• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LokesMammi
    t0va skrev 2012-07-16 23:07:22 följande:
    Hurvida man behöver intyg eller inte kan variera vart man ska och om det är mellanlandningar osv. Jag skulle aldrig våga åka iväg utan att ha fixat intyg när det gäller viktiga mediciner. Kolla med apoteket de brukar ha koll.

www.alltomallergi.se/default.aspx?mid=99&pid=...
    Enl läkaren så behövs inte det!
    Min svåger har inte intyg på sin diabetesmedicin!
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Avena
    Kavat skrev 2012-07-16 20:33:11 följande:
    Skulle mer tro på pommesen jag med. Där jag frågat har det enbart varit socker i sockervadd.
    Ja, känns inte som att det kan vara mjölk i sockervadden. Säkert nån krydda på pommesen. Nåja, nu är hon bra men det känns galet att hon är känslig så att det räcker med lite krydda för att hon ska bli förstoppad i dagar...
  • Trottoarbonden
    Kavat skrev 2012-07-16 20:38:26 följande:
    Mm, det är nog smart att bara testa det som misstänks. Men det är ett väldigt jobb. Det har varit samma här. Får se om den minste också kommer visa på tester sedan eller inte.
    Det är så svårt. Mina barn utesluter ju själva en massa saker ur sin kost och faktum är att de brukar ha rätt. Alltså när dottern uteslöt ägg själv så undvek hon tillslut även stekt potatis (jag blandade ägg i pyttipanna...) och när vi kollade så var hon allergisk mot ägg. Men vad har man för val. Svårt och dumt att tvinga dem äta sådant de inte vill ha.

Jag skulle nog valt att stanna hos den erfarna läkaren om ni gillar honom. Det är guld värt om du frågar mig. Men det beror ju på om ni är nöjda förstås. Det är ju en förutsättning för att stanna.
    Var hos läkaren idag och det gick väl som väntat (förutom att äldste sonens ena rör i örat inte hittades och båda pojkarna hade misstänkt röda och svullna halsar...).
    Läkaren visste inte varför det kliar så på äldste sonens tunga. Vi ska prova med dels alvedon och dels Xylocain på tungan tyckte han för att se om något av det hjälper. (jag ska själv prova Xylocain, känns lite märkligt att ta det på tungan...). Annars så köpte han mina argument om att det bör vara något han utsätts för ofta, så det togs blodprov för gräspollen, sädesslagen, baljväxter, mjölk, ägg, gurka, potatis och tomat. Kan ta upp till två veckor för resultat. Han har vuxit o gått upp i vikt bra.
    Angående yngste sonen så togs min oro för varför han behöver Movicol på alvar, vi börjar med att trappa ner långsamt för att se vilken dos han behöver. Avföringsprov för inflammation ska tas. Om det visar sig att vi inte helt kan trappa ut Movicol ska vi gå vidare med allergiutredning (blodprov). Han har gått ner i vikt sedan april, men vuxit på längden. Han blir smalare o smalare... stod helt still i vikt mellan ett och två år, oroar mig att det blir så igen. Känner att det är något som inte är helt hundra...

Ja, vi är nöjda med läkaren så vi blir kvar där tror jag.

Åh, pojkarna höll på att riva stället där idag! Jag är ju givetvis nervös inför ett sådant läkarbesök, det är ju jätteviktigt, och det känner de nog av. Och så tar det sin tid, ,de blir hungriga och uttråkade och härjar vilt. Känner mig inte direkt som världens bästa mamma. Men så säger sköterskan "Jag har tre pojkar, när de var i den här jobbiga åldern fösökte jag sälja dom, Tre till priset av två! Men det gick inte". Då kände jag mig mycket, mycket bättre! Två skitungar till salu, något defekta men söta när de sover! Någon som är intresserad?
  • Anna F

Hej! Jag har en fråga om syskon till allergiska barn. Är de också allergiska?

Vi har en dotter med allergi och har pratat om vi ska försöka oss på få en syskon, men hur blir det med allergin. Nu vet man ju om hur det är att ha ett multiallergisk barn och man kanske i så fall ska strunta i amming för att slippa utesluta typ allt ur min kost redan från början? Eller väntar man för att se vad det nya barnet får för symptom?

Det känns liksom otroligt att få ett icke allergiskt barn när man har ett som är så allergiskt redan innan. 
    Hur ser det ut för er om ni har fler barn i familjen? 

• AlexandraViberg
    Anna F skrev 2012-07-20 01:20:50 följande:

Vi har en dotter med allergi och har pratat om vi ska försöka oss på få en syskon, men hur blir det med allergin. Nu vet man ju om hur det är att ha ett multiallergisk barn och man kanske i så fall ska strunta i amming för att slippa utesluta typ allt ur min kost redan från början? Eller väntar man för att se vad det nya barnet får för symptom?

