• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    LadyM skrev 2012-08-05 15:52:35 följande:
    Måste bara skriva att jag är hoppfull! Vi har fegat på soja efter sonen fått eksem av det när han varit yngre samt att han fått en av sina kraftigaste reaktioner mot linser (tänker baljväxter) men nu har vi haft lite sojagrädde i maten tre gånger och inget reaktion what so ever! Eller... det är ju skitsvårt - första testet skrek han en hel kväll - andra testet fick han eksem runt munnen - tredje hände ingenting. Känner att det är så lätt att dra slutsatser på saker som kan bero på endast tillfälligheter, men den här ggr ska jag inte fega ur och jag är hoppfull att det ska gå bra efts tredje gången inte ledde till någonting! Täääänk... så mycket ersättningsprodukter vi kunde lägga till! Var inne i en stoooor veganlivsmedelbutik och insåg hur mycket det här skulle underlätta. Och en till proteinkälla, bara det!
    Håller tummarna!
  • Sephyria

Trasan0606: sonen fick tavegyl när han va 7 månader (minns inte vad han vägde) men vi skulle ge 7,5 ml till kvällen vid behov. Var lite OBS på att tavegyl kan vara lite tröttande. Av den anledningen fick vi Aerius utskrivet att ge om han behövde på dagen.

• Sephyria

Tack för alla tips på halvfabrikat m.m. Det är guld värt att få lite tips, för det finns ju en hel uppsjö av varumärken och produkter att kolla igenom. Jag blir helt snurr av alla E-nummer och allt annat konstigt som kan finnas i så ofta ger jag upp när jag väl står där i affären och letar Men nu har jag hittat lite nytt som funkar för sonen och han är jätte nöjd

• LokesMammi
    Kavat skrev 2012-08-05 15:23:19 följande:
    Du får gärna lägga in här vad de svarar.   Jag har mailat runt en del men finns det alternativ skippar vi ofta de som innehåller druvsocker osv för det är så mycket ringande/mailande ändå.
    absolut. får se när man får svar =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Trottoarbonden

Jag pratade med läkaren angående sonen som har klåda på tungan, han rekommenderade oss att, utöver fisk, fågel, nötter och lite annat som vi redan utesluter att även utesluta mjölk och ägg (positiva blodprov) i två veckor. Men han visste inte riktigt, tog oss liksom inte på så stort allvar då sonen, tack och lov, går upp bra i vikt och "bara" har en faslig klåda på tungan (samt är påverkad på humöret). Jag förstår att det vore värre om han rasade i vikt, hade diarreer eller stora utslag, men det känns ändå lite sådär, det tär verkligen på oss alla...

Nåväl, vi beslöt att utesluta allt som han reagerat på, som han själv säger kliar mer än annat samt allt som visat positivt på prover (det blir följande Mjölk, Ägg, Sädesslagen, Fisk, Fågel, Nötter (ink kokos), Soja, Potatis, Tomat, Gurka, Banan, Peppar, Paprika, Kiwi, Lingon och Mandel om jag nu minns allt...). Tack vare bra tips från er och ett stort mått jävlar anamma ska vi nu försöka ta oss genom två veckor med detta. Tufft är det, för han tjatar hela tiden om olika saker som han nu inte får äta och är extremt skeptisk mot ny mat. Har dock fått honom att äta köttbullar, fläskkotlett, köttgryta, ris, pasta gjord på majs, riskakor, risgröt, polentagröt och fruktpure (med päron, äpple o persika). Men med en pappa och lillebror som också har allergi/överkänslighet innebär det att jag står vid spisen stor del av dagen... och då är det svårt att acceptera när han direkt spottar ut det jag lagar och säger att han vägrar att äta det.

Vi började med denna helt "rena" kosten igår. Hur lång tid kan det ta innan vi märker resultat??? Hoppas verkligen någon här kan svara på detta!!!!

Är det möjligen någon här som vet om det finns kokosfett i carlshamns flytande mjölkfria margarin och i mildas mjölkfria smörgåsmargarin?

• Bobbosmamma
    Trottoarbonden skrev 2012-08-05 20:34:10 följande:
    Jag pratade med läkaren angående sonen som har klåda på tungan, han rekommenderade oss att, utöver fisk, fågel, nötter och lite annat som vi redan utesluter att även utesluta mjölk och ägg (positiva blodprov) i två veckor. Men han visste inte riktigt, tog oss liksom inte på så stort allvar då sonen, tack och lov, går upp bra i vikt och "bara" har en faslig klåda på tungan (samt är påverkad på humöret). Jag förstår att det vore värre om han rasade i vikt, hade diarreer eller stora utslag, men det känns ändå lite sådär, det tär verkligen på oss alla...

Nåväl, vi beslöt att utesluta allt som han reagerat på, som han själv säger kliar mer än annat samt allt som visat positivt på prover (det blir följande Mjölk, Ägg, Sädesslagen, Fisk, Fågel, Nötter (ink kokos), Soja, Potatis, Tomat, Gurka, Banan, Peppar, Paprika, Kiwi, Lingon och Mandel om jag nu minns allt...). Tack vare bra tips från er och ett stort mått jävlar anamma ska vi nu försöka ta oss genom två veckor med detta. Tufft är det, för han tjatar hela tiden om olika saker som han nu inte får äta och är extremt skeptisk mot ny mat. Har dock fått honom att äta köttbullar, fläskkotlett, köttgryta, ris, pasta gjord på majs, riskakor, risgröt, polentagröt och fruktpure (med päron, äpple o persika). Men med en pappa och lillebror som också har allergi/överkänslighet innebär det att jag står vid spisen stor del av dagen... och då är det svårt att acceptera när han direkt spottar ut det jag lagar och säger att han vägrar att äta det.

