• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Anna F
    Kavat skrev 2012-07-20 13:01:14 följande:
    Läs tillbaks några sidor, det var uppe för diskussion nyligen. Alla barn är allergiska här hemma. Men det blir lättare ju fler de är även om det är fler allergier. Det var absolut jobbigast i början när man inte kunde något och gjorde alla misstag. Så länge de hålls ifrån det de inte tål så är det lättare. Jag tvekade inte att skaffa fler, även om jag visste att risken var stor för allergier. Det är så värt det om du frågar mig. {#emotions_dlg.flower}
    Herregud! Jag är ju helt senil! Jag har ju frågat detta för 5 dagar sen. Ha ha ha! Jag får skylla på att jag har varit sjuk den senaste tiden och haft hög feber. Det måste vara en minneslucka av något slag.

Tack för svaren föresten! Vi fick vårt första barn och hon måste ha varit allergisk redan i magen för hon bajsade i magen och hade kolik redan första natten ute. Jag tog bort i princip allt ur min kost när jag ammade men när hon 6 mån gammal gjorde patchtest och det visade även sädeslag så fick jag ge upp. Jag som vegetarian kunde inte leva på bladgrönsaker och ris liksom.  Vi fick en total chock de första 1,5 åren var så svåra för oss med kolik, sjukhusbesök och total livsomställning att vi sa "Aldrig mer. Vi pallar inte fler barn med så svåra allergier" Det handlade bara om att överleva.

Men nu när barnet är 4 år och helt underbar och vi kommit in i alla rutiner och inte vet om något annat liv än att ha ett allergibarn så kommer suget efter ett syskon. Kärleken till det störta barnet är så stort att jag bara vill ha mer att slösa kärlek på. Jag räknar med att det barnet kommer vara minst lika allergiskt som vårt första och är det mindre allergier iblandat är det bara en bonus. Nu tex funderar jag på om man ska strunta i amningen helt och ge neocate vid minsta lilla tecken så ungstackarn slipper kolik, diarrer, raketspyor, eksem och ilskna plitor... och får sova i lugn och ro i stället.
    Fast jag är inte gravid än. Jag kanske inte ens kan bli gravid en gång till? vem vet.

Jag är NOLL allergisk. Tål allt, har haft alla djur man kan tänka sig från jag var nyfödd och ingen i min familj har ens allergi mot pollen eller någont födoämne. Jag är vego för jag inte gillar smaken av kött, fisk eller skaldjur. Min man däremot har djur och pollen allergier och på hans pappas sida har de svåra multi-allergier redan långt bak i släkten. En farfars far åt typ bara potatis hela sitt liv och var supersjuk. Min mans yngsta syskon är dock multiallergisk liknade min dotter.. så det finns kanske 50/50 att barnet blir allergiskt, eller inte. Jag var dock nyfiken på hur det ser ut i era familjer.

Att få ett barn till som inte är allergiskt alls är en tanke som jag helt övergett. Jag höll tummarna när jag väntade vårt först barn dock och hoppades att min sida skulle få övertaget eftersom vi inte har några allergier där alls, men se det gick ju inte.

• Trottoarbonden

Hej på er!

Läkaren rekommenderade Xylocain på tungan till min som som har sån klåda, mest för att se om klådan då försvinner. Det är ju svårt för en liten grabb att exakt beskriva vad som känns och om reaktionen sitter hyfsat ytligt och enbart på tungan (så som han själv beskriver det) så bör det försvinna med salvan.

Testade dock själv igår och fy så obehagligt. Det brände i tungan (o gom o läppar dit salvan kom med saliven). Stack och kändes inte alls trevligt. Är nu osäker på om jag verkligen ska testa på grabben. Tänk om han får panik... jag kan ju inte ta bort det. Det höll i typ tjugo minuter.

• Trasan0606

Kavat - osäker på allt som testades men jag vet att det gjordes på fisk och jordnötter också. När det gäller baljväxter så prövar jag mig fram, ärtor verkar inte funka men längre än så har jag inte kommit. Måste bli av med eksemen först...