Det känns liksom otroligt att få ett icke allergiskt barn när man har ett som är så allergiskt redan innan. 
    Jag är allergisk, mot ofantligt mycket känns det som ibland.. t.o.m små färgämnen och latex.. Min helbror är allergisk mot EN sak. Mina två halvsyskon är inte allergiska alls. Jag har en dotter också, hon är inte allergisk mot något. :)
    Sophie 070212, X Jan-12, höger äl rök!
  • LokesMammi

Jag hade mkt allergier som liten, mitt halvsyskon har inga allergier. Min sambos brors äldsta barn har allergier o hans yngsta inga allergier! Spännande o se om vårat nästa barn har allergier då våran son har massor av allergier!
  • LokesMammi

ÄNTLIGEN börjar det vända för sonen på vikt o längd kurvan. Vikten har lagt sig på en kurva o följer den fint nu på dom två senaste vägningarna. Längdkurvan pekar uppåt! Såååååå underbart. Hoppas SÅ att det fortsätter så. Ska dit igen i slutet av augusti. Härligt! Sonen är 18mån o väger 9900g o är 77.5cm kort! =)

• Trasan0606

Fick idag provresultaten efter blodproven vi lämnade förra veckan. På en 99 skala så hade lillen

6,55 på mjölk
    0,43 på ägg
    0,32 på soja (enligt läkaren ett negativt utslag)
    1,7 på vetemjöl

Men läkaren tyckte bara jag skulle undvika mjölk och ägg, testa soja lite smått men fortsätta med vetemjöl. Han har ju inte viktproblem men har nästan jämt lite torra fläckar och kliar sig ofta på natten (men inte där man ser fläckarna utan på "problemfri" hud), kanske bara är en reflex??

Han kräks inte heller nuförtiden men sover lite oroligt men det kan ju barn i allmänhet göra också. Svårt att veta vad som är allergireaktion eller bara vanlig stökig sömn.

Samtliga är ju väldigt låga utslag vilket är jätteskönt men ändå, vetemjölet gör mig lite nojjig. Nån som fått liknande resultat?   

• Kavat
    Trasan0606 skrev 2012-07-20 11:32:54 följande:

Fick idag provresultaten efter blodproven vi lämnade förra veckan. På en 99 skala så hade lillen

6,55 på mjölk
    0,43 på ägg
    0,32 på soja (enligt läkaren ett negativt utslag)
    1,7 på vetemjöl

Men läkaren tyckte bara jag skulle undvika mjölk och ägg, testa soja lite smått men fortsätta med vetemjöl. Han har ju inte viktproblem men har nästan jämt lite torra fläckar och kliar sig ofta på natten (men inte där man ser fläckarna utan på "problemfri" hud), kanske bara är en reflex??

Han kräks inte heller nuförtiden men sover lite oroligt men det kan ju barn i allmänhet göra också. Svårt att veta vad som är allergireaktion eller bara vanlig stökig sömn.

Samtliga är ju väldigt låga utslag vilket är jätteskönt men ändå, vetemjölet gör mig lite nojjig. Nån som fått liknande resultat?   

Vad det bara ovanstående som testades? Värdet på blodprovet säger ensamt  ingenting egentligen när det är så låga värden tyvärr.
    Eksem är sena reaktioner liksom sömnproblem så det brukar inte visa på blodprov. Däremot så är det en stor vägledning om det visar. Så enda och bästa sättet att hitta allergier är att utesluta och provocera. Nu har ni ju ämnen som är misstänkta och risken är att han inte tål något av det.

Jag har barn som är superallergiska mot saker och har värden runt 0.20 och jag har barn som äter mängder av ost och lite andra mjölkprodukter som har värden på 3-4 och samma barn som absolut reagerar på minsta lilla soja/baljväxt och det visar 0. Sen har jag barn som har värde över 240 och han reagerar luftburet. Men den andra som reagerar med snabba reaktioner och troligtvis luftburet visar 0 på proverna.. Så det är minst sagt lurigt.

Får jag gissa så kommer ni att behöva ta bort mjölk, ägg, soja/baljväxter, guar mm samt alla sädesslag för att sedan introducera en sak i taget och se om ni får reaktion. Men det beror på hur stora problem han har. Och det vet man ju egentligen inte innan man har tagit bort allt i minst två-tre veckor. Lurigt med ägg och fisk samt nötter som man kan få luftburna reaktioner av så det brukar man inte upptäcka i första taget..
  • Kavat

Läs tillbaks några sidor, det var uppe för diskussion nyligen. Alla barn är allergiska här hemma. Men det blir lättare ju fler de är även om det är fler allergier. Det var absolut jobbigast i början när man inte kunde något och gjorde alla misstag. Så länge de hålls ifrån det de inte tål så är det lättare. Jag tvekade inte att skaffa fler, även om jag visste att risken var stor för allergier. Det är så värt det om du frågar mig. {#emotions_dlg.flower}