• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Bobbosmamma

Kollade Milda o såg att det innehåller solrosolja, vilket hon inte heller tål. Så tyvärr funkar inte det. Finns det bara de två märkena; Carlshamn o Milda, som har mjölkfritt margarin? Hmm. Får väl försöka kolla utomlands eller nåt i så fall :(

• FruK

Hej allergiföräldrar.
    Någon som har barn som är MAJS allergiskt,  tål diit barn majsstärlekse (Lailas gula Naturligt glutenfri Mjölmix, rapysprodukter) osv.
    Hur allergiskt är ditt banr? (Enligt test och symptom) min son är 2+ av 3 på patchtestet. Han är 17 månader och jag funderar på att testa lailas för att baka bröd till honom. Vet dock inte om det är smart eller ej. Hans dietist är på semester och vad jag vet så skall det flesta majsallergiker tåla majsstärkelse.
    Tacksam för svar. 

• Zenobia
    Färgen skrev 2012-07-04 06:13:15 följande:
    Iindsey: nej inga ekologiska men de flesta på Apoteket.. Hon får utslag/eksem och klåda.. Vi höll på att ge upp men så fick jag pratat med en på Apoteket vars son oxå hade jätte känslig hud och de kunde oxå bara använda vichy.. Hon sa att hon fick inte rekommendera den professionellt då det inte fanns några studier som bevisade det men personligt rekommenderade hon den.. Och sen dess kör vi oxå enbart på den!
    Vilken tur att jag gick in och läste i tråden, vi ska utomlands i Augusti och jag funderade på solkräm och jag har en rätt känslig son som troligen har allergier eller ja känslig då. Då ska jag införskaffa den och prova
  • spökplumpen
    Sephyria skrev 2012-07-04 19:03:43 följande:
    Det va sinlac som sonen reagera på. Vi gör egen gröt på boveteflingor, polenta eller pama minutris och berikar med althera. Funkar kanon för oss!
    Vad är althera?
  • ränderpåtvären
    Bobbosmamma skrev 2012-07-06 12:51:07 följande:
    Kollade Milda o såg att det innehåller solrosolja, vilket hon inte heller tål. Så tyvärr funkar inte det. Finns det bara de två märkena; Carlshamn o Milda, som har mjölkfritt margarin? Hmm. Får väl försöka kolla utomlands eller nåt i så fall :(
    Tänkte testa kokosfettet det skrevs om för ett tag sedan.

Är det vanligt med solrosallergi? Har väntat med solrosfrön av rädsla för allergi, men gett ofta nu eftersom det tydligen är jättegott.
  • spökplumpen

Vi ska in på måndag och göra lapptest. Jag vill ha dem testade för mjölk, soja, jordgubbar och knott/mygg. Men vad annars ska man be dem testa för? O har eksem och har varit dålig i magen i 1,5 år, han är konstaterat äggallergiker. H kräks av yoghurt,ost (så där är det säkert mjökprotein) och blåbär. Han har också eksem och är periodvis dålig i magen, ja och konstaterad äggallergiker han med enligt pricktest. Just nu har han röda upphöjda prickar i ansiktet och huvudet sen 1,5 vecka tillbaka. Har smörjt med hydrokortison men de har inte försvunnit än.

Eftersom de reagerar på olika sätt, dvs dålig mage vs kräkningar, är det då troligt att de är allergiska mot olika saker eller kan samma saker visa sig på olika sätt i kroppen?

Tänker om tex vete/råg/havre är vanligare vid taskig mage? Och något annat vid kräkningar? 

• ränderpåtvären
    spökplumpen skrev 2012-07-07 10:37:01 följande:
    Eftersom de reagerar på olika sätt, dvs dålig mage vs kräkningar, är det då troligt att de är allergiska mot olika saker eller kan samma saker visa sig på olika sätt i kroppen?
    Hon kräktes inte av mjölk förrän på slutet så det verkar väldigt individuellt. Innan var det främst dålig mage.
  • Trasan0606

Jag måste fråga ett par saker. Slutade ju amma för en vecka sen och det är SÅÅÅÅ härligt att kunna äta fritt igen men samtidigt måste jag tänka mig för men skrutten.

Tidigare kunde vi ju dela bestick utan problem men det går inte längre. Vågar jag dela vattenglas/vattenflaska med honom? Beror väl kanske på hur känslig han är men om vi säger t ex att jag ätit frukost (med mjölk), och borstat tänderna och sen delar vattenglas  - är mjölkspåren borta då eller hur funkar det? Är hur nojjig som helst.

När ni lagar mat hemma - använder ni helt separerade kastruller/stekpannor om ni gör mat till övriga famliljen där det förekommer saker som liten är allergisk emot? Det mesta vi lagar är allergivänligt men undantag sker.

Jag tror inte han är hyperkänslig men han har aldrig fått i sig något han är allergisk emot själv utan enbart via bröstmjölken.         

Hur gör ni helt enkelt?   

• jennsans

vart gör de lapptest/patchtest hos er?????

har fått remiss till allergimottagningen men de gör det inte.. hudmottagningen gör det vid exem på vuxna typ hon tyckte inte det skulle vara det bästa för min son..