Jobbigt med så allergiska barn, synd om dom. Det man kan hoppas på är att det växer bort.

• Trottoarbonden
    Anna F skrev 2012-07-20 14:19:10 följande:
    Herregud! Jag är ju helt senil! Jag har ju frågat detta för 5 dagar sen. Ha ha ha! Jag får skylla på att jag har varit sjuk den senaste tiden och haft hög feber. Det måste vara en minneslucka av något slag.

Tack för svaren föresten! Vi fick vårt första barn och hon måste ha varit allergisk redan i magen för hon bajsade i magen och hade kolik redan första natten ute. Jag tog bort i princip allt ur min kost när jag ammade men när hon 6 mån gammal gjorde patchtest och det visade även sädeslag så fick jag ge upp. Jag som vegetarian kunde inte leva på bladgrönsaker och ris liksom.  Vi fick en total chock de första 1,5 åren var så svåra för oss med kolik, sjukhusbesök och total livsomställning att vi sa "Aldrig mer. Vi pallar inte fler barn med så svåra allergier" Det handlade bara om att överleva.

Men nu när barnet är 4 år och helt underbar och vi kommit in i alla rutiner och inte vet om något annat liv än att ha ett allergibarn så kommer suget efter ett syskon. Kärleken till det störta barnet är så stort att jag bara vill ha mer att slösa kärlek på. Jag räknar med att det barnet kommer vara minst lika allergiskt som vårt första och är det mindre allergier iblandat är det bara en bonus. Nu tex funderar jag på om man ska strunta i amningen helt och ge neocate vid minsta lilla tecken så ungstackarn slipper kolik, diarrer, raketspyor, eksem och ilskna plitor... och får sova i lugn och ro i stället.
    Fast jag är inte gravid än. Jag kanske inte ens kan bli gravid en gång till? vem vet.

Jag är NOLL allergisk. Tål allt, har haft alla djur man kan tänka sig från jag var nyfödd och ingen i min familj har ens allergi mot pollen eller någont födoämne. Jag är vego för jag inte gillar smaken av kött, fisk eller skaldjur. Min man däremot har djur och pollen allergier och på hans pappas sida har de svåra multi-allergier redan långt bak i släkten. En farfars far åt typ bara potatis hela sitt liv och var supersjuk. Min mans yngsta syskon är dock multiallergisk liknade min dotter.. så det finns kanske 50/50 att barnet blir allergiskt, eller inte. Jag var dock nyfiken på hur det ser ut i era familjer.

Att få ett barn till som inte är allergiskt alls är en tanke som jag helt övergett. Jag höll tummarna när jag väntade vårt först barn dock och hoppades att min sida skulle få övertaget eftersom vi inte har några allergier där alls, men se det gick ju inte.

Jag har svarat dig tidigare... Men passar på att lägga till lite mer av mina funderingar (som jag tror jag inte skrev sist, möjligt jag också senil...)
    Vi resonerar också som du avseende oss själva, det vill säga glädjen och kärleken till ett barn men också frågan om orken finns där en gång till. Men så tänker vi också på barnet. Min man är multiallergisk (eller överkänslig mot många födoämnen) och detta är ett enormt socialt handikapp. Mat är en så stor del av vår mänskliga sociala samvaro och att inte kunna delta i denna är jobbigt. Inte kunna äta ute, alltid ha med lunchlåda, vara till besvär då man blir bortbjuden, så pass till besvär att många drar sig för att laga mat osv.  Och att alltid vara speciell på dagis o i skolan, på kalas, inte kunna handla i kiosken, inte fika på stan, alla de gånger då klantiga föräldrar ger en frukt eller inget alls istället för godispåsen som barnet inte tål osv...
    Hos oss är tankarna kring om det skulle vara själviskt att skaffa ett barn till just nu många... tyvärr...
    Känns trist att vara negativ, när du är så härligt positiv... förlåt!
  • jennsans
    Trottoarbonden skrev 2012-07-20 21:35:27 följande:
    Hej på er!

