• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    LokesMammi skrev 2012-07-10 21:23:18 följande:
    Hur "fort" brukar allergier försvinna? Nån som vet på ett ungefär?
    Vi ska ta nya test på sonen på det han inte tål nu i november. Då är han 22månader! Längtar så dit! =) Verkar som han inte är så himla allergisk nu. Han har sugit på godisar o ätit smulor utan större reaktion! =)
    det finns inget "brukar", men när de börjar skolan vid 7år så har många allergier växt bort för de flesta.

Min är 23månader nu och vi ska testa igen efter sommaren, jag tycker också att det verkar som om han klarar smulor av bröd. Har hittat några nu, samma med kaninpellets har han grävt i utan att få illröda kinder som förut så jag håller tummarna.
  • LokesMammi
    t0va skrev 2012-07-10 23:20:33 följande:
    det finns inget "brukar", men när de börjar skolan vid 7år så har många allergier växt bort för de flesta.

Min är 23månader nu och vi ska testa igen efter sommaren, jag tycker också att det verkar som om han klarar smulor av bröd. Har hittat några nu, samma med kaninpellets har han grävt i utan att få illröda kinder som förut så jag håller tummarna.
    Ok. det är ganska intressant med allergier! Alla läkare säger att om man har allergi som liten så försvinner den medan man är liten o har man allergier kvar efter puberteten så har man det kvar! Jag tålde tomat o vetemjöl när jag var 12 år, mjölk o ägg när jag var 18 år, ägg o kyckling när jag var 25år! :/
    Hoppas verkligen att sonen blir av med sina allergier när han är liten. Jag hade mera allergier än han har i samma ålder! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Kavat
    Giraff skrev 2012-07-08 22:13:59 följande:
    Hejhej allergiföräldrar! 

Vi har en pojke som blir tre i höst - han är mjölkallergiker och även allergisk mot jordnötter.

Det senaste halvåret har han vid 5 tillfällen fått en kraftig allergisk reaktion mot nånting på förskolan, i samband med maten. Första gången det hände blev han riktigt dålig ett par timmar efter lunch, och när jag hämtat honom fick han även andningsproblem och vi fick åka in akut. 

Efter det gjordes blodprover, och det var då vi såg att han var mkt allergisk mot jordnöt.

Förskolepersonalen är självklart informerade om detta och det ska absolut inte finnas några nötter i lokalen. De har även uteslutit en del kryddor som de misstänkte att han kunde vara känslig mot. Dagbok har förts, men vi har inte kunnat något samband med vad han äter och när de här reaktionerna uppstår.

Förskolepersonalen har nu Aerius som de ger direkt de ser att han blir allergisk, och vi har sluppit åka in akut igen.

Men vad sjutton kan det vara? Det är BARA på förskolan han blivit såhär allergisk! Jag har funderat på om det inte är maten ändå - kanske nåt i miljön? 

Om 10 dar ska vi till läkaren igen, vill gärna ha lite tips på vad mer man skulle kunna testa för!!

Är jättetacksam för alla typer av input!  
    Min första tanke är ärtor/baljväxter eller soja. Hänger ihop med allergi mot jordnöt. Jordnöt är ju en baljväxt.

Det finns t.ex baljväxter i curryblandningar (bockhornsklöver).

Se till att skriva matdagbok över de dagarna som han reagerar så att ni tillslut kan hitta samband. Alltså att du samma dag tar reda på alla ingredienser i maten och vad exakt han ätit.
  • t0va
    LokesMammi skrev 2012-07-11 06:08:08 följande:
    Ok. det är ganska intressant med allergier! Alla läkare säger att om man har allergi som liten så försvinner den medan man är liten o har man allergier kvar efter puberteten så har man det kvar! Jag tålde tomat o vetemjöl när jag var 12 år, mjölk o ägg när jag var 18 år, ägg o kyckling när jag var 25år! :/
    Hoppas verkligen att sonen blir av med sina allergier när han är liten. Jag hade mera allergier än han har i samma ålder! =)
    Precis, våran läkare har sagt att det mesta växer bort innan skolåldern men att det kan ta längre tid också. Vet andra som kunnat börja äta saker som vuxen, så jag tror inte alls på det när det sägs att om det inte försvinner innan man blir vuxen så är det kvar resten av livet. Man hör ju så mycket om hur det är, men sen som i dessa grupper får höra en massa exempel som inte är så.

