• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Trottoarbonden
    Avena skrev 2012-08-09 17:31:07 följande:
    Jobbigt för er! Svårt med ett sånt symtom oxå ju. Vår son får exem så det är rätt tydligt för oss.

Vet inte vad er läkare sa om proven till er, men vår son visar klass 3 på vete, mjölk och ägg, men han äter vete dagligen utan att reagera. Vår läkare sa att så länge det funkar är det bara att ge och att vete inte är ett starkt allergen (!?) så många barn klarar det ändå. Mjölk och ägg går dock inte för vår son, men när vi gör plättar byter vi mot havredryck och no-egg. Annars funkar bakpulver, men det blir tjocka plättar då iofs som smakar annorlunda...

Usch, ja inte lätt. Lycka till hur ni än gör!

Tack!

Jo, troligen kommer han kunna äta en hel del av det som vi utesluter, även om det gett utslag på prov. Men vi utesluter allt i hopp om att hitta ett symptomfritt nolläge att utgå ifrån.

Förresten, sonen har alltid haft väldigt tålig hud. Har till exempel sedan han varit spädbarn badat massor och aldrig behövt smörjas. Men nu, för någon vecka sedan, har han fått torr hud på insidan av låren, som svider då han badar i havet. Kanske har med något att göra...
  • Avena
    Trottoarbonden skrev 2012-08-09 21:38:10 följande:

Tack!

Jo, troligen kommer han kunna äta en hel del av det som vi utesluter, även om det gett utslag på prov. Men vi utesluter allt i hopp om att hitta ett symptomfritt nolläge att utgå ifrån.

Förresten, sonen har alltid haft väldigt tålig hud. Har till exempel sedan han varit spädbarn badat massor och aldrig behövt smörjas. Men nu, för någon vecka sedan, har han fått torr hud på insidan av låren, som svider då han badar i havet. Kanske har med något att göra...

Hm, låter ju som en reaktion på något, hans exem. Kan iofs vara vanligt atopiskt exem (som förvisso försvinner till stor del när man utesluter mat man inte tål...). Vad gäller det här med burning mouth symdrom så verkar det väl extremt osannolikt att han skulle ha både det och en massa allergier? Testerna visar ju att han är allergisk. Eller så finns det ett samband...? Att det i huvudsak drabbar kvinnor över klimakteriet behöver inte betyda så mycket - min dotter fick en ögonsjukdom som de på ögonkliniken aldrig verkar ha sett på ett barn tidigare, så det kan ju bli sådär ibland. Även om det är ovanligt.

Men tål han sin välling? Kan man ge bara det en eller två dagar för att se? Känns inte bra iofs till ett så stort barn... Ville vi göra med vår 1,5-åring men dietisten sa nä. Vad äter han på förskolan förresten?
  • Trottoarbonden
    Avena skrev 2012-08-10 10:03:34 följande:

Hm, låter ju som en reaktion på något, hans exem. Kan iofs vara vanligt atopiskt exem (som förvisso försvinner till stor del när man utesluter mat man inte tål...). Vad gäller det här med burning mouth symdrom så verkar det väl extremt osannolikt att han skulle ha både det och en massa allergier? Testerna visar ju att han är allergisk. Eller så finns det ett samband...? Att det i huvudsak drabbar kvinnor över klimakteriet behöver inte betyda så mycket - min dotter fick en ögonsjukdom som de på ögonkliniken aldrig verkar ha sett på ett barn tidigare, så det kan ju bli sådär ibland. Även om det är ovanligt.

Men tål han sin välling? Kan man ge bara det en eller två dagar för att se? Känns inte bra iofs till ett så stort barn... Ville vi göra med vår 1,5-åring men dietisten sa nä. Vad äter han på förskolan förresten?
    Vällingen innehåller både mjölk och sädesslag så den går helt bort nu när vi ska utesluta det, och någon alternativ välling vill han inte veta av. Annars hade jag inte tvekat på att ge bara välling ett par dagar (även om han iofs nu är så stor att han väl bör sluta i alla fall....).

Att testerna visar på allergi vet jag inte riktigt hur vi ska tolka. Tänker mycket på att läkarna ofta säger att det är vanligt med falska, positiva resultat och det kan vara så i detta fall. Tror dock med säkerhet att han inte tål fisk, fågel och kiwi som han reagerat tydligt på med blåsor och/eller kräkningar. Med övrigt är jag så osäker.

Vi har semester nu så han är inte på förskolan. Börjar skolan (förskoleklass) om en vecka och jag har ingen aning om hur vi ska göra med maten då. Känns väldigt stressande. Börjar ställa in mig på att skicka med honom mat i början om vi inte rett ut detta färdigt tills dess.

