• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Giraff

Hejhej allergiföräldrar! 

Vi har en pojke som blir tre i höst - han är mjölkallergiker och även allergisk mot jordnötter.

Det senaste halvåret har han vid 5 tillfällen fått en kraftig allergisk reaktion mot nånting på förskolan, i samband med maten. Första gången det hände blev han riktigt dålig ett par timmar efter lunch, och när jag hämtat honom fick han även andningsproblem och vi fick åka in akut. 

Efter det gjordes blodprover, och det var då vi såg att han var mkt allergisk mot jordnöt.

Förskolepersonalen är självklart informerade om detta och det ska absolut inte finnas några nötter i lokalen. De har även uteslutit en del kryddor som de misstänkte att han kunde vara känslig mot. Dagbok har förts, men vi har inte kunnat något samband med vad han äter och när de här reaktionerna uppstår.

Förskolepersonalen har nu Aerius som de ger direkt de ser att han blir allergisk, och vi har sluppit åka in akut igen.

Men vad sjutton kan det vara? Det är BARA på förskolan han blivit såhär allergisk! Jag har funderat på om det inte är maten ändå - kanske nåt i miljön? 

Om 10 dar ska vi till läkaren igen, vill gärna ha lite tips på vad mer man skulle kunna testa för!!

Är jättetacksam för alla typer av input!  

• t0va
    Trasan0606 skrev 2012-07-08 21:34:34 följande:
    Jag måste fråga ett par saker. Slutade ju amma för en vecka sen och det är SÅÅÅÅ härligt att kunna äta fritt igen men samtidigt måste jag tänka mig för men skrutten.

Tidigare kunde vi ju dela bestick utan problem men det går inte längre. Vågar jag dela vattenglas/vattenflaska med honom? Beror väl kanske på hur känslig han är men om vi säger t ex att jag ätit frukost (med mjölk), och borstat tänderna och sen delar vattenglas  - är mjölkspåren borta då eller hur funkar det? Är hur nojjig som helst.

När ni lagar mat hemma - använder ni helt separerade kastruller/stekpannor om ni gör mat till övriga famliljen där det förekommer saker som liten är allergisk emot? Det mesta vi lagar är allergivänligt men undantag sker.

Jag tror inte han är hyperkänslig men han har aldrig fått i sig något han är allergisk emot själv utan enbart via bröstmjölken.         

Hur gör ni helt enkelt?   
    Testa är nog det enda svar du kan få. Vi delar inte bestick eller glas, nu när sonen snart är 2år och vi tror att han inte är lika känslig längre så har han fått dricka ur samma glas några gånger. Han har varit snabb och tagit utan att vi hunnit stoppa och det har gått bra. Men inte samma bestick.

Vi hade egna grytor till honom i början men nu delar vi allt. Han har egen stekpanna som vi använder, vi gör endel pannkakor och annat med mjöl, ägg och mjölk i den. Ska vi steka korv som är samma till alla så är vi ofta lata och diskar stekpannan extra noga och det har gått bra att ha samma till alla då.

Däremot hos mina föräldrar så blir han dålig när vi använder deras stekpanna.

Träslevar och sånt kan vara bra att ha eget, vi har köpt i plast till sonen, är lättast att diska och hålla rent.
  • ränderpåtvären
    Giraff skrev 2012-07-08 22:13:59 följande:
    Hejhej allergiföräldrar! 

Vi har en pojke som blir tre i höst - han är mjölkallergiker och även allergisk mot jordnötter.

Det senaste halvåret har han vid 5 tillfällen fått en kraftig allergisk reaktion mot nånting på förskolan, i samband med maten. Första gången det hände blev han riktigt dålig ett par timmar efter lunch, och när jag hämtat honom fick han även andningsproblem och vi fick åka in akut. 

Efter det gjordes blodprover, och det var då vi såg att han var mkt allergisk mot jordnöt.

Förskolepersonalen är självklart informerade om detta och det ska absolut inte finnas några nötter i lokalen. De har även uteslutit en del kryddor som de misstänkte att han kunde vara känslig mot. Dagbok har förts, men vi har inte kunnat något samband med vad han äter och när de här reaktionerna uppstår.

Förskolepersonalen har nu Aerius som de ger direkt de ser att han blir allergisk, och vi har sluppit åka in akut igen.

Men vad sjutton kan det vara? Det är BARA på förskolan han blivit såhär allergisk! Jag har funderat på om det inte är maten ändå - kanske nåt i miljön? 

Om 10 dar ska vi till läkaren igen, vill gärna ha lite tips på vad mer man skulle kunna testa för!!

Är jättetacksam för alla typer av input!  
    Kanske vanlig kontaminering av mjölk (eller rått ägg om han nu inte tål det). Soja ligger nära till hands med mjölk- och baljväxtallergi. Sist pälsdjur.

