• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ränderpåtvären
    Lindsey skrev 2012-08-13 12:39:34 följande:
    Det var ett mjölk-, ägg-, och sojafritt bröd så det var inget sånt han har fått i sig. 

Trodde jag bakade sådana också men verkade finnas spår ändå. Hon reagerade t o m en gång direkt efteråt en av de få gånger hon ville äta det, förstod inte det då. Vet egentligen inte om det räcker att köpa mjölkfrimärkt bröd heller om mjölet är kontaminerat. Sätter igång och bakar igen med mjöl från andra producenter, så jag vet innehållet i brödet.
    Hoppas verkligen det är samma problem som vi verkar ha och inte alls någon ny allergi eller intolerans!
  • LadyM

2små2stora: blev glad idag när vi kom till dagis för första gången efter semestern och alla tyckte han blivit så låååång! Det glädjer en mamma som ständigt oroar sig över bristande näringsintag! :-P Brukar tänka att det viktiga är längden, vikten kan gå upp o ner med ätperioder och matvägrarperioder, men kortare det blir han iallafall aldrig, hur lite han än äter

• Lindsey
    ränderpåtvären skrev 2012-08-13 12:57:27 följande:
    Trodde jag bakade sådana också men verkade finnas spår ändå. Hon reagerade t o m en gång direkt efteråt en av de få gånger hon ville äta det, förstod inte det då. Vet egentligen inte om det räcker att köpa mjölkfrimärkt bröd heller om mjölet är kontaminerat. Sätter igång och bakar igen med mjöl från andra producenter, så jag vet innehållet i brödet.
    Hoppas verkligen det är samma problem som vi verkar ha och inte alls någon ny allergi eller intolerans!
    Ah vad jobbigt :/ Detta brödet var från pågen och det stod på hemsidan att det skulle vara fritt från de grejerna så jag hoppas att det stämmer! 

Vi är inne på tredje dagen utan bajs nu och han reagerar alltid med förstoppning när han fått i sig något han inte tål, då får han ändå katrinplomonpure och lactulose. Så det lär ha varit ngt i brödet :/ Eventuellt att han bitit på något som hans storasyster haft i munnen efter att ha ätit något han inte tål. Ska testa med bröd en gång till efter att magen kommit igång igen. 
    Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥
  • Trottoarbonden
    LadyM skrev 2012-08-12 20:54:00 följande:
    Hopplösa allergier! Efter vi infört liite soja har han fått mer eksem (kan vara en tillfällighet), har haft diarré i en vecka (kan vara en tillfällighet), kräkts två ggr och har absolut ingen aptit (kan vara en tillfällighet) - jag skulle vilja ha en röd och grön knapp som gav tydliga besked. Allt är så ovisst med allergier. Han är så smal och ser så glåmig ut att jag inte heller vill utesluta en massa saker pga reaktioner som KAN berott på nåt annat. Det är redan så mycket han inte kan äta, vill absolut inte plocka bort i onödan. Lite eksem och prickar kan man ju faktiskt leva med för att få i sig lite mer varierad mat, men var går gränsen? När är han för besvärad? Beror hans ganska plötsliga skithumör på att han inte ätit på en vecka, att han är precis två fyllda, att han besväras av nåt allergirelaterat? Allergierna gör mig galen stundtals, men man får väl som vanligt bryta ihop lite och komma igen..

Håller SÅ med dig, den röda/gröna lampan hade varit fantastisk. Eller om man helt enkelt hade kunnat överföra reaktionen på sig själv så man kunde känna skillnad....
  • Trottoarbonden
    längtan 80 skrev 2012-08-12 08:49:03 följande:

Trottoarbonden:
    Ta kontakt och prata med förskolan redan nu så att de är förberedda och så att ni kan bolla tankar och ideer.
    Och vad  gäller specialkost så måste i varje fall vi ha läkarintyg. Att göra egen mat och ge- vet jag i nte om det är möjligt, du måste nog prata med rektorn och kolla.

Här inför förskolestarten hade vi läkarintyg klara, pratade mycket med rektorn och de fick intyg. Det blev stormöte med ca 40 inblandade- förskpersonal, kökspersonal, städ, chefer- kommundietist mm. Jag gjorde även en brochyr med info om just mitt barn som innehåll info om celiaki, att tänka på, foton på flickan före och efter samt ett utdrag ur min dagbok jag förde under provokation. Det sistnämnda just för att få de berörda att förstå.

Sedan gjorde jag 2 listor, en till kök, en till förskolans personal. Det översta vad inringat med rött- Absolut inte ge- förklaring. mellersta med gult- var försiktiga med att ge- därför att. (tex lök mm när tarmen är skadad) Sedan en grön ram för ge gärna, och extra bra.

Tack för alla råd. Problemet är just nu det att vi knappt själva vet. Vi utesluter en massa ur kosten, pga att tungan kliar och att dessa födoämnen antingen visat positivt på tester eller att sonen sagt att de kliar. Men vi är mycket osäkra på hur det ligger till. Skolan är förvarnad, har möte där på onsdag. Vet bara inte alls vad jag ska säga. Vi provar lite olika strategier några dagar i taget och det är därför omöjligt att ha läkarintyg och hålla skolan uppdaterad. Men detta är som läget är nu. Väntar samtal från läkaren (lovade att han skulle ringa idag...), därefter får vi se hur vi gör.
  • Trottoarbonden

Idag är vi inne på tionde dygnet utan mjölk, ägg och sädesslag (undviker även sedan tidigare fisk, fågel, nötter, mandel, kokos, potatis, gurka, tomat, banan och kiwi samt numera även peppar, paprika, solrosolja och rapsolja (kan man vara allergisk mot det??), fläskkött och jordgubb). Idag var första gången som sonen inte bett om medicin. Jag har frågat två gånger och då har det kliat på tungan, men han har inte bett om medicin. Kan det vara ett framsteg? Eller är det bara en slump?

• längtan 80

Håller tummarna trottoarbonden! Försök att inte fråga så får du se om han begär medicin . Om du frågar så kan han känna efter helt enkelt, det  är ju inte lätt.

• Bobbosmamma
    Trottoarbonden skrev 2012-08-13 19:49:51 följande:
    Idag är vi inne på tionde dygnet utan mjölk, ägg och sädesslag (undviker även sedan tidigare fisk, fågel, nötter, mandel, kokos, potatis, gurka, tomat, banan och kiwi samt numera även peppar, paprika, solrosolja och rapsolja (kan man vara allergisk mot det??), fläskkött och jordgubb). Idag var första gången som sonen inte bett om medicin. Jag har frågat två gånger och då har det kliat på tungan, men han har inte bett om medicin. Kan det vara ett framsteg? Eller är det bara en slump?
    Ja man kan vara allergisk mot rapsolja. Hittade en hel hemsida om det (amerikansk) när jag googlade för ett tag sedan..