Idag har vi kämpat vidare (hade hoppats läkaren skulle ringa och meddela hur länge vi ska hålla på, men han har inte ringt) och fortsatt utan rapsolja. Vi har varit iväg över dagen, vilket ju distraherat honom en del, därav svårt att veta. Men han har inte klagat så mycket på tungan idag.

Har nu haft "ren" kost i en vecka. Borde det inte ha blivit klart bättre vid det här laget om vi är rätt på det??
  • Jkpg Deluxe

VAD tror ni att vår son (2,5 år) kan vara allergisk/överkänslig emot? Känns som att det borde vara nån slags matallergi men varken pricktest eller blodprov ger utslag...

Det jag tänkt på som skulle kunna vara en symtombild är:

- Dålig i magen, väldigt löst bajs, osmält (?) mat...luktar hemskt!
    - prickar på baksidan av låren, en gång stora rodnande fläckar...typ nässelutslag
    - har vid ett tillfälle klappat ihop helt och hade då vattendiarré 2 dygn + kräktes 12 ggr på 24 tim +nässelutslag i pannan, på låren, i arm och knäveck...
    - trött/grinig/gnällig/sur
    - överaktiv/myror i brallan
    - torr hud på överarmar och mage periodvis
    - gasig i magen
    - sover dåligt 
    - svettig/varm 

..det är vad jag kommer på just nu...vad tänker ni??  

• Färgen

Någon som har bra koll på kvalsterallergi? Dottern har kraftig och vi har nu med kvalsterskydd i sängen nästan fått henne helt eksem fri, dock har vi märkt att när hon sitter i soffan så reagerar hon ganska snabbt. Vi är lite inne på att köpa ny soffa ( inte enbart pga av allergin) och funderar på vad som är bäst, släpper en skinnsoffa igenom mindre kvalster? Någon som vet?

Förresten vill jag ge alla er hör vars barn lider av eksem att be lusten även testa gör kvalster, vii har gått igenom att testa typ all matallergi och varit hemskt uppgivna för att vi aldrig hittade det som gav dottern mest besvär, det tog drygt 2 år innan vi fick träffa en läkare som föreslog att testa även kvalster och då visade det sig att hon var väldigt allergisk mot det. Det är lätt att man fastnar i matspåret men det kan finnas andra orsaker..

• ränderpåtvären
    Kavat skrev 2012-08-07 13:25:48 följande:
    Bättre att ge suppar, om det går. Man får liksom hålla kvar en liten stund så de inte pruttar ut dem när de spänner sig. Min ena kille reagerar på allt flytande med sorbitol i... Och Ipren suppar bajsas alltid ut av båda mina killar. Panodil går bättre.

Finns en smälttablett nu också, men osäker på åldersgräns.
    Liknar sötningsmedlens sammansättningar varandra?

Flytande Alvedon innehåller konserveringsmedlen metylparahydroxibensoat (E 218) och propylparahydroxibensoat (E 216), sötningsmedel (sackarinnatrium, natriumcyklamat). Konserveringsmedlen kunde också ge allergiska reaktioner. Vet inte om det är just ont i magen hon får men kastar sig av och an hela natten efter intag.

Smälttabletten, från 3 år, innehåller aspartam.

Försöker kanske hålla henne borta från mediciner, vet inte riktigt vad hon reagerar på. 
  • Avena
    Trottoarbonden skrev 2012-08-10 20:21:14 följande:
    Vällingen innehåller både mjölk och sädesslag så den går helt bort nu när vi ska utesluta det, och någon alternativ välling vill han inte veta av. Annars hade jag inte tvekat på att ge bara välling ett par dagar (även om han iofs nu är så stor att han väl bör sluta i alla fall....).

Att testerna visar på allergi vet jag inte riktigt hur vi ska tolka. Tänker mycket på att läkarna ofta säger att det är vanligt med falska, positiva resultat och det kan vara så i detta fall. Tror dock med säkerhet att han inte tål fisk, fågel och kiwi som han reagerat tydligt på med blåsor och/eller kräkningar. Med övrigt är jag så osäker.

Vi har semester nu så han är inte på förskolan. Börjar skolan (förskoleklass) om en vecka och jag har ingen aning om hur vi ska göra med maten då. Känns väldigt stressande. Börjar ställa in mig på att skicka med honom mat i början om vi inte rett ut detta färdigt tills dess.

Idag har vi kämpat vidare (hade hoppats läkaren skulle ringa och meddela hur länge vi ska hålla på, men han har inte ringt) och fortsatt utan rapsolja. Vi har varit iväg över dagen, vilket ju distraherat honom en del, därav svårt att veta. Men han har inte klagat så mycket på tungan idag.

