• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Avena
    Lindsey skrev 2012-08-12 08:17:26 följande:
    Hjälp! Min 5-månaders son vet jag är allergisk mot mjölk och soja, det vet jag sen jag ammade. Blodprov visar enbart på ägg så antagligen tål han inte det heller.
    Han har även fått atopiskt eksem för ett par månader sen, arm-, knä- och halsveck är drabbade. Speciellt ena armvecket. Kan nästan få det att försvinna med mildison men plötsligt kan det bara bli ilsket rött, kan hända på flera av eksemen samtidigt, så det verkar som om det är triggat av något. Vet att han har minst någon luftburen allergi med då han plötsligt kan få allergisymptom utan att ha ätit något.

Men så till frågan. Igår fick han en nypa bröd, första gången han fick smaka gluten, och idag har hans största eksem i ena armvecket börjat flagna. Och det har aldrig gjort så innan. Han är även lite småknottrig, men det kan han bli ibland.
    En gång innan började fötterna plötsligt flagna och det var när min dotter gav honom hennes napp när hon precis hade ätit mjölk och ost och haft den i munnen.
    Överanalyserar jag eller kan det vara något han inte tålde i brödet?
    Ni med atopiska barn, hur märks det på eksemen om de får i sig något de inte tål?
    Borde jag avvakta med mer bröd?

Blir ju galen av allt gissande och hela tiden vara rädd för reaktion :(
    Min pojke (1,5 år nu) reagerar också med exem. Upptäcktes under amning. Har är allergisk mot mjölk, ägg, soja, råg och lite andra småsaker. Det är säkert något din pojk inte tål i brödet. Vi tänkte först gluten när vår lille reagerade mot bröd men förstod sen att det troligtvis är något sädesslag istället eftersom gluten visar sig med magproblem. Och så var det råg. Inte vete, så han kan äta vissa bröd.

Hans exem blir såklart värre när han får i sig något han inte tål. Dels mer prickar över hela kroppen och så rödare och sårigare i böjvecken. Håller han sig helt borta från allt har han nästan inget atopiskt exem överhuvudtaget.

Ring läkaren! Du behöver få honom testad och få råd kring kosten. Vi fick till sist göra lapp-test och då visade sig många allergier som inte synts på blovproven.

För övrigt vill jag tipsa om dermasilk (silkeskläder - googla det eller Medeca) som vi använde dagligen under hans vanliga kläder. Hans exem blir mycket bättre av de kläderna och han är inte alls lika torr längre.

Lycka till!
  • Vintergäck

Hit vill jag komma tillbaka och läsa mer!

• Lindsey
    Avena skrev 2012-08-12 17:03:07 följande:
    Min pojke (1,5 år nu) reagerar också med exem. Upptäcktes under amning. Har är allergisk mot mjölk, ägg, soja, råg och lite andra småsaker. Det är säkert något din pojk inte tål i brödet. Vi tänkte först gluten när vår lille reagerade mot bröd men förstod sen att det troligtvis är något sädesslag istället eftersom gluten visar sig med magproblem. Och så var det råg. Inte vete, så han kan äta vissa bröd.

Hans exem blir såklart värre när han får i sig något han inte tål. Dels mer prickar över hela kroppen och så rödare och sårigare i böjvecken. Håller han sig helt borta från allt har han nästan inget atopiskt exem överhuvudtaget.

Ring läkaren! Du behöver få honom testad och få råd kring kosten. Vi fick till sist göra lapp-test och då visade sig många allergier som inte synts på blovproven.

För övrigt vill jag tipsa om dermasilk (silkeskläder - googla det eller Medeca) som vi använde dagligen under hans vanliga kläder. Hans exem blir mycket bättre av de kläderna och han är inte alls lika torr längre.

Lycka till!
    Tack för svaret! Vi har fått göra blodprov mot typ allt och även pricktest och det visar endast ägg :/ Ville göra lapptest men på allergimottagningen sa de att det bara var för kontaktallergier.
    Ska till barnmottagningen med honom nu den 30/8 och ska höra om de kan göra lapptest där, annars tror jag att vi ska ta nya blodprov nu när det har gått några månader. 
    Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥
  • Avena
    Lindsey skrev 2012-08-12 20:02:16 följande:
    Tack för svaret! Vi har fått göra blodprov mot typ allt och även pricktest och det visar endast ägg :/ Ville göra lapptest men på allergimottagningen sa de att det bara var för kontaktallergier.
    Ska till barnmottagningen med honom nu den 30/8 och ska höra om de kan göra lapptest där, annars tror jag att vi ska ta nya blodprov nu när det har gått några månader. 
    Ja, de var lite kinkiga med lapptest här med. Han var nog ett år innan vi fick göra. Dock hade han reagerat även vid kontakt med bröd och mjölk, men jag tror inte att det var därför de gjorde det till sist... Jag tryckte på att jag hade hört att lapptesten visade på långsamma reaktioner vilket blodprov sällan gör och det höll de med om. Han har långsam reaktion på tex råg - det kan visa sig först dagen efter och sitta i en vecka. Jättesvårt att "spåra" en sån allergi känns det som.
    Vi förde matdagbok också och det hjälpte en del. Tydligast blev det efter några veckor när vi kunde gå tillbaka och läsa igenom flera veckor på rad. Saker som verkat så konstiga då blev helt plötsligt övertydliga i efterhand!

