• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ränderpåtvären

Hjälper Tavegyl även mot magsmärtan?

• Molina

Hur reagerar era barn på aerius? Kan humöret bli påverkat?
    Moa fick aerius 2dagar i följd nu pga av myggbett men helt omvänd i humöret, nästan otäckt och se hur ilsket arg hon va, hon har också blivit helt mygguppbiten och dom blir riktigt stora och hon säger att det bränner där hon har betten lilla tjejen inte lätt att vara barn och förklara alla gånger.

• LokesMammi
    ränderpåtvären skrev 2012-08-05 22:39:18 följande:
    Lokes mammi, hittade pollenprognoser här www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/vaxter/pol.... Även mögelsporer finns nu, tydligen. Jag reagerar på damm/väggdamm under pollensäsong.
    Tack. Får "hoppas" att det är ngt sånt han reagerar på.......

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • LokesMammi

Fick ett svar:

Hej Tack för ditt mail.
    Druvsocker är en vattenfri glukos och glukosmonohydrat . Den
    innehåller inte något gluten eller laktos.

Och det betyder? Att druvsockret inte är gjord av vete antar jag.............
  • LokesMammi

Svar ang potatiskroketterna:

Hej!

Tack för att du har hört av dig till oss angående druvsocker.
    Det är gjord av vete.

Tack för det. Inget för sonen! :(
  • längtan 80

Lady M- lista vad han inte tål och vad du vet att han tål så kanske vi kan hjälpa med mattips. är lättare när man inte är uppe i eländet.

Föresten, är du säker att han tål sädeslag? sädeslagsallergi eller celiaki kan skapa många problem med övrig mat.

• Kavat
    LokesMammi skrev 2012-08-06 08:00:31 följande:
    Fick ett svar:
    Hej Tack för ditt mail.
    Druvsocker är en vattenfri glukos och glukosmonohydrat . Den
    innehåller inte något gluten eller laktos.

Och det betyder? Att druvsockret inte är gjord av vete antar jag.............
    Att de inte har någon koll på ursprunget. Fråga igen vad glukosen och glukosmonohydraten kommer ifrån. Om ursprunget är vete, majs eller potatis.

Ibland får man helt knasiga svar och när man luskar vidare så får man "rätt svar".
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2012-08-06 12:16:15 följande:
    Svar ang potatiskroketterna:
    Hej!

Tack för att du har hört av dig till oss angående druvsocker.
    Det är gjord av vete.

Tack för det. Inget för sonen! :(

Men tack för att du kollade.
  • Kavat
    Molina skrev 2012-08-05 23:31:51 följande:
    Hur reagerar era barn på aerius? Kan humöret bli påverkat?
    Moa fick aerius 2dagar i följd nu pga av myggbett men helt omvänd i humöret, nästan otäckt och se hur ilsket arg hon va, hon har också blivit helt mygguppbiten och dom blir riktigt stora och hon säger att det bränner där hon har betten lilla tjejen inte lätt att vara barn och förklara alla gånger.
    Mina brukar bli arga och ilskna av allergierna, men det innan de får aerius.
  • Kavat
    Mamisita skrev 2012-08-05 22:31:59 följande:

Tack för ditt svar! Ska höra mig för ang provoceringen men misstänker att läkaren inte är så tillmötesgående. När vi frågade om hur vi skulle förhålla oss till mängder, dvs räcker det med att det finns i samma rum osv så sa hon bara att det var så olika och kunde ändras från gång till gång. Det känns som om allt kommit på en gång. Hur nära inpå upptäckte/tillkom nya allergier hos era barn? Direkt när "ämnet" introducerades eller har de utvecklat en allergi eftersom?
    Det har varit lite olika. Men när jag ammade minstingen och åt torsk första gången fick han reaktion. Då hade jag aldrig ätit torsk tidigare, men däremot lax. Efter det funkade inte lax heller.

Med de andra har de dröjt innan jag fattat vad som orsakade det och sett reaktioner om och om igen. Vissa saker har märkts redan från födseln, andra har dykt upp eftersom.