• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Trasan0606

Var hos läkaren idag då blåsorna blev fler men fortfarande bara på armar och ben. Tydligen ingen allergisk reaktion men en bakteriell infektion som han förmodligen fått av hunden så nu blir det antibiotika... Stackarn ser inte klok ut på armar och ben..

• Sephyria

Nån som vet om Ekströms kokbara marsan är fri från vete? Tänker på den modifierade stärkelsen, vad är det?

• Kavat
    Trasan0606 skrev 2012-08-03 22:22:05 följande:
    Var hos läkaren idag då blåsorna blev fler men fortfarande bara på armar och ben. Tydligen ingen allergisk reaktion men en bakteriell infektion som han förmodligen fått av hunden så nu blir det antibiotika... Stackarn ser inte klok ut på armar och ben..
    Stackarn..
    Du har inte glömt att tvätta honom eller?
  • Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-08-02 21:15:55 följande:

Tusen tack! Ni ar ovarderliga!! Manga bra tips, ska se vad vi kan fa ihop.

Igar kande jag att det blev for mycket, att vi faktiskt inte klarar det. Kan helt enkelt inte ta bort allt. Maste ha hjalp. Har teltid med lakare imorgon och sa far vi se hur vi gar vidare. Funderar lite som Kavat, kanske ska kora helt utan mjolk eller sadesslag enbart under en period och se om det kan vara det som ar boven. Vill aven komma vidare till mottagning som har dietist, tror i min enfald att det ska kunna hjalpa mig, vill ju helst att nagon kommer hem till mig med matlador just nu... Men inser att vi sjalva maste gora allt jobbet.

Kavat, hur kom ni fram till att det var sadesslagen

Undrar varfor datorn plotsligt tror att jag har ett annat tangentbord och inte vill skriva svenska tecken...

Ja, det fanns typ inget kvar på listan mer än sädesslag. Men med sonen så var det så uppenbart tillslut att han blev sämre och särme när jag gav solhavre i vällingen. Varje gång han fick ett smörgåskex eller makaroner blev han dålig. Men läkaren trodde inte på oss och sa att det inte fanns någonting i smörgåskex som man kunde reagera på. Så vi bytte läkare och fick patchtest som bekräftade det.

Men eftersom han reagerade luftburet och vid kontakt så tog vi tillslut bort alla sädesslag hemma. Men dottern valde de glutenfria framför annat. Sen såg vi att hon reagerade när de åt pasta på dagis, när de åt smörgås, korvbröd på kalas osv. I slutet låg hon många gånger per dag på magen på golvet och bara skrek för det gjorde så ont. Så när läkaren sa att vi skulle testa att ta bort så försvann symptomen. Testade att ge och symptomen kom tydligt tillbaks. Hon har inga postivia blodprover men idag tror läkarna att hon har celiaki men hon fick aldrig göra någon gastroskopi medans hon åt gluten, trots att blodproverna inte är hundra och det har vi fått höra många gånger i efterhand var fel. Men vi litade ju på den läkaren vi hade då.
  • Kavat
    Sephyria skrev 2012-08-04 09:30:54 följande:
    Nån som vet om Ekströms kokbara marsan är fri från vete? Tänker på den modifierade stärkelsen, vad är det?
    Inte vete, då måste det vara utmärkt. Har för mig majs eller potatis.
  • Kavat

Fortsätter med saker som funkar som är utan mjölk, ägg, soja, sädesslag mm.

Scans kalvsylta är utan allt.
    Scans medvurst och prickiga korv är utan allt men innehåller potatis.

• Kavat
    Trasan0606 skrev 2012-08-02 20:45:48 följande:

Hur gör ni andra med allergiska barn när ni reser bort -  reser ni ens bort? Tänker inte bara på hunden utan med mat och allt? Jag är helt slut efter 2 v på resande fot och just nu vill jag aldrig åka bort igen och lämna det trygga hemmet med rena tallrikar och fräscht kök (dvs kök som man vet är rent och fritt från allt)... Enda positiva är väl att mannen ÄNTLIGEN fattar att lillen är känslig/allergisk på riktigt.

Det finns ni som har det värre än oss och jag lider med er men usch vad det frestar på...     

Vi orkar inte resa bort för det är för jobbigt. Vi var i väg tio dagar på Gotland för två år sedan, första gången vi hade semester sedan allergierna kom till vår familj för fyra år sedan. Men sedan dess har vi inte orkat åka iväg mer än max dagsutflykter. Men det är knappt så vi orkar det. Vi måste ju ha med oss all mat för hela familjen eftersom barnen har luftburna reaktioner kan vi ju inte sätta oss på en restaurang längre och äta. Och inte äter de samma saker heller. Det blir helt enkelt för jobbigt.
  • Trasan0606

Kavat - han är tvättad men gjorde misstaget att bada honom. Ska tydligen bara duschas då han kan smitta sig själv. Armarna har inga nya blåsor men däremot fötter och ben. Hoppas att antibiotikan gör sitt nu.

Jobbigt att inte kunna åka på semester. Förstår att det måste vara fruktansvärt jobbigt med luftburna allergier.

• Trasan0606

Har en fråga om Tavegyl. Lillen är över 1 år nu och väger 11 kg. Han har fått utskrivet 2,5 ml Tavegyl vid behov men när jag var på Apoteket igår så sa hon att man kan ge högre dos men Max 10-20 ml per dygn. Hur mycket har ni gett till era barn när de var i samma storlek/ålder som min skrutt?

• LokesMammi

Då sonen nu har (som sagt) knävecksexem som inte vill ge med sig så tänker jag nu utesluta all druvsocker o får se om det gör över nu.
    Så nu skrev jag mejl till ica o fråga om deras potatiskrocketter som innehåller druvsocker, vad det är gjord av. Även till felix o fråga om potatisbullar, vad deras druvsocker är gjord av! =) får se när jag får svar.

Modifierad stärkelse? Det har jag inte ens tänkt på........

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3