• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Trottoarbonden
    Kavat skrev 2012-07-13 16:34:42 följande:
    Har ni tagit blodprov innan? Min ena kollades aldrig mellan han var bebis och förän nyligen, fyra år senare. Han har låga antikroppar mot det mesta..

Varför inte kolla soja, guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl, ärtor (har för mig att allt det kan kollas. Välj det som ni testat och tror er sett reaktioner på. Och majs också.

Vi testade allmänt "fisk" som är torsk - inga antikroppar. Han har aldrig ätit annan fisk än lax. Sen kollade nya läkaren lax och då hade han antikroppar mot det.
    Däremot har ena barnet haft antikroppar mot soja utan att någonsin ha ätit det. Liksom en har fått skyhöga mot ägg, bara genom att andas in det i luften och via kontakt. Men sen har den lille inga antikroppar mot torsk och mjölk som han får jätte tydliga snabba reaktioner av.. Men han är ju rätt liten än. Så det är minst sagt lurigt.
    Ja, vi har tagit blodprov innan och då på sådant som vi misstänkt. Har fått träff på allt som vi misstänkt. Fick träff på mandel, som han reagerat på, och testade därför även nötter som han aldrig har reagerat på. Fick träff på samtliga nötter han provat någon gång (inkl kokosnöt) så nu råder läkaren att undvika totalt. Som mindre fick vi aldrig träff på blodprov, trots magbesvär som blev bättre då vi uteslöt många livsmedel. Men nu när reaktionen är i munnen med klåda och ibland även blåsor tycks det ge utslag på blodprov.

Eftersom man ofta får falska positiva resultat så vill de inte testa så brett utan enbart på sådant som jag misstänker och där jag har skrivit matdagbok och har liksom ringat in något. Men nu har jag inte en aning. Det kliar och kliar i hans mun (och även i rumpan) för jämnan, inget tycks hjälpa. Han får Aerius men det hjälper inte. Jag vet inte om det är en allergisk reaktion ens (öron-näsa-hals läkare har tittat på tungan och allt verkar normalt). Men jag tänker att om det är det så reagerar han troligen på något som vi äter väldigt ofta och vill därför testa allt det. Samtidigt vill jag även testa sådant som han själv misstänker. Men jag vet inte om läkaren vill testa så mycket.

Han är snart sex år, då är man ju stor och även liten samtidigt. Vill ta honom och hans tankar på allvar. Men så hävdar han att pasta kliar, men plättar kliar inte. Mig veterligen är den pasta jag ger honom enbart vete, och i plättar har jag också vete (samt mjölk och ägg och flytande margarin).... Så nu får han varken pasta eller potatis, som han säger kliar, utan enbart ris, som han knappt äter av...

Och så är det mina funderingar kring läkare. Vi har nu en privat barnläkare som är mycket engagerad och har lång erfarenhet av barn med allergiska besvär. Han är också mycket fin mot barnen så besöken där går så fint. Men så funderar jag på om vi kunde få bättre hjälp någon annan stans. Eller om de också bara säger att jag ska föra matdagbok och att han ju inte har så vanliga allergier osv... Men jag förstår ju att ingen kan titta i någon kristallkula och ha alla svaren direkt.
  • Avena

Undrar om någon vet ifall det kan finnas mjölk i sockervadd??? Kanske i färgen - den var rosa och blå?

Utgick från att det inte kunde finnas mjölk i det så vi frågade inte, men en dag senare blev hon dålig och jag kan inte hitta något annat som hon kan reagerat på... (Hon åt iofs pommes också och de såldes med ostsås, som hon såklart inte tog, men kanske att det fanns någon ostkrydda på eller så?)

Hon är alltså allergisk mot mjölk och reagerar med förstoppning.

Jag har googlat sockervadd och innehåll, men det står bara socker. Nu är hon bra igen, men man undrar ju ändå vad det kan ha varit...

Någon som vet?

• Kavat
    Avena skrev 2012-07-16 12:48:24 följande:
    Undrar om någon vet ifall det kan finnas mjölk i sockervadd??? Kanske i färgen - den var rosa och blå?

Utgick från att det inte kunde finnas mjölk i det så vi frågade inte, men en dag senare blev hon dålig och jag kan inte hitta något annat som hon kan reagerat på... (Hon åt iofs pommes också och de såldes med ostsås, som hon såklart inte tog, men kanske att det fanns någon ostkrydda på eller så?)

Hon är alltså allergisk mot mjölk och reagerar med förstoppning.

Jag har googlat sockervadd och innehåll, men det står bara socker. Nu är hon bra igen, men man undrar ju ändå vad det kan ha varit...

Någon som vet?
    Skulle mer tro på pommesen jag med. Där jag frågat har det enbart varit socker i sockervadd.
  • Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-07-15 20:02:33 följande:
    Ja, vi har tagit blodprov innan och då på sådant som vi misstänkt. Har fått träff på allt som vi misstänkt. Fick träff på mandel, som han reagerat på, och testade därför även nötter som han aldrig har reagerat på. Fick träff på samtliga nötter han provat någon gång (inkl kokosnöt) så nu råder läkaren att undvika totalt. Som mindre fick vi aldrig träff på blodprov, trots magbesvär som blev bättre då vi uteslöt många livsmedel. Men nu när reaktionen är i munnen med klåda och ibland även blåsor tycks det ge utslag på blodprov.