Hoppas också han blir av med sitt fort, om man ändå kan börja lägga till lite så skulle det underlätta i vårat fall. Ägg är sånt vår son inte ens fått äta än för vi har inte vågat. Blev reaktion på test men oklar men vi har ändå inte vågat.
  • Trottoarbonden

Fy vad jag känner mig deppig idag! har just gjort veckans jobbigaste: inköpslistan till veckohandlingen, inklusive planering av vad som ska ätas. Känns som om vi inte kan äta något alls. Jag blir bara så ledsen. Gjorde misstaget att surfa lite efter middagstips vilket gjorde mig ännu ledsnare.
    Äldste sonen är den som orsakar mig mest huvudbry. Just nu är det massor han inte vill äta (kött, pasta, pizza, smörgås, nya saker) en hel del som han konstaterat inte tål (fisk, fågel, nötter bland annat) och en massa vi är misstänksamma mot om han tål eller inte (potatis, tomat, gurka, ägg, sädesslag). Det finns inget kvar!! Lägg då till en lillebror som inte kan äta ris och en pappa som i princip inte tål några kryddor eller grönsaker. Jag blir tokig!! Önskar så att jag visste vad pojken tål och inte tål så att jag slipper att konstant oroa mig för vad det är som orsakar hans problem! Det kliar på tungan för jämnan och jag är inte människa att komma på vad det är. Så ledsen....

• LokesMammi

Usch va jobbigt! Det är det jag är rädd för, att sonens allergier håller i sig o att nästa framtida unge kommer o ha helt andra allergier! Jobbigt!

• Trottoarbonden

Någon som vet om det kan vara pollenallergi sonen har? Han har inga symptom från näsa och ögon, nyser inte, snorar inte. Enbart klåda på tungan.
    Det kliar hela tiden verkar det som, han vaknar med klåda och ofta blir den värre vid måltid.
    Är pricktestad mot pollen utan reaktion. Kan man testa det via blodprov?

• Färgen

Trottoarbonden: satt innan idag och läste om olika korsallergier och då stod det att korsallergier ofta visade sig genom kli på tungan/ munnen.. Och att det ofta inte visar sig på pricktest blodprov på barn.. Har han någon annan allergi kan det ju vara en ide att kolla vilka korsallergier som är vanliga och testa att utesluta det..

• Anna F

Jag har en fråga angående syskon. 
    Har ni fler barn i familjen.. och i så fall är alla allergiska?
    Vi har ett allergiskt barn och funderar på att försöka skaffa ett till och det skulle vara en otrolig bonus att inte få ett barn med allergier.

I min familj har vi inga allergier och i min mans familj kommer det från pappas sida. Han har 3 syskon varav ett är allergiskt med ungefär samma allergier som vårt barn har.

Hur ser det ut för er? 

• LokesMammi
    Anna F skrev 2012-07-12 02:06:43 följande:
    Jag har en fråga angående syskon. 
    Har ni fler barn i familjen.. och i så fall är alla allergiska?
    Vi har ett allergiskt barn och funderar på att försöka skaffa ett till och det skulle vara en otrolig bonus att inte få ett barn med allergier.

I min familj har vi inga allergier och i min mans familj kommer det från pappas sida. Han har 3 syskon varav ett är allergiskt med ungefär samma allergier som vårt barn har.

Hur ser det ut för er? 
    Vi har bara ett barn, men min lillebror har inga allergier o min sambos brorsbarn har bara den älste allergier! =)