• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Bobbosmamma skrev 2012-08-05 20:59:34 följande:
    Oh jag tror jag dör. Min tjej är drygt 2 år. Äter utan allt plus minus massa mer sedan 15 mån ålder. Men det går bakåt!! Hon äter : nötkött, lamm, morot, palsternacka, banan, katrinplommon, aprikos, ris, rapsolja och rena risprodukter. Och neocate. Detta har vi trott varit safe. Hon har även ätit lax (endast rökt, vägrar vanlig) i ca ett halvår men nu verkar hon reagera även på det. Tål inga frukter vi provar, reagerra på potatis, majs, solrosolja, rödbetor bla. Men hon har blivit sämre i sommar..... vi bor i 2a hand i väntan på permanent boende i okt... Jag vet inte om det kan vara något luftburet här... eller vad sjutton är det som inte är bra.

Hon sover sämre och får knottriga, röda kinder och vi kan inte hitta orsaken. Just nu känns INGET säkert..  Jag är SÅ trött. På att aldrig veta. Just nu känns det som om enda sättet att få rätsida vore att ta bort allt o bara köra Neo i 2 veckor och sen införa en sak i taget. Men det känns omänskligt.... Hon lider som det är av att hon inte får äta "något gott" alls. Vet inte vad jag vill med detta inlägget.... hjälp?
    Är något bekräftat på allergitester? Reagerar hon luftburet på något? För det är det absolut lurigaste.. Och supersvårt att hitta... 

Kram!
  • LadyM

Vad tror ni, lillkillen på 2 år har idag ätit ca 0,5 dl lagad mat (en rätt vanlig dag, en bra dag 1-1,5 dl). Han dricker en flaska fullkornsvälling gjord på hälften vatten/havremjölk (för kalciumet) var morgon och kväll. Däremellan nån frukt, nån liten kaka och ibland lite gröt. Hur som haver. Funderar på om det är rätt att halvera alt. ta bort morgonvällingen för att få honom att ära mer mat? Jag vill egentligen inte göra något som kan äventyra vikten, den är redan för låg, men han klarar sig på så otroligt lite att vällingen kanske förstör aptiten för hela dagen? Vi försöker redan vara noggranna med att han inte småäter mellan målen...

• Trottoarbonden
    Sephyria skrev 2012-08-05 20:52:25 följande:
    Trottoarbonden: vet inte hur lång tid det tar innan ni märker skillnad men skulle tro att ni rätt snart borde märka en förbättring. Kämpa på! Två veckor går rätt fort ändå!

Kom att tänka på ett mellanmål som kanske går hem? Smoothie på det som funkar. Vi brukar göra på carlshamns Risdryck, blåbär, hallon, (althera) och fruktpure av något slag. Förresten: är du säker på att frukterna som ni använt funkar? Är väl inte så ovanligt med kli i munnen av olika frukter..

Tror inte att carlshamn flytande ska innehålla kokosfett. Det står: rapsolja, vatten, emulgeringsmedel (härdad rapsolja, E471 och E472c av vegetabiliskt fett), salt, aromämne, vitamin A och D. Mildas mjölkfria vet jag inte. Vi använder carlshamn även till bordsmargarin. Tror mildas ska innehålla sojalecitin eller nåt sånt men är inte helt säker..

Tack för tips!
    Säker på frukterna? Svar: Nej, absolut inte. Det är liksom vårt stora problem nu att jag faktiskt inte är säker på något. Det finns inte ett enda livsmedel jag med säkerhet kan säga att han tål, vilket gör mig tokig, jag kanske bara gör allt värre nu när tyngdvikten flyttas på annat och vissa nya grejer införs då annat tas bort. Jag är heller inte ens säker på att det är allergi... Detta gör mig helt tokig! Om jag varit säker på att den "diet" vi nu håller skulle göra honom besvärsfri så hade jag inte tvekat en sekund, men osäkerheten gör mig tokig...

Och så nu ikväll, en synnerligen gnällig pojke (som bråkat med sin bror hela dagen) vägrar sova om jag inte är inne hos honom (sitter med dator i knäet utanför hans rum så han ser mig). Och vad gör jag? Blir arg! Och nu full av dåligt samvete (var dock inne hos honom tills han somnade). Känns som om all min ork går till honom, och till ingen nytta! Känslan av att vara dålig mamma är den värsta!