Eftersom man ofta får falska positiva resultat så vill de inte testa så brett utan enbart på sådant som jag misstänker och där jag har skrivit matdagbok och har liksom ringat in något. Men nu har jag inte en aning. Det kliar och kliar i hans mun (och även i rumpan) för jämnan, inget tycks hjälpa. Han får Aerius men det hjälper inte. Jag vet inte om det är en allergisk reaktion ens (öron-näsa-hals läkare har tittat på tungan och allt verkar normalt). Men jag tänker att om det är det så reagerar han troligen på något som vi äter väldigt ofta och vill därför testa allt det. Samtidigt vill jag även testa sådant som han själv misstänker. Men jag vet inte om läkaren vill testa så mycket.

Han är snart sex år, då är man ju stor och även liten samtidigt. Vill ta honom och hans tankar på allvar. Men så hävdar han att pasta kliar, men plättar kliar inte. Mig veterligen är den pasta jag ger honom enbart vete, och i plättar har jag också vete (samt mjölk och ägg och flytande margarin).... Så nu får han varken pasta eller potatis, som han säger kliar, utan enbart ris, som han knappt äter av...

Och så är det mina funderingar kring läkare. Vi har nu en privat barnläkare som är mycket engagerad och har lång erfarenhet av barn med allergiska besvär. Han är också mycket fin mot barnen så besöken där går så fint. Men så funderar jag på om vi kunde få bättre hjälp någon annan stans. Eller om de också bara säger att jag ska föra matdagbok och att han ju inte har så vanliga allergier osv... Men jag förstår ju att ingen kan titta i någon kristallkula och ha alla svaren direkt.
    Mm, det är nog smart att bara testa det som misstänks. Men det är ett väldigt jobb. Det har varit samma här. Får se om den minste också kommer visa på tester sedan eller inte.
    Det är så svårt. Mina barn utesluter ju själva en massa saker ur sin kost och faktum är att de brukar ha rätt. Alltså när dottern uteslöt ägg själv så undvek hon tillslut även stekt potatis (jag blandade ägg i pyttipanna...) och när vi kollade så var hon allergisk mot ägg. Men vad har man för val. Svårt och dumt att tvinga dem äta sådant de inte vill ha.

Jag skulle nog valt att stanna hos den erfarna läkaren om ni gillar honom. Det är guld värt om du frågar mig. Men det beror ju på om ni är nöjda förstås. Det är ju en förutsättning för att stanna.
  • Molina
    LadyM skrev 2012-07-14 17:51:55 följande:
    Hej! Nån som vet vad som gäller när man ska flyga med medicin (betapred, flytande aerius samt adrenalinsprutor) - behöver man läkarintyg för att få ha med det i handbagaget? Vår allergiläkare har semester typiskt nog....   
    Du måste ha ett speciellt intyg om du ska ta med adrenalinspruta ombord på flyget, likså betapred aerius, men det intyget kan vilken läkare på barn/allergimottagningen skriva men just sprutan är viktig att ha intyg.
    Vi fick ett speciellt intyg för den och apoteket plomberade sprutan i en påse med intyget i och sen hade vi ett intyg i väskan om sprutan på Sve,Eng.

Angående nötter kontakta flygbolaget och säg till om ev nötallergi då kan dom just den flygningen uppmana passagerare att inga nötter får intas i någon form pga av kraftig nörallergi ombord, det har hänt mig många gånger när vi flygit att dom säger så.
  • LokesMammi
    Molina skrev 2012-07-16 21:19:42 följande:
    Du måste ha ett speciellt intyg om du ska ta med adrenalinspruta ombord på flyget, likså betapred aerius, men det intyget kan vilken läkare på barn/allergimottagningen skriva men just sprutan är viktig att ha intyg.
    Vi fick ett speciellt intyg för den och apoteket plomberade sprutan i en påse med intyget i och sen hade vi ett intyg i väskan om sprutan på Sve,Eng.
    Jag har haft anapen o betapred i handväskan på flyget utan problem!
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Molina
    LokesMammi skrev 2012-07-16 21:26:40 följande:
    Jag har haft anapen o betapred i handväskan på flyget utan problem!
    Har du!!! Oj och till oss sa dom att man va tvungen att ha ett speciellt intyg, det är ju skönt om man slipper jaga intyg till höger och vänster.
  • LokesMammi
    Molina skrev 2012-07-16 21:51:06 följande:
    Har du!!! Oj och till oss sa dom att man va tvungen att ha ett speciellt intyg, det är ju skönt om man slipper jaga intyg till höger och vänster.
    Första gången jag flög hade jag intyg fast läkaren sa att det inte behövdes. Nu senast hade jag inget o dom stoppade inte mig! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3