Läkaren rekommenderade Xylocain på tungan till min som som har sån klåda, mest för att se om klådan då försvinner. Det är ju svårt för en liten grabb att exakt beskriva vad som känns och om reaktionen sitter hyfsat ytligt och enbart på tungan (så som han själv beskriver det) så bör det försvinna med salvan.

Testade dock själv igår och fy så obehagligt. Det brände i tungan (o gom o läppar dit salvan kom med saliven). Stack och kändes inte alls trevligt. Är nu osäker på om jag verkligen ska testa på grabben. Tänk om han får panik... jag kan ju inte ta bort det. Det höll i typ tjugo minuter.

Inte xylocain viskös som rekomenderades? Ska man verkligen ha salvan i munnen? Tror dock viskös är receptbelagt
  • Avena
    Trasan0606 skrev 2012-07-20 11:32:54 följande:

Fick idag provresultaten efter blodproven vi lämnade förra veckan. På en 99 skala så hade lillen

6,55 på mjölk
    0,43 på ägg
    0,32 på soja (enligt läkaren ett negativt utslag)
    1,7 på vetemjöl

Men läkaren tyckte bara jag skulle undvika mjölk och ägg, testa soja lite smått men fortsätta med vetemjöl. Han har ju inte viktproblem men har nästan jämt lite torra fläckar och kliar sig ofta på natten (men inte där man ser fläckarna utan på "problemfri" hud), kanske bara är en reflex??

Han kräks inte heller nuförtiden men sover lite oroligt men det kan ju barn i allmänhet göra också. Svårt att veta vad som är allergireaktion eller bara vanlig stökig sömn.

Samtliga är ju väldigt låga utslag vilket är jätteskönt men ändå, vetemjölet gör mig lite nojjig. Nån som fått liknande resultat?   

Ja, alltså jag kan inte det där med värdena riktigt men vi fick värden på en skala typ upp till 5 och där hade han 3 på vetemjöl som tydligen är väldigt högt för en 1-åring. Dock sa läkaren att det inte är ett starkt allergen så om han klarar det ska han få det och han äter bröd varje dag utan problem så det verkar funka. Får han i sig något av allt det andra han inte tål så märks det direkt...

Han reagerar också med exem och har atopiskt exem även annars. Jag brukar tipsa alla som har barn med exem eller torr, kliande hud om Derma silk som har funkat superbra för oss. Om du inte känner till det kan det vara värt att prova. 
  • Sephyria

Ni som har barn som reagerar på vete: klarar de druvsocker? För visst är det så att druvsocker kan vara gjort på vete, och ofta är det om det inte står specificerat nåt annat?

Har under sommaren testet att ge sonen mat med druvsocker lite då och då, och han har i över en månad haft eksem i knävecken. Han är inte atopisk men hade lite eksem då han fortfarande fick sädesslag. Visst låter det som om det kan vara druvsockret som är orsaken nu?

• FenomenaA
    Kavat skrev 2012-07-14 14:15:01 följande:
    Japp, enligt barnens dietist gäller det även vuxna med allergier..
    Tack Kavat!
  • jennsans

har en liten fundering.
    lilleman tål inte mjölk och soja funderar på om chicken nuggets från guldfågeln fungerar...
    ingredienser:

Kycklingkött (52 %), vetemjöl, vatten, stärkelse/potatis/vete, salt, kryddor (lök, vitlök, paprika, gurkmeja, selleri), jäst, buljongpulver/kyckling samt vegetabilisk olja/palm till friteringen.

funderar lite över typ buljongen..
    står att de inte innehåller mjölk o soja... 
  • Sousafon

Hej!

Vi ska åka till Göteborg med vår son som är kraftigt allergisk mot ägg, nötter mm. Finns det någon som har någon restaurang att rekommendera? Vi kommer att bo nära Slottsskogen.

Tacksam för tips! Svårt att våga äta på restaurang i främmande städer...