• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • längtan 80

Angående felix potatisbullar mm. Vi kan inte köra halvfabrikat eller färdigt om det inte står på paketet fri från blablabla...

Vi har åkt ut, är en fam med ett barn. har allt med oss till henne, kylväska med ström på hotell med hennes mat i. Väldigt mycket jox men skönt om man kan komma bort lite.

I sommar hade vi semester i stockholm hos en syster som städade bort allt farligt och så åt vi samma mat som här hemma- så skönt!

• LokesMammi
    längtan 80 skrev 2012-08-05 12:31:48 följande:
    Angående felix potatisbullar mm. Vi kan inte köra halvfabrikat eller färdigt om det inte står på paketet fri från blablabla...

Vi har åkt ut, är en fam med ett barn. har allt med oss till henne, kylväska med ström på hotell med hennes mat i. Väldigt mycket jox men skönt om man kan komma bort lite.

I sommar hade vi semester i stockholm hos en syster som städade bort allt farligt och så åt vi samma mat som här hemma- så skönt!
    För oss var det bara druvsocker i som jag blev osäker på.
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Mamisita

Hej Vi har nyligen fått veta/bekräftat att vår 2,5årige son är allergisk mot katt, hund, häst, cashew/pistage nötter (ev fler nötter ej lika höga antikroppsnivåer som cashew). Pälsdjursallergin misstänkte vi då vi har katt (som idag skall omplaceras) och han kliade sig i ögonen, snorade mm. Nötallergin visade sig som en anafylaktisk chock Så nu sitter jag på en massa frågor och funderingar som jag hoppas någon här inne kanske kan hjälpa mig med?! Nu undrar vi ju såklart om det kommer fler otrevliga överaskningar. Hur resonerade er läkare ang vilka allergen man kollade, bara sådant ni misstänkte själva eller någonting standard screening? Har någon här inne gjort en provokation? Fick ni tjata er tillser eller erbjöds ni? Vi var dumma och tänkte oss inte för och lät sonen följa med in till vetrinär reception då vi skulle fixa med intyg mm inför kattens omplacering. De var där i nån minut för att hjälpa mig och gick sedan ut till bilen. Sonen bars hela tiden av sin pappa (dvs tog aldrig i något). När bi senare kom hem så började han få prickar/rodnad runt munnen, vi gav honom sedan medicin och prickarna la sig (då det måste ju vart en allergisk reaktion). Är det vanligt att man får utslag runt munnen vid enbart luftburet allergen, det krävs inte kontakt? Eller är det mer troligt att det är något han ätit tidigare? När jag tänker pälsdjurs allergi så tänker jag rinnande/kliande ögon/näsa (som han reagerar på katten).... Mycket nytt att tänka på och nu i efterhand känner vi oss ju jätte dum som tog med honom. Vi har nog inte riktigt vanan inne än men hemskt att sonen ska lida för att föräldrarna inte tänker till

• Mamisita

Ursäktar att inlägget blev så kompakt, skriver från mobilen...

• LNE

ow tråden just för mig!!!!

Vi tror att sonen på 1 år är allergisk mot havre!
    En kväll fick han en röd prick som under natten spred sig som löpeld över honom och han gallskrek! Akuten trodde allergi och vi fick tavegyl att ge och kortison i akutfall.
    Vi fick börja utesluta saker och började med mjölkprotein!
    Eksemen gick upp och ner och flyttade sig under några dagar men han hade inte ont av det för tavegylen gjorde så det inte kliade.
    Men så fick han en flaska mjölkfri havrevälling (som han hade ätit i 2 dagar) och det sa pang, på 10 minuter så var han full av utslag och gallskrek! vi knippade det inte med havre och han fick en till flaska på kvällen och samma reaktion!

Nu har vi hållt oss ifrån havre, korn, råg och han är fri från utslag!
    Dem ska pricktesta honom om 1½ månad, hur går sådant till? testar dem honom för det vi tror det är dvs havre eller kommer dem testa mot flera olika saker som vi inte ber om?

Han har förkylningsastma pga RS-virus, kan detta höra ihop? 
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2012-08-04 14:08:28 följande:
    Då sonen nu har (som sagt) knävecksexem som inte vill ge med sig så tänker jag nu utesluta all druvsocker o får se om det gör över nu.
    Så nu skrev jag mejl till ica o fråga om deras potatiskrocketter som innehåller druvsocker, vad det är gjord av. Även till felix o fråga om potatisbullar, vad deras druvsocker är gjord av! =) får se när jag får svar.

Modifierad stärkelse? Det har jag inte ens tänkt på........
    Du får gärna lägga in här vad de svarar.   Jag har mailat runt en del men finns det alternativ skippar vi ofta de som innehåller druvsocker osv för det är så mycket ringande/mailande ändå.
  • LadyM

Längtan80: elektrisk kylväska, smart!! Har faktiskt inte ens tänkt på att det finns - guld på hotell utan kylskåp ju!

