• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Sephyria

LokesMammi: sonen är inte heller glutenintolerant utan allergisk/överkänslig mot sädesslag och har under sommaren haft eksem i knävecken och för honom tror vi att de kommit av att han ätit mat med druvsocker i och som vi inte vetat vad det är baserat på (bl.a. Pommes, mamma scans köttbullar å scans leverpastej). Han var helt eksemfri från det att vi tog bort sädesslagen fram tills vi började ge druvsockret i allafall, och har blivit bättre sedan vi tog bort druvsockret igen. Så får väl se när vi provocerar igen om vi hade rätt

• LokesMammi
    Sephyria skrev 2012-08-01 22:10:31 följande:
    LokesMammi: sonen är inte heller glutenintolerant utan allergisk/överkänslig mot sädesslag och har under sommaren haft eksem i knävecken och för honom tror vi att de kommit av att han ätit mat med druvsocker i och som vi inte vetat vad det är baserat på (bl.a. Pommes, mamma scans köttbullar å scans leverpastej). Han var helt eksemfri från det att vi tog bort sädesslagen fram tills vi började ge druvsockret i allafall, och har blivit bättre sedan vi tog bort druvsockret igen. Så får väl se när vi provocerar igen om vi hade rätt
    Aha. Ok. Ja, kanske ska vara mera försiktig med druvsocker.........
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • ränderpåtvären

Trasan0606, nämen, efter allt du undvikit som ammande :(
    Såg att du var utomlands då kan det inte vara samma sak. 

• ränderpåtvären

Trottoarbonden, hirs eller quinoa då? Gröt av flingor, eller bara använda mjölk/ersättning istället för vatten.
    Blir ofta risgrynsgröt till mellanmål. Riskaka ibland, innehåller knappt någonting, men går lätt ner då inget annat gör det. Helt bovete älskar hon nu, funderar på att koka med t ex risdryck. Ger hirs istället för ris annars. Antar att ni inte vågar prova baljväxter.

• Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-08-01 20:53:57 följande:
    Fy och nej! Nu vet jag inte vart jag ska får orken ifrån!! Tog prover på äldste sonen som har i princip konstant klåda på tungan och fick svar idag. Och svaret var betydligt värre än jag befarat!!
    Det ligger till såhär:
    Sådant han reagerat tydligt på och som visat sig på prover:
    Fågel
    Fisk
    Banan
    Mandel
    Kiwi
    Sådant som visat sig på prover men och som han ätit mycket av men som inte enskilt stuckit ut och get tydlig reaktion:
    Sädesslag (vete, havre, råg)
    Mjölk
    Ägg
    Sådant han själv anser ger reaktion men som inte gett utslag på prover:
    Potatis
    Gurka
    Tomat
    Sådant som han inte tydligt reagerat på men som gett utslag på prov:
    Nötter (även kokosnöt)

Vad ska jag ge honom att äta!?!?!

Jag känner mig helt förtvivlad. Vill utesluta allt ovan för att få bort klådan och sedan införa typ ett livsmedel i taget, men jag får inte till någon mat! Det enda jag lagat är köttbullar (fläskfärs, rismjöl, vatten, salt, lök, stekt i mjölkfritt margarin), ris och lingonsylt. Det kan han ju knappast få till frukost imorgon!

Känns inte som om jag har några säkra livsmedel heller, och vill helst ha en så smal kost som möjligt. Men sonen är extremt ovillig att testa nytt och gnäller hela tiden efter mat han inte får äta. Snart börjar skolan och jag får panik!! Jag fixar det inte!
    Läser lite ovan om vete som visst finns i ALLT, hua, vad jag måste lära mig massor...
    Lite spontant så brukar det vara svårt att se att/om de reagerar på tex mjölk och sädesslag eftersom en vanlig människa får det flera gånger per dag. Det brukar t.ex vara lättare att se reaktioner från när t.ex kokt ägg äts eller enskilda saker som äts sällan än flera gånger per dag.
    Men viktigt att veta är att de ofta reagerar på saker de egentligen tål just för att de äter något annat som de absolut inte tål.

Mina barn har haft supertydliga reaktioner av saker som de senare tålt. Min ena fick hemska koliksmärtor av morot, minsta lilla morot så blev han jätte dålig. Men de var inte morot som var orsaken utan det var att han fick i sig sädesslag som han inte tålde och när han då kom morot så reagerade han och började även kräkas mer osv.

Utan sädesslag och när magen läkt i två månader så tålde han morot utan problem.

Liknande historia har jag med min tjej. Hon tålde banan men inga andra frukter och fåtal bär. Hon fick hemsk klåda och massa eksem. Men när vi tog bort sädesslag på henne och väntade några månader så tål hon allt utan kiwi.

