• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • FenomenaA

Kavat, det där med D-droppar, gäller det även 3 år +? För vi ger inte det till vår nästan 3-åring längre. 

• Kavat
    FenomenaA skrev 2012-07-13 23:38:54 följande:
    Kavat, det där med D-droppar, gäller det även 3 år +? För vi ger inte det till vår nästan 3-åring längre. 
    Japp, enligt barnens dietist gäller det även vuxna med allergier..
  • LadyM

Hej! Nån som vet vad som gäller när man ska flyga med medicin (betapred, flytande aerius samt adrenalinsprutor) - behöver man läkarintyg för att få ha med det i handbagaget? Vår allergiläkare har semester typiskt nog....   

• Sousafon
    LadyM skrev 2012-07-14 17:51:55 följande:
    Hej! Nån som vet vad som gäller när man ska flyga med medicin (betapred, flytande aerius samt adrenalinsprutor) - behöver man läkarintyg för att få ha med det i handbagaget? Vår allergiläkare har semester typiskt nog....   
    Ja, man ska nog ha läkarintyg. Vi hade det när vi flög, men behövde aldrig visa det, i och för sig... Men man vill ju inte ta risken att behöva lämna det.
  • LadyM

Hade ni sprutor oxå? Misstänker att det är det som kan komma att ställa till problem - nä jag sätter mig absolut inte på ett plan utan dem!!

• LadyM

En flygfråga till: får de ha jordnötter på flyg längre (europa) eller är det beroende på bolag?

• LokesMammi
    chanella skrev 2012-07-12 18:07:39 följande:
    Hej!

Någon som vet om en ammande bebis kan få allergiska symptom genom mjölken när mamman är allergisk? 

Min 2-månaders är konstant snorig, nyser och hostar men ingen i familjen har varit förkyld på evigheter, vi träffar inte hellre några sjuka pga smittrisken. Däremot har jag samma symptom av pollenallergin och större syskonet har också pollenallergi.

Vad tror ni? 
    Vi, eller jag, upptäckte sonens allergi via amning. Tror han blev allergisk redan i magen.
    Hormonplitar som blev värre o värre. (allergiska prickar enl mig). Stod still i vikt när han var 4mån.
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Sousafon
    LadyM skrev 2012-07-14 21:02:22 följande:
    Hade ni sprutor oxå? Misstänker att det är det som kan komma att ställa till problem - nä jag sätter mig absolut inte på ett plan utan dem!!
    Ja, vi hade sprutor också. Se om det finns någon annan läkare på mottagningen som kan skriva ett intyg. De borde ju ha tillgång till er journal.
    Jordnötter varierar nog från bolag till bolag. Kan nog vara bra att kolla i förväg. 
  • Bobbosmamma
    Trottoarbonden skrev 2012-07-12 20:24:25 följande:
    Det här är en fundering du inte är ensam om!
    Har två söner. Den äldste har många födoämnesallergier. Den yngste har magbesvär men ingen konstaterad allergi. Pappan är extremt känslig mot många födoämnen (ej samma som sonen) och jag har pollenallergi.

Har frågat vår läkare som har lång erfarenhet av allergibarn, han säger att enligt hans erfarenhet är det ungefär hälften av barnen som inte har allergiska syskon och hälften där syskonet/syskonen också har allergi. Relativt ofta är syskonen allergiska mot olika saker. Han menade på att risken för allergi inte ska vara avgörande vid val att skaffa syskon, det är så pass goda chanser att en allergi växer bort och har familjen redan ett allergiskt barn så kommer i så fall det nya barnet att hamna i allra bästa händer hos erfarna föräldrar.

Trots detta tvekar och funderar jag enormt på syskon. Om någon kunde garantera mig att få ett icke-allergiskt och allmänt friskt och välmående barn hade jag inte tvekat en sekund. Men tyvärr finns inga garantier....
    Funderar oxå på sånt här... Har bara ett barn, en flicka som är jätteallergisk. Vill gärna gärna ha fler barn. Men tvekar.