• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Trottoarbonden

Vet inte om jag skrivit det tidigare men sonens klåda på tungan finns där även när han inte äter. Han vaknar med den där på morgonen. Den tycks dock bli sämre av att äta, och då främst när han äter salt eller syrlig mat, inte om det är till exempel enbart ris, eller en söt kaka... Och vissa livsmedel säger han själv att de alltid ger klåda (som potatis exempelvi som visade noll på blodprov, eller banan som gav utslag på prov...)

Våra funderingar är om det är så att han liksom är små-sårig på tungan (varför vet jag inte) och att detta är problemet egentligen.

Känns som om vi inte har någon aning alls och att vi nu håller på med detta diet-experiment och håller på att bli tokiga på kuppen!

• Trottoarbonden
    2små2stora skrev 2012-08-08 20:37:53 följande:
    Jag får inte klåda på tungan men i gomen och det är hemskt. Jag kan få det utan att ha ätit någonting utan om någon klipper gräs runt omkring oss

Gräs! Hm... En sak som vi har tänkt på är att det kliar på kroppen på honom när han legat i gräsmattan utan tröja, då är han alltid samtidigt svettig. Men han har aldrig reagerat när han tar i gräs annars, eller att vi har märkt att han blivit sämre direkt vid gräsklippning (vilket skedde i eftermiddag....). Men vi har misstänkt gräspollen, men test visade inget, men är det olika att inte tåla gräs och gräspollen? Borde inte Aerius hjälpa om det är gräs?

(Förlåt att jag skriver så mycket här idag, är lite desperat, lovar att återkomma och ge kloka svar till andra behövande när vi kommer ut "på andra sidan")
  • Molina

Vet att många har gluten barn här.... Kan en sån reaktion visas genom förstoppningar och avstannande av vikt?
    Det enda jag vet är att det ger diaree och eksem och självklart dålig viktuppgång.
    Dom ska köra igång en omfattande allergiutredning på min dotter nu och gluten/sädesslag står först ut.

• LokesMammi
    Molina skrev 2012-08-08 21:02:55 följande:
    Vet att många har gluten barn här.... Kan en sån reaktion visas genom förstoppningar och avstannande av vikt?
    Det enda jag vet är att det ger diaree och eksem och självklart dålig viktuppgång.
    Dom ska köra igång en omfattande allergiutredning på min dotter nu och gluten/sädesslag står först ut.
    Min son har bla sädesslagsallergi o han stannade i vikt innan de gav sig på en alleriutredning! Förstoppad minns jag inte! Har alltid haft problem med avföringen. Hade "windi" när han var spädis. Har problem nu med. Ibland hård avföring, ibland FÖR lös o ibland flera dagar innan bajs. Har nu inte bajsat på 2dagar! Men fiser som en karl! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • 2små2stora
    Trottoarbonden skrev 2012-08-08 20:50:51 följande:
    Gräs! Hm... En sak som vi har tänkt på är att det kliar på kroppen på honom när han legat i gräsmattan utan tröja, då är han alltid samtidigt svettig. Men han har aldrig reagerat när han tar i gräs annars, eller att vi har märkt att han blivit sämre direkt vid gräsklippning (vilket skedde i eftermiddag....). Men vi har misstänkt gräspollen, men test visade inget, men är det olika att inte tåla gräs och gräspollen? Borde inte Aerius hjälpa om det är gräs?

(Förlåt att jag skriver så mycket här idag, är lite desperat, lovar att återkomma och ge kloka svar till andra behövande när vi kommer ut "på andra sidan")
    Det finns en mänd olika gräspollen som man kan reagera på. Men om han är allergisk mot pollen och aerius tar bort den allergireaktionen är det inte säkert att den tar bort eventuell korsreaktion. Vid korsreaktioner är det vanligt med just klåda i munnen om jag inte minns helt fel. 

det finns en tungsjukdom också som ibörjan ger klåda som sedan övergår i smärta kommer dock inte ihåg vad den heter men då blir tungan rödare än vanligt.  
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Trottoarbonden
    2små2stora skrev 2012-08-08 21:23:25 följande:
    Det finns en mänd olika gräspollen som man kan reagera på. Men om han är allergisk mot pollen och aerius tar bort den allergireaktionen är det inte säkert att den tar bort eventuell korsreaktion. Vid korsreaktioner är det vanligt med just klåda i munnen om jag inte minns helt fel. 

det finns en tungsjukdom också som ibörjan ger klåda som sedan övergår i smärta kommer dock inte ihåg vad den heter men då blir tungan rödare än vanligt.  

Vid brist på B12 kliar tungan och den blir ilsket röd. Kanske det du tänkte på? Sonens tunga ser normal ut, förutom geografisk tunga som kommer och går lite....
  • 2små2stora
    Trottoarbonden: Burning mouth syndrom kan det ha varit. Var ett inslag om det på P4 för ett bra tag sedan. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Avena
    Trottoarbonden skrev 2012-08-08 19:42:29 följande:
    Vår plan för semestern var att låta honom leva på plättar eftersom han aldrig någonsin påpekat att det har kliat och det är något som han älskar. På så vis hade jag hoppats få bort klådan och slippa alla diskussioner kring mat som han inte vill äta. Så därför bad jag läkaren att testa även mjölk, ägg och vete då han testade sådant som grabben säger kliar, för att jag skulle ha ett grönt kort liksom och känna mig helt trygg. Och skoja vilket bakslag när alla tre var positiva prov (Klass 2 för mjölk och vete och klass1 för ägg).
    .
    Jobbigt för er! Svårt med ett sånt symtom oxå ju. Vår son får exem så det är rätt tydligt för oss.

Vet inte vad er läkare sa om proven till er, men vår son visar klass 3 på vete, mjölk och ägg, men han äter vete dagligen utan att reagera. Vår läkare sa att så länge det funkar är det bara att ge och att vete inte är ett starkt allergen (!?) så många barn klarar det ändå. Mjölk och ägg går dock inte för vår son, men när vi gör plättar byter vi mot havredryck och no-egg. Annars funkar bakpulver, men det blir tjocka plättar då iofs som smakar annorlunda...

Usch, ja inte lätt. Lycka till hur ni än gör!
  • Bei Bei
    Molina skrev 2012-08-08 21:02:55 följande:
    Min dotter fick förstoppning, så ja det kan man även om jag har förstått att lös avföring är mer vanligt. Hon gick ned i vikt och blev jättesjuk.
  • Trottoarbonden
    2små2stora skrev 2012-08-08 22:11:26 följande:
    Trottoarbonden: Burning mouth syndrom kan det ha varit. Var ett inslag om det på P4 för ett bra tag sedan. 
    Googlade Burning mouth syndrom och det stämmer klockrent! Förutom att det sägs att barn inte kan ha det, att det mestadels är kvinnor efter klimakteriet...
    Kändes skrämmande att läsa om en tung-sjukdom som stämmer så väl överrens med sonens besvär. Är så osäker på om det är allergi eller något galet med tungan.

Idag har det kliat också. Har idag uteslutit rapsolja, kan man vara allergisk mot det????

Ringde desperat till läkaren i morse i förhoppningen om att bli uppringd under dagen med svar på hur länge vi ska hålla på innan vi kan förvänta oss någon form av förbättring. Sonen klättrar på väggarna, gråter efter sin välling och vill absolut inte se ris mer. Det krävs omåttliga mängder tålamod och fantasi för att lyckas locka i honom mat. Ska kanske tilläggas att han, av förståeliga anledningar, är rejält skeptisk till mat annars också....
    Läkaren har inte ringt, känns långt till måndag då han ska ringa enligt plan....