• Kavat
    Mamisita skrev 2012-08-05 12:48:35 följande:
    Hej Vi har nyligen fått veta/bekräftat att vår 2,5årige son är allergisk mot katt, hund, häst, cashew/pistage nötter (ev fler nötter ej lika höga antikroppsnivåer som cashew). Pälsdjursallergin misstänkte vi då vi har katt (som idag skall omplaceras) och han kliade sig i ögonen, snorade mm. Nötallergin visade sig som en anafylaktisk chock Så nu sitter jag på en massa frågor och funderingar som jag hoppas någon här inne kanske kan hjälpa mig med?! Nu undrar vi ju såklart om det kommer fler otrevliga överaskningar.

Hur resonerade er läkare ang vilka allergen man kollade, bara sådant ni misstänkte själva eller någonting standard screening?

Har någon här inne gjort en provokation?
    Fick ni tjata er tillser eller erbjöds ni?

Vi var dumma och tänkte oss inte för och lät sonen följa med in till vetrinär reception då vi skulle fixa med intyg mm inför kattens omplacering. De var där i nån minut för att hjälpa mig och gick sedan ut till bilen. Sonen bars hela tiden av sin pappa (dvs tog aldrig i något). När bi senare kom hem så började han få prickar/rodnad runt munnen, vi gav honom sedan medicin och prickarna la sig (då det måste ju vart en allergisk reaktion). Är det vanligt att man får utslag runt munnen vid enbart luftburet allergen, det krävs inte kontakt?

Eller är det mer troligt att det är något han ätit tidigare? När jag tänker pälsdjurs allergi så tänker jag rinnande/kliande ögon/näsa (som han reagerar på katten).... Mycket nytt att tänka på och nu i efterhand känner vi oss ju jätte dum som tog med honom. Vi har nog inte riktigt vanan inne än men hemskt att sonen ska lida för att föräldrarna inte tänker till
    Mina barn är inte allergiska mot pälsdjur så det har jag kan jag för lite om för att svara på dina frågor.

Här har de i princip bara kollat det som vi bett om, men knappt det. Tyvärr kan de ju vara allergiska utan att det visar sig på proverna också. Luftburen provocering har vi fått be om.

Ofta tas det dock en första allmän födoämnespanel på mjölk, ägg, soja, vete torsk och jordnötter. Men det är nog helt upp till vilken läkare man går till.

Tyvärr kan man reagera luftburet på t.ex nötter, så det är mycket möjligt att reagera utan att ta i nötterna, det räcker att de är i samma rum. Detsamma gäller ju pälsdjur, men jag är osäker på om man kan reagera med prickar runt munnet, men som sagt, jag har ingen erfarenhet, men det kanske det finns andra som har här.

Man kan inte göra mer än sitt bästa och alla kan fela. Det är inte lätt när de reagerar luftburet. Men man får mer och mer vana efterhand och lär sig vad man ska undvika.
  • LadyM

Måste bara skriva att jag är hoppfull! Vi har fegat på soja efter sonen fått eksem av det när han varit yngre samt att han fått en av sina kraftigaste reaktioner mot linser (tänker baljväxter) men nu har vi haft lite sojagrädde i maten tre gånger och inget reaktion what so ever! Eller... det är ju skitsvårt - första testet skrek han en hel kväll - andra testet fick han eksem runt munnen - tredje hände ingenting. Känner att det är så lätt att dra slutsatser på saker som kan bero på endast tillfälligheter, men den här ggr ska jag inte fega ur och jag är hoppfull att det ska gå bra efts tredje gången inte ledde till någonting! Täääänk... så mycket ersättningsprodukter vi kunde lägga till! Var inne i en stoooor veganlivsmedelbutik och insåg hur mycket det här skulle underlätta. Och en till proteinkälla, bara det!

• Kavat
    LNE skrev 2012-08-05 14:34:12 följande:
     ow tråden just för mig!!!!

Vi tror att sonen på 1 år är allergisk mot havre!
    En kväll fick han en röd prick som under natten spred sig som löpeld över honom och han gallskrek! Akuten trodde allergi och vi fick tavegyl att ge och kortison i akutfall.
    Vi fick börja utesluta saker och började med mjölkprotein!
    Eksemen gick upp och ner och flyttade sig under några dagar men han hade inte ont av det för tavegylen gjorde så det inte kliade.
    Men så fick han en flaska mjölkfri havrevälling (som han hade ätit i 2 dagar) och det sa pang, på 10 minuter så var han full av utslag och gallskrek! vi knippade det inte med havre och han fick en till flaska på kvällen och samma reaktion!

Nu har vi hållt oss ifrån havre, korn, råg och han är fri från utslag!
    Dem ska pricktesta honom om 1½ månad, hur går sådant till? testar dem honom för det vi tror det är dvs havre eller kommer dem testa mot flera olika saker som vi inte ber om?

Han har förkylningsastma pga RS-virus, kan detta höra ihop? 
    Välkommen hit!
    Det är jätte olika hur läkarna väljer att göra. Vissa pricktestas enbart för det man misstänker, andra för många olika saker.
    De sätter en droppe av en lösning på armen och sen sticker de med en liten nål och så ser man om det blir en svullen kvaddel, som det kallas, om jag minns rätt ska den vara större än den positvia (de gör en som ska bli positiv också.)

Astma hänger ofta ihop med allergier och hänger i många fall ihop och förvärras av mjölk eller intag av det man inte tål.

Hoppas ni får bra hjälp!