• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ränderpåtvären
    Kavat skrev 2012-07-30 20:21:02 följande:
    I regel, ju fetare desto mindre procent protein. Smör är alltså inte lika mycket protein i som lättmjölk.
    Det finns en massa olika mjölkproteiner där vassle och kasein är de vanligaste. Men man brukar vara allergisk mot fler än en sorts protein.
    Ost betstår i princip endast av kasein så därför klarar en del ost bättre. Men jag tror inte att det finns inget som enbart består av vassle t.ex (förutom ersättningarna) om de inte är som ingrediens i något annat och de utvunnit just vassle för att ha i, men så långt har jag inte kollat.
    Tack!
    Berodde tyvärr inte bullen. 
  • ränderpåtvären

Är det någon som känner till om det kan vara mjölkfettet och inte proteinet vissa är allergiska mot – skulle fungera som förklaring till att allergin inte syns på tester. Har googlat men hittade inget trovärdigt.

• Kavat
    Sephyria skrev 2012-07-31 19:58:02 följande:
    Kavat: tack för svaret!

Ja jag är nog rätt säker på att det är druvsockret han reagerar på. Han har inte fått nåt med druvsocker i på ca 2 veckor och eksemen är nästan helt borta. Ska testa igen när de försvunnit helt så får vi se om eksemen kommer tillbaka. Men så trist bara för hade verkligen hoppats att det skulle funka, för det finns ju i så mycket. Hade varit underbart att ha lite snabbmat att ta till ibland. Du har inte tips på nån korv, köttbullar eller liknande som inte innehåller druvsocker och är utan de vanligaste allergenerna?
    Mina tål inte ägg, mjölk eller soja så allt nedanstående är utan det och sädesslag/majs.

Lithells brukar vara ok. Vi har hittat nordströms rökta skinka i bit som är en av få skinkor utan någon sort (vare sig majs eller vete i).

Mamma Scans köttbullar funkar (än så länge) till han som inte tål vete. Den andra får äta Felix ekologiska köttbullar som bara är potatis (inte vete eller majs).

Scans rökta skinka i paket har också funkat liksom scans bredbara leverpastej som även det verkar vara majs.
    Även falukorven som inte innehåller vare sig från majs eller vete.

Men när jag läser vad du skriver så blir jag lite orolig över när/om det inte kommer funka.

Potatis/pommes mm så funkade icas tidigare men sen ändrade de så jag har inte kollat upp druvsockret. Men det finns sorter som funkar.

Icas hamburgare är inte vete i (osäker på majs) men vi har en annan typ 50 pack som är helt utan.. Får kolla upp namnet..

Kebabkött finns också utan.. Undrar om det är icas eller scan...
  • Sephyria

Lokesmammi: ja jag tror att lithells ska vara fria från det mesta men ville dubbelkolla med dom när det gällde druvsockret. Tänkte att det är bättre att fråga än att känna sig osäker

Tack för tipset, det ska jag kolla upp!

• Sephyria

Kavat: åh tack så mycket för alla tipsen Är så tidskrävande att stå i affären och läsa på alla förpackningar hela tiden, så är så skönt när man kan få lite tips på produkter som kan funka

Jag har Mailat Ica angående druvsockret i deras pommes men har inte fått nåt svar än. Men såg att deras pommes i vita och röda påsen inte innehöll druvsocker.

När jag hade gett sonen scans ugnsbakade leverpastej tyckte jag att hans eksem blev värre, men han tål majs. Men det kanske bara var en tillfällighet..

• Trasan0606

Ränderpåtvären - misstänker att han fått i sig spår av mjölk. Är på semester så det har varit lite svårt att ha 100% koll på allt trots att jag försökt. Mannen min är tyvärr inte lika noga och 'rengör' gärna sked genom att slicka på den el dela glas...

• Trottoarbonden

Fy och nej! Nu vet jag inte vart jag ska får orken ifrån!! Tog prover på äldste sonen som har i princip konstant klåda på tungan och fick svar idag. Och svaret var betydligt värre än jag befarat!!
    Det ligger till såhär:
    Sådant han reagerat tydligt på och som visat sig på prover:
    Fågel
    Fisk
    Banan
    Mandel
    Kiwi
    Sådant som visat sig på prover men och som han ätit mycket av men som inte enskilt stuckit ut och get tydlig reaktion:
    Sädesslag (vete, havre, råg)
    Mjölk
    Ägg
    Sådant han själv anser ger reaktion men som inte gett utslag på prover:
    Potatis
    Gurka
    Tomat
    Sådant som han inte tydligt reagerat på men som gett utslag på prov:
    Nötter (även kokosnöt)

Vad ska jag ge honom att äta!?!?!

Jag känner mig helt förtvivlad. Vill utesluta allt ovan för att få bort klådan och sedan införa typ ett livsmedel i taget, men jag får inte till någon mat! Det enda jag lagat är köttbullar (fläskfärs, rismjöl, vatten, salt, lök, stekt i mjölkfritt margarin), ris och lingonsylt. Det kan han ju knappast få till frukost imorgon!

Känns inte som om jag har några säkra livsmedel heller, och vill helst ha en så smal kost som möjligt. Men sonen är extremt ovillig att testa nytt och gnäller hela tiden efter mat han inte får äta. Snart börjar skolan och jag får panik!! Jag fixar det inte!
    Läser lite ovan om vete som visst finns i ALLT, hua, vad jag måste lära mig massor...

• Trottoarbonden

vill förtydliga ovanstående, mjölk, ägg o sädesslag har han ätit mycket av under de perioder då han haft konstanta besvär.

• LokesMammi
    Sephyria skrev 2012-08-01 19:45:59 följande:
    Lokesmammi: ja jag tror att lithells ska vara fria från det mesta men ville dubbelkolla med dom när det gällde druvsockret. Tänkte att det är bättre att fråga än att känna sig osäker
    Absolut! Men jag har struntat i o fråga dom eftersom det står att korven är fri från gluten, mjölk, soya, ägg o ärtprotein. Sonen är inte gluten intolerant, men allergisk mot sädesslag. Så druvsockret tog jag för givet att det var gjort på majs. Skönt o veta att man tänkte rätt! =)

Han har exsem i knävecken och....hmm....hur ska jag säga.....örat, mellan rummet mellan örsnibben o kinden, där örat o kinden går ihop. haha. Obestämd vet inte vad de exsemen kommer av. har inte det nån annanstans.......
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Sephyria

Trottoarbonden: usch det va mycket att undvika! Förstår att det måste kännas jätte jobbigt.

Som frukostförslag tänker jag på gröt kokat på polenta och Risdryck, bovete och Risdryck eller pama minutris och Risdryck. Frukt eller bär som funkar till det. Olda har risbröd (men vet inte om de innehåller potatis kanske) och schär har frasbröd som innehåller rismjöl, majsmjöl, socker och salt (men kan innehålla spår av soja). Man kan även göra yoghurt genom att koka pama minutris med Risdryck och sedan mixa med bär. Se utanallt bloggen för recept. Kan inte länka från mobilen. Där finns även mycket annat bra att läsa. Bland annat tips på baskost tror jag, det kanske kan ge lite inspiration.

Som middagsförslag pasta (vi använder organs) med köttfärsröra. Ris, kött och sås redd med maizena majsstärkelse. Köttgryta.

Det va väl det jag kom på just nu..