Så en liten "tröst" är att det inte behöver vara så jobbigt som det verkar när ni får bort det som ligger till "grund" för eksemen. Och det brukar nog ofta vara saker som äts dagligen..

Tänk på att använda Carlshamns risdryck och inte Ricedream som har spår av korn!

Ibland funkar eko-grönsaker när inga andra funkar.

Baka? Teff? Kolla mitt korvbrödsrecept (i bloggen här på fl) som jag gör frallor av, det kan man blanda lite hur som helst med mjölsorter av de som funkar. Funkar majs så är majsmjöl bra (finns inte med eftersom vi inte kan använda det) och försök att blanda så många olika mjölsorter som möjligt. Hirsflingor, bovetekross, rismjöl, majsmjöl, byt ut potatismjölet mot maizena och så teff, som har jätte bra bakegenskaper. Tåls pumpafrön och solrosfrön så är det jätte gott i och psylliumskal och eko-russin.
  • Kavat

Trottoarbonden, Nordströms skinka i bit borde väl funka för er? Den skär vi små tunna skivor av.

Palsternacka och morot? Rödbeta. Ungsbaka?

Sen finns renskav tex att köpa som variation? Älgkött? Santa Marias risnudlar (om tapioka funkar).

Kolla korvarna i affärerna också. Det finns en massa olika varianter med olika innehåll från olika fabrikat, kanske finns det någon som funkar?

• Trasan0606

Som om magpaj och feber inte vore nog...

Igår så träffade lillen farmor och farfar för första gången och de har en stor kungspudel. Skrutten älskar djur och hunden var framme flera gånger och busade med honom och slickade honom på armar och ben. Tänkte inte så mycket mer på det men under natten började han klia frenetiskt på armar och ben och sov ingenting i princip. Kände att han började bli lite knottrig men tittade inte så noga, var så sjukt trött.

På morgonkvisten tände jag lampan och såg små vätskefyllda blåsor och många av dom hade han rivit sönder. Han måste ha reagerat på allt slickande av hunden och förmodligen något från hundfodret. Någon som vet om det brukar förekomma mjölk, ägg eller soja i det? Utslagen har inte spridit sig till ansike, mage eller rygg - dvs de finns bara på de områden som hunden slickade på - även undersida av fötter och händer/fingrar. Han är helt rödprickig och de är inte små heller. Har gett honom tavegyl och smort med kortison så han har inte kliat så mycket under dagen. Får se hur natten blir. Avbröt semestern och flög hem med lillen och resten av familjen är kvar. Orkar inte vara bortrest mer, är alldeles för jobbigt.

Hur gör ni andra med allergiska barn när ni reser bort -  reser ni ens bort? Tänker inte bara på hunden utan med mat och allt? Jag är helt slut efter 2 v på resande fot och just nu vill jag aldrig åka bort igen och lämna det trygga hemmet med rena tallrikar och fräscht kök (dvs kök som man vet är rent och fritt från allt)... Enda positiva är väl att mannen ÄNTLIGEN fattar att lillen är känslig/allergisk på riktigt.

Det finns ni som har det värre än oss och jag lider med er men usch vad det frestar på...     

• Trottoarbonden

Tusen tack! Ni ar ovarderliga!! Manga bra tips, ska se vad vi kan fa ihop.

Igar kande jag att det blev for mycket, att vi faktiskt inte klarar det. Kan helt enkelt inte ta bort allt. Maste ha hjalp. Har teltid med lakare imorgon och sa far vi se hur vi gar vidare. Funderar lite som Kavat, kanske ska kora helt utan mjolk eller sadesslag enbart under en period och se om det kan vara det som ar boven. Vill aven komma vidare till mottagning som har dietist, tror i min enfald att det ska kunna hjalpa mig, vill ju helst att nagon kommer hem till mig med matlador just nu... Men inser att vi sjalva maste gora allt jobbet.

Kavat, hur kom ni fram till att det var sadesslagen

Undrar varfor datorn plotsligt tror att jag har ett annat tangentbord och inte vill skriva svenska tecken...

• ränderpåtvären

Trasan0606, nä, inte det också! Till slut blir man ju paranoid, ingen trevlig upplevelse :(
    Kan trösta dig med att det inte funkat bra här på hemmaplan heller. Stor kram!

• 2små2stora
    Trasan0606:  Ägg, vete och mjölk och soja är rätt vanliga ingredienser i hundmat. Vi har hittat en sort som inte innehåller något av det. Vi fick först byta mat när dottern var liten då hon gärna pillade med maten hon tål inte mjölk och soja. Sedan fick vi byta igen när sonen började hålla på med maten. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~