Min dotter är superkänslig mot mjölkprotein och blir förstoppad i flera dagar av lite mjölkpulver i en enda liten tunn skiva påläggskorv osv. Dock visade testerna ingenting! Jag har ganska lite förtroende för de där testerna, tycker det bästa är att prova sig fram själv. Tyvärr :-/. Men vår läkare säger samma sak faktiskt.
  • LadyM

Hopplösa allergier! Efter vi infört liite soja har han fått mer eksem (kan vara en tillfällighet), har haft diarré i en vecka (kan vara en tillfällighet), kräkts två ggr och har absolut ingen aptit (kan vara en tillfällighet) - jag skulle vilja ha en röd och grön knapp som gav tydliga besked. Allt är så ovisst med allergier. Han är så smal och ser så glåmig ut att jag inte heller vill utesluta en massa saker pga reaktioner som KAN berott på nåt annat. Det är redan så mycket han inte kan äta, vill absolut inte plocka bort i onödan. Lite eksem och prickar kan man ju faktiskt leva med för att få i sig lite mer varierad mat, men var går gränsen? När är han för besvärad? Beror hans ganska plötsliga skithumör på att han inte ätit på en vecka, att han är precis två fyllda, att han besväras av nåt allergirelaterat? Allergierna gör mig galen stundtals, men man får väl som vanligt bryta ihop lite och komma igen..

• ränderpåtvären
    Lindsey skrev 2012-08-12 08:17:26 följande:
    Hjälp! Min 5-månaders son vet jag är allergisk mot mjölk och soja, det vet jag sen jag ammade. Blodprov visar enbart på ägg så antagligen tål han inte det heller.
    Han har även fått atopiskt eksem för ett par månader sen, arm-, knä- och halsveck är drabbade. Speciellt ena armvecket. Kan nästan få det att försvinna med mildison men plötsligt kan det bara bli ilsket rött, kan hända på flera av eksemen samtidigt, så det verkar som om det är triggat av något. Vet att han har minst någon luftburen allergi med då han plötsligt kan få allergisymptom utan att ha ätit något.

Men så till frågan. Igår fick han en nypa bröd, första gången han fick smaka gluten, och idag har hans största eksem i ena armvecket börjat flagna. Och det har aldrig gjort så innan. Han är även lite småknottrig, men det kan han bli ibland.
    En gång innan började fötterna plötsligt flagna och det var när min dotter gav honom hennes napp när hon precis hade ätit mjölk och ost och haft den i munnen.
    Överanalyserar jag eller kan det vara något han inte tålde i brödet?
    Ni med atopiska barn, hur märks det på eksemen om de får i sig något de inte tål?
    Borde jag avvakta med mer bröd?

Blir ju galen av allt gissande och hela tiden vara rädd för reaktion :(
    Vad var det för bröd? Vi har börjat med att bara köpa bröd det står mjölkfritt på. Hennes utslag (ej atopiskt) verkar bli röda när hon blir varm och/eller upprörd, som om blodkärlens vidgning gör de mer synliga och röda. Eller så har hon utsatts för mjölk igen då, blä! Fast hon verkar må så mycket bättre så hoppas utslagen bara hänger kvar av mjölkrester i kroppen (och från mig då).
  • LadyM

Längtan: senast vi kollade vägde han 10,9 tror jag, oj minns knappt... Har inte mätt på ett tag heller men han har precis börjat ha på sig 86/92 som är fortfarande är rätt så stort på honom!

• 2små2stora
    LadyM skrev 2012-08-13 12:21:16 följande:
    Längtan: senast vi kollade vägde han 10,9 tror jag, oj minns knappt... Har inte mätt på ett tag heller men han har precis börjat ha på sig 86/92 som är fortfarande är rätt så stort på honom!
    Samma storlek som min kille. Han fyller 2 år om några veckor. Men har faktiskt tagit sig upp till hela 11.4 kg nu under sommaren. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Lindsey
    Avena skrev 2012-08-12 20:31:57 följande:
    Ja, de var lite kinkiga med lapptest här med. Han var nog ett år innan vi fick göra. Dock hade han reagerat även vid kontakt med bröd och mjölk, men jag tror inte att det var därför de gjorde det till sist... Jag tryckte på att jag hade hört att lapptesten visade på långsamma reaktioner vilket blodprov sällan gör och det höll de med om. Han har långsam reaktion på tex råg - det kan visa sig först dagen efter och sitta i en vecka. Jättesvårt att "spåra" en sån allergi känns det som.
    Vi förde matdagbok också och det hjälpte en del. Tydligast blev det efter några veckor när vi kunde gå tillbaka och läsa igenom flera veckor på rad. Saker som verkat så konstiga då blev helt plötsligt övertydliga i efterhand!

Min dotter är superkänslig mot mjölkprotein och blir förstoppad i flera dagar av lite mjölkpulver i en enda liten tunn skiva påläggskorv osv. Dock visade testerna ingenting! Jag har ganska lite förtroende för de där testerna, tycker det bästa är att prova sig fram själv. Tyvärr :-/. Men vår läkare säger samma sak faktiskt.
    Edvin brukar reagera ett halvt till ett dygn efter att han ätit något han inte tål, det borde väl räknas som en långsam reaktion?
    ränderpåtvären skrev 2012-08-12 22:40:54 följande:
    Vad var det för bröd? Vi har börjat med att bara köpa bröd det står mjölkfritt på. Hennes utslag (ej atopiskt) verkar bli röda när hon blir varm och/eller upprörd, som om blodkärlens vidgning gör de mer synliga och röda. Eller så har hon utsatts för mjölk igen då, blä! Fast hon verkar må så mycket bättre så hoppas utslagen bara hänger kvar av mjölkrester i kroppen (och från mig då).
    Det var ett mjölk-, ägg-, och sojafritt bröd så det var inget sånt han har fått i sig. 

Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