Sephyria: Förlåt, känns som om jag spyr galla på dig, men det menar jag absolut inte! Kräks bara i största allmänhet...
  • LokesMammi

Ni som kan o vet o är kunniga! =)
    Sonen har länge kliat sig om näsan o nyst mkt så jag frågade hans läkare i maj om man kan ta prov för pollen o damm o kvalster o det ska vi göra i november.
    Han har hela sommaren fortsatti o nyst o kliat sig om näsan. Han har tom börjat o peta sig i näsan för att det kliar. Idag stoppade han in gaffelns ena "pinne" i ena näsborren.........
    Han vaknade nyss o skrek o stod upp o när jag satte ner honom så kliade han sig frenetiskt om näsan. Så jag fick panik o kom på att vi har ju för tusan allergi medicin hemma. Så han fick 2ml aerius o 5ml tavegyl (kliade sig på sina böjvecksexsem)
    Till min fråga nu =)
    Är det ngt skit ute i luften nu, eller har vi för dammigt hemma? Vi gör om hemma så vi har inte städat på ett tag o idag borrade sambon upp ett skåp i vardagsrummet.
    Kan han reagera på damm och/eller "väggdamm". Eller är det pollen ute? Börjar få lite smått panik.

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Sephyria

Trottoarbonden: förstår dig till fullo och det är bara att häva ur sig! Du är inte mer än människa och när allt känns riktigt jobbigt och hopplöst så är det lätt att bli arg, men tyvärr så får man ju så dåligt samvete efter. Du är ingen dålig mamma utan du gör mycket mer än vad många skulle klara av! Och känslan av att inte veta hur man bäst bör göra för att hjälpa sitt barn är fruktansvärt frustrerande.

Hade själv en riktigt jobbig period i vintras när jag insåg att det var nåt mer i sonens kost som han inte tålde och att det antagligen var nåt som han fick i sig dagligen. Detta i samband med att vi försökte sluta med tavegyl till natten. Han hade fått det pga klåda i ögonen men när vi försökte sluta märkte vi att han inte kliade sig längre men ändå inte klara sova gott. Tillslut tog vi bort sädesslagen, efter tips härifrån och vi fick en ny unge på flera olika områden. Men innan vi väl kom dit trodde jag att jag skulle bli tokig av allt funderande fram och tillbaka. Ringde tom och grinade i telefonen när jag prata med barnmottagningen för att jag inte fick den hjälpen jag ville.

Hoppas att du snabbt får se resultat av den förändrade kosten. Förhoppningsvis är det som kavat skrev tidigare (tror ja) att det är nåt han får i sig dagligen och att det gör så att det verkar som han reagerar på allt! Kämpa på så håller jag tummarna!

• Sephyria

Lokesmammi: funderar på om inte gråbo börjar lite smått nu, men är inte alls säker. Är rätt dålig på det här med klåda, pollen osv men finns säkert nån annan som kan ge dig bra svar.

• LokesMammi
    Sephyria skrev 2012-08-05 21:47:38 följande:
    Lokesmammi: funderar på om inte gråbo börjar lite smått nu, men är inte alls säker. Är rätt dålig på det här med klåda, pollen osv men finns säkert nån annan som kan ge dig bra svar.
    Tack.
    Ja, jag hoppas på att nån kan o vet. Finns många kunniga här inne! =)
    Är så himla långt till november nu. Annars går tiden så fort men väntar man på nåt då går det assakta! :/
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • 2små2stora

Lokesmmami: det är medelhöga halter med gråbo och en drös med andra växter som blommar nu. Även  malörtsambrosia, groblad, kämpor, syror och skäppor blommar nu

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Mamisita
    Kavat skrev 2012-08-05 15:33:56 följande:
    Mina barn är inte allergiska mot pälsdjur så det har jag kan jag för lite om för att svara på dina frågor. Här har de i princip bara kollat det som vi bett om, men knappt det. Tyvärr kan de ju vara allergiska utan att det visar sig på proverna också. Luftburen provocering har vi fått be om. Ofta tas det dock en första allmän födoämnespanel på mjölk, ägg, soja, vete torsk och jordnötter. Men det är nog helt upp till vilken läkare man går till. Tyvärr kan man reagera luftburet på t.ex nötter, så det är mycket möjligt att reagera utan att ta i nötterna, det räcker att de är i samma rum. Detsamma gäller ju pälsdjur, men jag är osäker på om man kan reagera med prickar runt munnet, men som sagt, jag har ingen erfarenhet, men det kanske det finns andra som har här. Man kan inte göra mer än sitt bästa och alla kan fela. Det är inte lätt när de reagerar luftburet. Men man får mer och mer vana efterhand och lär sig vad man ska undvika.

Tack för ditt svar! Ska höra mig för ang provoceringen men misstänker att läkaren inte är så tillmötesgående. När vi frågade om hur vi skulle förhålla oss till mängder, dvs räcker det med att det finns i samma rum osv så sa hon bara att det var så olika och kunde ändras från gång till gång. Det känns som om allt kommit på en gång. Hur nära inpå upptäckte/tillkom nya allergier hos era barn? Direkt när "ämnet" introducerades eller har de utvecklat en allergi eftersom?