• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ränderpåtvären
    LokesMammi skrev 2012-07-28 22:49:06 följande:
    Ja precis!
    Det gick bra, tack. Vi hade med oss matburkar från sverige, sen bodde vi hos svärfar med sambo o mkt mat åt vi hemma. ute gick det bra med en tolk! =)
    :) Kanske är ett asiatiskt land som är grejen, fast i Japan fick jag inte ens vegetariskt fast jag hade en skriven lapp med mig.
  • 2små2stora
    spökplumpen skrev 2012-07-27 16:37:32 följande:
    Kan man göra pannkakor utan ägg, mjölkprotein och vete?
    Det går utmärkt. 
    Mjölk ersätter vi med rismjölk
    ägg med äggersättning och eller bakpulver
    vetemjölk mot glutenfrimjölmix och bovete 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • spökplumpen
    2små2stora skrev 2012-07-29 08:51:38 följande:
    Det går utmärkt.  Mjölk ersätter vi med rismjölk ägg med äggersättning och eller bakpulver vetemjölk mot glutenfrimjölmix och bovete 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~

Du har inte ett recept du vill dela med dig av? Jag tycker det är så svårt att veta vilken effekt de olika livsmedlena har så det är svårt att veta mängderna man ska ersätta med. Har tex Finmixen samma egenskaper som vetemjöl så att man kan byta rakt av, blir smeten rinnigare av mjölkersättning så att man behöver någon typ av "stabilisator"...ja typ såna frågor.
  • spökplumpen

Sen tänkte jag att ni kanske kan hjälpa mig med mina egna grejer också. Mina ögon kliar så att jag seriöst funderar på att slita ut dem. Jag har aldrig fått någon allergi konstaterad men tar rhinocort Aqua för min rinnande näsa (tar hela året, en dos morgon och kväll). Sen jag fick barnen har det blivit värre och ögonen ger mig nu mest bekymmer. Tar tillvist och det hjälper mig vanligtvis, men nu kliar det sååååå iaf. Så jag köpte loratadin actavis och första dagen var det en stor skillnad men så igår på dag två så kliade det lika illa ändå. Hjälp snälla.... Vad ska jag göra? Finns det tips på hur man lindrar besvären, såväl medbättre mediciner och hur man får vardagen att fungera? Jag har googlar runt och så som jag förstår det så är det troligtvis gräs jag reagerar på nu, kan man gå till vc och göra pricktest medan man har besvär och tar medicin? Värst är det på kvällen, under natten och tidig morgon.

• Färgen

Spökis: ems har bra recept på äggfria och mjölkfria pannkakor. Kolla med henne du kan ju bara byta ut mjölet i hennes recept! :)

• skånegås

Angående omgivningen och allergier så är det inte lätt. Människor har inte kunskapen, de förstår inte. När t.o.m läkaren på bvc ifrågasätter att min son har en allergi mot mjölk så är det väl inte så svårt att förstå. Jag har ju flera allergiska barn (fast det har vuxit bort på de stora). Och inte förrän nu börjar min mormor förstå att man inte kan ge bara lite eller att det är MER synd om dem om man ger dem nåt med mjölk i än om de får vara utan.

Min f.d svärmor skulle absolut bjuda mig på mat då jag ammade. Jag föreslog att jag skulle ta med. Varje gång slutade det med att jag fick sitta och äta potatis och knäckebröd utan pålägg.... och då var det ju inte första allergiska barnet heller.....

Min pappa har accepterat att jag tagit med mat åt mig och liten. Ofta kommer vi överens så att jag är med och lagar maten. tar undan lite ren kyckling som jag steker själv och så. NU börjar han lära sig att rent kött och ris, potatis funkar bra om man ugnssteker eller använder matolja och rena kryddor.

Mamma har det funkat rätt bra med. Hon är själv känslig mot mjölk. Men jag fattar inte att det ska vara så svårt att förstå!!

Det jag märkt hjälper är iaf om jag berättar att om jag äter en macka med bregott och ammar så gallskriker sonen i exakt 45 minuter. Eller andra sonen som inte sover på 3 nätter efter att han fått i sig nåt. Spyr och får diarre... Och det räcker att han doppat handen i någon annans macka och att jag tvättar av den omedelbart... DÅ BÖRJAR folk att förstå. Konkreta exempel och hur lite som krävs är nog det som ska till. Nu för tiden berättar jag för så många som möjligt. Inte bara för min och litens skull, utan för alla andra allergiska barns med. Mer kunskap måste ju till...

Läkaren på bvc blev väldigt förvånad att liten reagerade med diarre i en vecka då jag ätit en portion jansson på julafton... - SÅ LITE!!! var hans kommentar.....

• LokesMammi

Min omgivning förstår allergi! Min mamma o pappa har ju mig med allergi. Mamma försöker laga mat till sonen. Hem till svärmor får vi ta med mat till sonen. Det enda som han kan äta hos henne är fisk o potatis..... :/

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • ränderpåtvären
    spökplumpen skrev 2012-07-29 11:55:58 följande:
    Sen tänkte jag att ni kanske kan hjälpa mig med mina egna grejer också. Mina ögon kliar så att jag seriöst funderar på att slita ut dem. Jag har aldrig fått någon allergi konstaterad men tar rhinocort Aqua för min rinnande näsa (tar hela året, en dos morgon och kväll). Sen jag fick barnen har det blivit värre och ögonen ger mig nu mest bekymmer. Tar tillvist och det hjälper mig vanligtvis, men nu kliar det sååååå iaf. Så jag köpte loratadin actavis och första dagen var det en stor skillnad men så igår på dag två så kliade det lika illa ändå. Hjälp snälla.... Vad ska jag göra? Finns det tips på hur man lindrar besvären, såväl medbättre mediciner och hur man får vardagen att fungera? Jag har googlar runt och så som jag förstår det så är det troligtvis gräs jag reagerar på nu, kan man gå till vc och göra pricktest medan man har besvär och tar medicin? Värst är det på kvällen, under natten och tidig morgon.
    Du tror att det är gräs nu men andra saker övriga året?
    Skulle inte ta Rhinocort Aqua hela året, innehåller kortison. Kan rekommendera kortisonspruta under den värsta perioden, men vet inte om det är så smart när du tagit kortisonsprej så länge. Kanske bör göra ett uppehåll först.
    Finns starkare receptbelagda tabletter om inga receptfria fungerar, men testa lokalt för ögonen först, kör med Lecrolyn endosbehållare. Solglasögon kan hjälpa lite också.
  • ränderpåtvären

Köpte mjölkfritt smör och havremjölk till mamma så nu finns det alltid där speciellt som hon blev kär i havremjölken. Stekpannan jag köpte förvaras mellan de vanliga, vet inte om det är därför det inte funkar, eller om det är skärbrädan. Synd för nu har jag blivit jättefeg på bortaplan. Igen ;) 

• LadyM

2små... Äggersättning, är det noegg och vad är det eg. gjort av? Har bara sett det i recept men ä sugen att testa!