men ingen i familjen har varit förkyld på evigheter, vi träffar inte hellre några sjuka pga smittrisken. Däremot har jag samma symptom av pollenallergin och större syskonet har också pollenallergi.

Vad tror ni? 
    Testa att äta mjölkfritt! Det är den vanligaste allergin för bebisar, mjölkproteinallergi.
  • Trottoarbonden
    Vi har ett allergiskt barn och funderar på att försöka skaffa ett till och det skulle vara en otrolig bonus att inte få ett barn med allergier.

I min familj har vi inga allergier och i min mans familj kommer det från pappas sida. Han har 3 syskon varav ett är allergiskt med ungefär samma allergier som vårt barn har.

Hur ser det ut för er? 
    Det här är en fundering du inte är ensam om!
    Har två söner. Den äldste har många födoämnesallergier. Den yngste har magbesvär men ingen konstaterad allergi. Pappan är extremt känslig mot många födoämnen (ej samma som sonen) och jag har pollenallergi.

Har frågat vår läkare som har lång erfarenhet av allergibarn, han säger att enligt hans erfarenhet är det ungefär hälften av barnen som inte har allergiska syskon och hälften där syskonet/syskonen också har allergi. Relativt ofta är syskonen allergiska mot olika saker. Han menade på att risken för allergi inte ska vara avgörande vid val att skaffa syskon, det är så pass goda chanser att en allergi växer bort och har familjen redan ett allergiskt barn så kommer i så fall det nya barnet att hamna i allra bästa händer hos erfarna föräldrar.

Trots detta tvekar och funderar jag enormt på syskon. Om någon kunde garantera mig att få ett icke-allergiskt och allmänt friskt och välmående barn hade jag inte tvekat en sekund. Men tyvärr finns inga garantier....
  • Trottoarbonden
    Kavat skrev 2012-07-12 09:57:37 följande:
    Trottoarbonden, vad äter han?
    Funkar mjölk, soja, baljväxter? Majs?
    Förstår din frustration. Det är jätte jobbigt.

Vi har hittat orvar och felix ekoköttbullar som funkar nu till den lille. Underbart för det är nästan det enda han inte spottar ut.

Men numera äter vi i princip aldrig samma mat och har alltid minst tre olika rätter. Tröttsamt ja! Men försöker göra en del tex laga potatis som alla tål. Blir det pasta måste vi göra två olika osv.
    Just nu vet vi inte om något funkar eftersom han konstant har besvär. Men vi tror att mjölk funkar. Soja o baljväxter äter han nästan inte, vi misstänker att de ger besvär och hans pappa kan inte äta det så vi har det knappt i kosten alls. Vi tror majs fungerar, men på sista tiden har han börjat undvika det så jag är osäker där med...

Funderar på att be läkaren ta blodprov för allt följande nästa vecka då vi ska dit:
    Mjölk, sädesslag, baljväxter, pollen, tomat, ägg, gurka och potatis.

Det känns som om det är nästan allt! Undrar om läkaren går med på det....
  • Trottoarbonden
    chanella skrev 2012-07-12 18:07:39 följande:
    Hej!

Vad tror ni? 
    Hej!

Hur tänker du att han skulle få symptom genom bröstmjölken? Att histamin skulle gå över? Eller själva allergenet?

Jag skulle nog gissa på att din mamma-känsla stämmer, att bebben är pollenallergisk. Varför skulle man inte kunna vara det som spädbarn tänker jag? Blir det något bättre under regniga dagar, när ni är inomhus osv? Antar att du redan undviker att torka tvätt ute, låta bebin sova ute i vagnen osv.

Tråkigt att ha en liten som inte mår helt bra! Hoppas ni får ordning på det snart.
  • 2små2stora

Hur ser det ut för er? 
    Barn nr 1 inte allergisk alls.
    Barn nr 2 har nu på senare tid blivit allergisk mot katt.
    Barn nr 3 mjölk och soja allergisk. Dock börjar soja i mindre mängder fungera.
    Barn nr 4 mjölk, säd och ägg allergisk.

Jag är allergisk mot pollen ffa björk och gräs
    Maken reagerar på säd allergi eller gluten vet vi inte än.

Min brors ena är allergisk mot mjölk. Och min mamma är svårt katt och mögel allergisk 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-07-12 20:29:23 följande:
    Just nu vet vi inte om något funkar eftersom han konstant har besvär. Men vi tror att mjölk funkar. Soja o baljväxter äter han nästan inte, vi misstänker att de ger besvär och hans pappa kan inte äta det så vi har det knappt i kosten alls. Vi tror majs fungerar, men på sista tiden har han börjat undvika det så jag är osäker där med...

Funderar på att be läkaren ta blodprov för allt följande nästa vecka då vi ska dit:
    Mjölk, sädesslag, baljväxter, pollen, tomat, ägg, gurka och potatis.

Det känns som om det är nästan allt! Undrar om läkaren går med på det....
    Har ni tagit blodprov innan? Min ena kollades aldrig mellan han var bebis och förän nyligen, fyra år senare. Han har låga antikroppar mot det mesta..

Varför inte kolla soja, guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl, ärtor (har för mig att allt det kan kollas. Välj det som ni testat och tror er sett reaktioner på. Och majs också.

Vi testade allmänt "fisk" som är torsk - inga antikroppar. Han har aldrig ätit annan fisk än lax. Sen kollade nya läkaren lax och då hade han antikroppar mot det.
    Däremot har ena barnet haft antikroppar mot soja utan att någonsin ha ätit det. Liksom en har fått skyhöga mot ägg, bara genom att andas in det i luften och via kontakt. Men sen har den lille inga antikroppar mot torsk och mjölk som han får jätte tydliga snabba reaktioner av.. Men han är ju rätt liten än. Så det är minst sagt lurigt.
  • Kavat

För er som funderar på fler barn kan jag säga att det blir mycket lättare när man vet vad man ska titta efter och när man vet och "kan" allt sedan tidigare. Så värt det om man vill ha fler oavsett om de får andra och jobbiga allergier.

Det sägs att probiotika till mamman under graviditeten kan minska risken och vidare till bebisen. Och D-droppar ska alla barn ha, speciellt allergiska även efter 2 år för de har hittat samband där.