Vi började med denna helt "rena" kosten igår. Hur lång tid kan det ta innan vi märker resultat??? Hoppas verkligen någon här kan svara på detta!!!!

Är det möjligen någon här som vet om det finns kokosfett i carlshamns flytande mjölkfria margarin och i mildas mjölkfria smörgåsmargarin?
    Carlshamns FLYTANDE är rent från kokos. Mildas innehåller bla solrosolja som absolut inte funkar för oss, osäker på kokos.
  • Bobbosmamma
    Trasan0606 skrev 2012-08-02 20:45:48 följande:

Som om magpaj och feber inte vore nog...

Igår så träffade lillen farmor och farfar för första gången och de har en stor kungspudel. Skrutten älskar djur och hunden var framme flera gånger och busade med honom och slickade honom på armar och ben. Tänkte inte så mycket mer på det men under natten började han klia frenetiskt på armar och ben och sov ingenting i princip. Kände att han började bli lite knottrig men tittade inte så noga, var så sjukt trött.

På morgonkvisten tände jag lampan och såg små vätskefyllda blåsor och många av dom hade han rivit sönder. Han måste ha reagerat på allt slickande av hunden och förmodligen något från hundfodret. Någon som vet om det brukar förekomma mjölk, ägg eller soja i det? Utslagen har inte spridit sig till ansike, mage eller rygg - dvs de finns bara på de områden som hunden slickade på - även undersida av fötter och händer/fingrar. Han är helt rödprickig och de är inte små heller. Har gett honom tavegyl och smort med kortison så han har inte kliat så mycket under dagen. Får se hur natten blir. Avbröt semestern och flög hem med lillen och resten av familjen är kvar. Orkar inte vara bortrest mer, är alldeles för jobbigt.

Hur gör ni andra med allergiska barn när ni reser bort -  reser ni ens bort? Tänker inte bara på hunden utan med mat och allt? Jag är helt slut efter 2 v på resande fot och just nu vill jag aldrig åka bort igen och lämna det trygga hemmet med rena tallrikar och fräscht kök (dvs kök som man vet är rent och fritt från allt)... Enda positiva är väl att mannen ÄNTLIGEN fattar att lillen är känslig/allergisk på riktigt.

Det finns ni som har det värre än oss och jag lider med er men usch vad det frestar på...     

Reser inte bort... max till mor och farföräldrar..
  • Sephyria

Trottoarbonden: vet inte hur lång tid det tar innan ni märker skillnad men skulle tro att ni rätt snart borde märka en förbättring. Kämpa på! Två veckor går rätt fort ändå!

Kom att tänka på ett mellanmål som kanske går hem? Smoothie på det som funkar. Vi brukar göra på carlshamns Risdryck, blåbär, hallon, (althera) och fruktpure av något slag. Förresten: är du säker på att frukterna som ni använt funkar? Är väl inte så ovanligt med kli i munnen av olika frukter..

Tror inte att carlshamn flytande ska innehålla kokosfett. Det står: rapsolja, vatten, emulgeringsmedel (härdad rapsolja, E471 och E472c av vegetabiliskt fett), salt, aromämne, vitamin A och D. Mildas mjölkfria vet jag inte. Vi använder carlshamn även till bordsmargarin. Tror mildas ska innehålla sojalecitin eller nåt sånt men är inte helt säker..

• Bobbosmamma

Oh jag tror jag dör. Min tjej är drygt 2 år. Äter utan allt plus minus massa mer sedan 15 mån ålder. Men det går bakåt!! Hon äter : nötkött, lamm, morot, palsternacka, banan, katrinplommon, aprikos, ris, rapsolja och rena risprodukter. Och neocate. Detta har vi trott varit safe. Hon har även ätit lax (endast rökt, vägrar vanlig) i ca ett halvår men nu verkar hon reagera även på det. Tål inga frukter vi provar, reagerra på potatis, majs, solrosolja, rödbetor bla. Men hon har blivit sämre i sommar..... vi bor i 2a hand i väntan på permanent boende i okt... Jag vet inte om det kan vara något luftburet här... eller vad sjutton är det som inte är bra.

Hon sover sämre och får knottriga, röda kinder och vi kan inte hitta orsaken. Just nu känns INGET säkert..  Jag är SÅ trött. På att aldrig veta. Just nu känns det som om enda sättet att få rätsida vore att ta bort allt o bara köra Neo i 2 veckor och sen införa en sak i taget. Men det känns omänskligt.... Hon lider som det är av att hon inte får äta "något gott" alls. Vet inte vad jag vill med detta inlägget.... hjälp?

• Trottoarbonden
    Bobbosmamma skrev 2012-08-05 20:45:41 följande:
    Carlshamns FLYTANDE är rent från kokos. Mildas innehåller bla solrosolja som absolut inte funkar för oss, osäker på kokos.

Tusen tack!