• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Lindsey

Ni som gjort lapptest, är dessa positiva? Tog av lapparna för 5,5 timme sen. Sexan (längst upp till höger i bilden) är vattentestet och den enda där det inte syns någonting. Kan han vara röd bara för att det legat och tryckt på i två dygn eller ser det ut som reaktioner? Ska till doktorn imorrn eftermiddag och kolla.

Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥
  • Tibell

Kommer du ihåg vad som suttit vart ? De tre till vänster ser absolust ut att bli positiva!

• Lindsey
    Tibell skrev 2012-09-20 21:15:46 följande:
    Kommer du ihåg vad som suttit vart ? De tre till vänster ser absolust ut att bli positiva!
    Jag vet bara att ettan var mjölk, trean soja och sexan vatten. Sen är det ägg, råg och vete men jag minns inte på vilka platser.
  • Tibell

Visst hade han positivt på ägg på prov? Missfall skulle jag tro att tvåan är ägg! Ettan är helt klart starkast.. skulle bli väldigt förvånad om det inte visar positivt imorgon !

• Lindsey

Ja, han visade positivt på ägg på första blodprovet. Tog om det nu för tre veckor sen och då var allt negativt så jag vet inte om det växt bort. Blir spännande att höra vad doktorn säger imorrn.
    Hade varit så skönt att få svart på vitt vad han inte tål och att kunna sluta gissa sig fram och leta symptom. 

• Lindsey

Är det vanligt att reagera med hyperaktivitet under lapptestet? Har för mig att jag läste det någonstans. Han är helt vild och skulle ha sovit för flera timmar sen. Inte alls likt honom!

• Färgen
    Lindsey skrev 2012-09-20 22:35:58 följande:
    Är det vanligt att reagera med hyperaktivitet under lapptestet? Har för mig att jag läste det någonstans. Han är helt vild och skulle ha sovit för flera timmar sen. Inte alls likt honom!

Min dotter var jätte dålig när vi gjorde lapptest, hon sov dålig och allmänt dåligt humör och allt var både högt och lågt.. Var riktigt jobbiga dagar för min sambo som var själv hemma med henne då. tyvärr så var jag inte hemma när de tog bort plåstret så vet inte hur det såg ut men, minns att sambon sa att det inte sytes så mycket precis när d etagit bort lappen, men efter några timmar var hon knall röd efter kvalsterpricken.. Så det ser ju onekligen ut på bilden som det är positivt på 1,2,3..
  • Lindsey

Vad jobbigt att hon reagerade så starkt stackarn :(
    Ska till doktorn för bedömning kl 1430, uppdaterar sen vad hon sa.

• Lindsey

Nu har vi fått svar. Han är allergisk mot mjölk (1an på bilden), vete (2an) och soja (3an). Ägg (5an) var hon osäker på så vi ska testa ge det och se hur det går. Så svaren blev exakt som jag trodde.

Men så himla skönt att få svar till sist efter två negativa blodprov och diverse negativa pricktest! Nu slipper vi gissa och leta symptom, sån lättnad att nu veta exakt vad vi ska undvika.