• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    spökplumpen skrev 2012-07-31 11:12:56 följande:
    När jag har bakat bröd till grabbarna, med finmix, så har det blivit en hård skorpa på, vilket inte alls uppskattats. Kan man göra så att skorpan blir mjuk? Har testat att baka med havredryck men det blev lika hårt det. Nu är det väldigt länge sen jag bakade bröd, men som jag kommer ihåg det så använde man mjölk för att få mjuk skorpa?
    Jag har för mig man tar vatten på för att få en hård skorpa? Men jag kanske minns fel?
  • Sephyria

Kavat: tack för svaret!

Ja jag är nog rätt säker på att det är druvsockret han reagerar på. Han har inte fått nåt med druvsocker i på ca 2 veckor och eksemen är nästan helt borta. Ska testa igen när de försvunnit helt så får vi se om eksemen kommer tillbaka. Men så trist bara för hade verkligen hoppats att det skulle funka, för det finns ju i så mycket. Hade varit underbart att ha lite snabbmat att ta till ibland. Du har inte tips på nån korv, köttbullar eller liknande som inte innehåller druvsocker och är utan de vanligaste allergenerna?

• Bei Bei
    Kavat skrev 2012-07-31 19:48:06 följande:
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Varning!!!

Finax krispiga flingor (glutenfria) innehåller havre trots att det bara står betfibrer på förpackningen!

Åh vad ARG jag blir. Det är då själva FAAAN att man inte kan lita på ens glutenfria produkter. GRRR!!! Tack för upplysningen!
  • Sephyria

Mailat scan och lithells och frågat om druvsockret i deras produkter är baserat på vete. Tänkte att jag delar med mig här ifall nån annan är intresserad av svaren.

Från scan fick jag svaret att de inte kan garantera att druvsockret kom från majs som de skulle ha velat, men att de försökte bearbeta sina leverantörer.

Lithells däremot svarade att deras druvsocker enbart baseras på majs och att de noga har kontrollerat detta vid de tillfällen då de har bytt leverantör!

• Trasan0606

Kan barn få feber som allergisk reaktion? Skrutten har nu på kort tid fått feber för andra gången på kort tid utan att vi träffat andra sjuka men jag misstänker att han fått i sig spår av mjölk vid ett par tillfällen (han har kräkts lite) så vi är på semester.

Kan inte minnas att jag hört talas om det förut men hade se funderingarna i våras med när han fick feber från ingenstans...

• Bei Bei

min dotter hade det så hela tiden i vintras & halva våren. Feber som kom och gick, inga andra symtom och småsyskon som går på dagis och var friska?! Då visste vi inte att hon har celiaki, men började utreda om det. Vid allergi blir ju kroppens immunförsvar nedsatt så hans feber kam mkt väl ha samband med allergisk reaktion mot något.

Trasan0606 skrev 2012-08-01 09:29:30 följande:
    Kan barn få feber som allergisk reaktion? Skrutten har nu på kort tid fått feber för andra gången på kort tid utan att vi träffat andra sjuka men jag misstänker att han fått i sig spår av mjölk vid ett par tillfällen (han har kräkts lite) så vi är på semester. Kan inte minnas att jag hört talas om det förut men hade se funderingarna i våras med när han fick feber från ingenstans...

♥ Ronja ♥ Hannes ♥ Minna
  • Trasan0606

Bei Bei - tack för svaret! Då kan det kanske vara som jag misstänkt... Har hennes feber hållit sig borta sen celiakin konstaterades ( med undantag för riktig sjukdom)?

• Bei Bei
    Trasan0606 skrev 2012-08-01 09:52:22 följande:
    Bei Bei - tack för svaret! Då kan det kanske vara som jag misstänkt... Har hennes feber hållit sig borta sen celiakin konstaterades ( med undantag för riktig sjukdom)?
    Hon har bara haft feber en gång sen i april. Hon var sjuk nästan varje dag i perioder, så det är STOR skillnad!
    :)
    NU är hon sig själv igen, hon äter (mängder) är glad, stark, pigg & inte så där förskräckligt tunn & glåmig längre. Underbart är det! Var riktigt orolig för henne ett tag.
  • LokesMammi
    Sephyria skrev 2012-08-01 09:02:26 följande:
    Mailat scan och lithells och frågat om druvsockret i deras produkter är baserat på vete. Tänkte att jag delar med mig här ifall nån annan är intresserad av svaren.

Från scan fick jag svaret att de inte kan garantera att druvsockret kom från majs som de skulle ha velat, men att de försökte bearbeta sina leverantörer.

Lithells däremot svarade att deras druvsocker enbart baseras på majs och att de noga har kontrollerat detta vid de tillfällen då de har bytt leverantör!
    Det står väl på lithells att dom är fria från allt......eller tänker jag på fel märke?
    Pärsons skinkpålägg är gjord på majs. =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • ränderpåtvären

Trasan0606, feber här med, av mjölk. Nu sista tiden har hon varit helt blöt av svett emellanåt, massa andra symtom. Jag får också feber av allergi.
    Är det något livsmedel du misstänker?