• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • längtan 80

Trottoarbonden, det låter ju som jättestora framsteg. Hoppas ni fåe bra info från spec tandläkaren. Ang dietist och dr så är de som frågetecken när det gäller mer än 1 eller 2 födoämnen. De kan kanske på sin höjd bekräfta det man tagit reda på. En stor eloge till er som vågat begränsa dieten så mycket och stått ut för komma till botten av det hela. Kram

• LokesMammi

Tack vare att sonen tappar i vikt så ska vi nu för matdagbok som hans dietist ska ha för o o se om han får i sig tillräckligt och om han ska ha extra näringsersättning!
    Blä!
    Start  i dag o tror det är fram till söndag!
    Ännu en sak för dagis o hålla på med. Jag suckade men inte dom, dom verkar positiva! =)

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • ränderpåtvären
    längtan 80 skrev 2012-09-18 15:54:14 följande:
    Ränder på tvären. Vad säger läkare? Grönt kam vara magbakterie också. Skulle annatsfundera på sädesslag tyvärr.
    Jag tror det är mjölk som spökar/spökade eftersom alla symtom kom efter nya produkter. Sedan hade hon säkert inte hämtat sig från sojalecitinet eller helt från mjölken hon försökte dricka. Hoppas bara att allt det inte påverkat det hon brukar tåla. Sedan får man se om hon fortfarande tål linser efter sojaallergin som är ny. Så väntar mest ut den gröna blöjan än så länge. Har gått en vecka men i dag fanns inget att undersöka.
    Angående att hon är rädd för att kissa så verkar det hända något med immunförsvaret just vid tänder och allergi, annars funkar det.
  • ränderpåtvären

Måste bara skriva här att det inte var grönt i dag Glad  Vill inte ta ut något i förskott, försöker hålla den här maten ett tag. 

• längtan 80

Jej. inte liite stressad. Trots att vi fått bukt med tösens vikt så blir hon inte längre Väger och mäter en gång/mån. I dag fick vi en akuttid till barn i morgon.

I kväll blir det myyycket tröstgodis för de sönderstressade föräldrarna.

• Trottoarbonden
    längtan 80 skrev 2012-09-19 17:08:07 följande:

Jej. inte liite stressad. Trots att vi fått bukt med tösens vikt så blir hon inte längre Väger och mäter en gång/mån. I dag fick vi en akuttid till barn i morgon.

Lycka till och tack för de värmande orden!

(här är läget tvärtom med lillebror, han växer så det knakar men vikten envisas med att stå still, eller långsamt backa....)

Det där med tröstgodis till föräldrarna lät inte dumt, inte dumt alls....
  • ränderpåtvären
    längtan 80 skrev 2012-09-19 17:08:07 följande:

Hur gick det?
  • AAEV

Känner mig dum som inte är alls aktiv i tråden utan bara skriver när jag har en fråga, men jag läser vartenda inlägg!

Dottern på två månader får ibland en massa prickar i ansiktet och bajsar grönt illaluktande "vatten" det är alltså superlöst. Detta har jag kopplat till de gånger jag äter ägg... Är det nån ide att försöka få en tid till läkare eller ska jag bara provocera ett par gånger och om det ger utslag igen så struntar jag i att äta ägg? Vill inte mixtra i onödan!

• längtan 80

Det gick bra hos dr. Han mätte 89 inne på rummet och 90 digitalt ute i korridoren. Det är skilnad mot bvc tantens mätning på 88, som varit ett bra tag nu, senast igår. Det är fortfarande lite dipp men det händer mycket på kurvan av en cm eller 2. prover bokades att ta när vi träffar våran "riktiga" läkare på barn under årliga mötet den 1a.

• Trottoarbonden
    AAEV skrev 2012-09-20 17:15:13 följande:
    Känner mig dum som inte är alls aktiv i tråden utan bara skriver när jag har en fråga, men jag läser vartenda inlägg!

Dottern på två månader får ibland en massa prickar i ansiktet och bajsar grönt illaluktande "vatten" det är alltså superlöst. Detta har jag kopplat till de gånger jag äter ägg... Är det nån ide att försöka få en tid till läkare eller ska jag bara provocera ett par gånger och om det ger utslag igen så struntar jag i att äta ägg? Vill inte mixtra i onödan!

1. Sluta känna dig dum! Flört

2. Jag skulle råda dig att vara helt utan ägg i två veckor och se om hon då är symptomfri. Sen, om hon varit symptomfri under den perioden, hade jag provat att provocera en eller två gånger. Om hon då, tydligt, reagerar båda gångerna så hade jag konstaterat att hon just nu inte tål att du äter ägg och uteslutit ägg helt tills vidare.
    (Måste nog tillägga att min tillit till läkare och prover i detta sammanhang just nu är väldigt låg tyvärr)

Lycka till!