Har nu haft "ren" kost i en vecka. Borde det inte ha blivit klart bättre vid det här laget om vi är rätt på det??
    Ja, alltså vad gäller positiva kontra negativa resultat så känns de mer vägledande än absoluta... Vi fick positivt på vete, havre och majs bla, men allt det äter han utan problem. Vete var, som sagt, rätt högt dessutom. Ärtprotein och morot reagerade han starkt på vid två tillfälle med mycket exem och kräkning men det visade inget på testerna. Det kan tydligen visa lite hur som helst på barn sa vår allergiläkare pga att det händer så mycket i kroppen. Så ett helt symtomfritt barn kan visa allergi på ett test en dag och inte nästa dag, typ.
    Jag har själv haft mycket starka reaktioner som barn, hamnat i profylaktisk chock och fått adrenalin i benet och allt det där ni vet, men testerna visade nästan inget. En lätt reaktion var allt. Läkarna stod som frågetecken...
    Jaja, det gör ju inte din situation bättre, men jag tänker bara att det är bättre att gå på känsla ibland än att stirra sig blind på proverna.
    Känns som att en vecka borde räcka. Min stora reagerar ordentligt på mjölk (förstoppning) och det brukar ta en vecka tills hon är helt bra. Hon fick i sig ett helt glas mjölk en gång och då tog det iofs två veckor... Lillemans exem försvinner inom en vecka när han reagerar. Det är säkert väldigt olika, men en vecka (kanske lite drygt för säkerhets skull) tänker jag ska räcka...
    Usch, svårt med förskoleklassen och maten. Hoppas ni hittar en bra lösning.
  • Lindsey

Hjälp! Min 5-månaders son vet jag är allergisk mot mjölk och soja, det vet jag sen jag ammade. Blodprov visar enbart på ägg så antagligen tål han inte det heller.
    Han har även fått atopiskt eksem för ett par månader sen, arm-, knä- och halsveck är drabbade. Speciellt ena armvecket. Kan nästan få det att försvinna med mildison men plötsligt kan det bara bli ilsket rött, kan hända på flera av eksemen samtidigt, så det verkar som om det är triggat av något. Vet att han har minst någon luftburen allergi med då han plötsligt kan få allergisymptom utan att ha ätit något.

Men så till frågan. Igår fick han en nypa bröd, första gången han fick smaka gluten, och idag har hans största eksem i ena armvecket börjat flagna. Och det har aldrig gjort så innan. Han är även lite småknottrig, men det kan han bli ibland.
    En gång innan började fötterna plötsligt flagna och det var när min dotter gav honom hennes napp när hon precis hade ätit mjölk och ost och haft den i munnen.
    Överanalyserar jag eller kan det vara något han inte tålde i brödet?
    Ni med atopiska barn, hur märks det på eksemen om de får i sig något de inte tål?
    Borde jag avvakta med mer bröd?

Blir ju galen av allt gissande och hela tiden vara rädd för reaktion :(

• längtan 80

jkpg delux    jag tänker omedelbart på mjölk  sedan gluten eller sädesslag.   Mjölkallergi är väldigt dåligt på att visa på blodprov. det läkare säger är att testa att utesluta ALLT med mjölk i i  ca 4 veckor. I bland märks det fort förändring, ibland tar det längre tid. prata med läkarna om symptomen och  berätta att du vill prova att ta bort och se vad som händer... Hoppas att du har en bra läkare som är insatt.

• längtan 80

Trottoarbonden:
    Ta kontakt och prata med förskolan redan nu så att de är förberedda och så att ni kan bolla tankar och ideer.
    Och vad  gäller specialkost så måste i varje fall vi ha läkarintyg. Att göra egen mat och ge- vet jag i nte om det är möjligt, du måste nog prata med rektorn och kolla.

Här inför förskolestarten hade vi läkarintyg klara, pratade mycket med rektorn och de fick intyg. Det blev stormöte med ca 40 inblandade- förskpersonal, kökspersonal, städ, chefer- kommundietist mm. Jag gjorde även en brochyr med info om just mitt barn som innehåll info om celiaki, att tänka på, foton på flickan före och efter samt ett utdrag ur min dagbok jag förde under provokation. Det sistnämnda just för att få de berörda att förstå.

Sedan gjorde jag 2 listor, en till kök, en till förskolans personal. Det översta vad inringat med rött- Absolut inte ge- förklaring. mellersta med gult- var försiktiga med att ge- därför att. (tex lök mm när tarmen är skadad) Sedan en grön ram för ge gärna, och extra bra.