Kanske kan alla äta mjölkfritt smör då vanligt smör kan vara svårt att få bort.
  • Trasan0606

Skrutten fyller 1 nästa vecka och jag vill gärna baka en riktig tårta till honom som han kan äta - utan mjölk, ägg och soja. Någon som har ett recepttips - som blivit bra?

Kikade lite i utanalltblogen tidigare idag men tänkte att någon annan kanske försökt själv med. 

• Giraff
    ränderpåtvären skrev 2012-07-09 13:36:58 följande:
    Kanske vanlig kontaminering av mjölk (eller rått ägg om han nu inte tål det). Soja ligger nära till hands med mjölk- och baljväxtallergi. Sist pälsdjur.

Kanske kan alla äta mjölkfritt smör då vanligt smör kan vara svårt att få bort.
    Tack! 

Nog inte mjölk, för de gånger han råkat fått i sig det har han fått nässelutslag och det har han aldrig fått på förskolan. (Och hela barngruppen får redan mjölkfritt smör!) 

Soja har inte gett nåt utslag på testerna, och hans äggallergi har växt bort. 

Pälsdjur är heller inte så troligt, för vi har hundar hemma (gjort pricktest för det utan reaktion också!) och katter har han träffat och klappat flera gånger. 

Hmmm, det är verkligen ett detektivarbete det här!

Har funderat på tex mögel... Kan det dyka upp vid enstaka tillfällen sådär?  
  • ränderpåtvären

Giraff, låter jättekrångligt! Om det var länge sedan han fick mjölk kan reaktionerna ha förändrats, och de behöver inte vara samma symtom varje gång, men det där vet ni bäst själva. Verkar kunna få allvarliga reaktioner även utan positivt testresultat.

Kanske någon annan som känner till mögel eller liknande reaktioner. Men jag tror helt klart att det kan vara olika där också beroende på allmäntillstånd, ventilation, temperatur/fukt (?), kontakt. Om det inte är pollenansamlingar han reagerar på. Tänker att reaktionen blir allvarlig där eftersom han antagligen är väldigt aktiv, andas in mer, kroppen påverkas mer.

• LokesMammi

Hur "fort" brukar allergier försvinna? Nån som vet på ett ungefär?
    Vi ska ta nya test på sonen på det han inte tål nu i november. Då är han 22månader! Längtar så dit! =) Verkar som han inte är så himla allergisk nu. Han har sugit på godisar o ätit smulor utan större reaktion! =)

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Giraff
    ränderpåtvären skrev 2012-07-10 21:01:44 följande:
    Giraff, låter jättekrångligt! Om det var länge sedan han fick mjölk kan reaktionerna ha förändrats, och de behöver inte vara samma symtom varje gång, men det där vet ni bäst själva. Verkar kunna få allvarliga reaktioner även utan positivt testresultat.

Kanske någon annan som känner till mögel eller liknande reaktioner. Men jag tror helt klart att det kan vara olika där också beroende på allmäntillstånd, ventilation, temperatur/fukt (?), kontakt. Om det inte är pollenansamlingar han reagerar på. Tänker att reaktionen blir allvarlig där eftersom han antagligen är väldigt aktiv, andas in mer, kroppen påverkas mer.
    Jaa, verkligen krångligt! Pust! 

Det där med att reaktionerna kan förändras är ju bra att veta - det ska jag absolut ta upp hos läkaren!  Tack och lov har vi en ny barnläkare som är jätteduktig på just allergier. 

Tack snälla för ditt svar!  
  • Bobbosmamma
    spökplumpen skrev 2012-07-07 10:37:01 följande:
    Vi ska in på måndag och göra lapptest. Jag vill ha dem testade för mjölk, soja, jordgubbar och knott/mygg. Men vad annars ska man be dem testa för? O har eksem och har varit dålig i magen i 1,5 år, han är konstaterat äggallergiker. H kräks av yoghurt,ost (så där är det säkert mjökprotein) och blåbär. Han har också eksem och är periodvis dålig i magen, ja och konstaterad äggallergiker han med enligt pricktest. Just nu har han röda upphöjda prickar i ansiktet och huvudet sen 1,5 vecka tillbaka. Har smörjt med hydrokortison men de har inte försvunnit än.

Eftersom de reagerar på olika sätt, dvs dålig mage vs kräkningar, är det då troligt att de är allergiska mot olika saker eller kan samma saker visa sig på olika sätt i kroppen?

Tänker om tex vete/råg/havre är vanligare vid taskig mage? Och något annat vid kräkningar? 
    På min tjej som inte tål sädesslag visade det sig allra tydligast genom ont i magen, i uttryckt som "inte glad", ledsen, missnöjd, gnällig. Och även när jag nu kan jämföra i efterhand, ´syns det skillnad på bajset. Men innan vi uteslöt sädesslag trodde jag att hennes bajs var normalt.