• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Avena
    längtan 80 skrev 2012-09-21 21:35:07 följande:
    Avena. får hon ofta i sig mjölk? Minsta lilla popcorn med smörsmak?? Js naturligtvis ger det reaktion. Prova massor päronpure. Annars vet jag inge med.

Nä, nu brukar det gå rätt länge mellan misstagen. Två gånger denna månad. Första gången tog hon själv ett chips och sist var det som sagt popcorn.

Hon fick diagnosen i våras så det är ganska nytt. Har fått mjölk på skolan en gång sen dess :-/ och en period (efter diagnosen) sa läkaren att det var ok med smör eftersom det mest är fett. Dock blev hon så förstoppad att hon till sist kräkte och fick åka in och få lavemang... Läkaren tyckte ändå att vi kunde fortsätta med smör, vilket vi såklart inte gjort.

Min son reagerar inte så starkt på minsta lilla och därför känns det extremt med henne. Hans reaktion är inte magen utan exem så det kanske är skillnad.

Ja, päronpuré. Men då funkar nog Movicol likadant. Ger ni andra inte allergimedicin om de reagerar med magbesvär? Lilleman får ju Aerius när han reagerar mycket (exem då), men det har vi aldrig gett henne. Ellergimedicin kanske inte funkar mot magproblem även om de är allergiskt betingade? 

• Lindsey

Vi ger inte allergimedicin vid magbsvär, tror inte att det hjälper.

Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥
  • längtan 80

Lindsey: tror hon tänkte på att många glutenfria produkter innehåller- vetestärkelse, soja eller mjölk. Å vips så blir din handlingslista typ 90% kortare på den fronten tyvärr.

• ränderpåtvären
    Lindsey skrev 2012-09-22 15:45:43 följande:
    Ja, vi har ju mjölk, soja, vete och eventuellt ägg. Varför skulle inte glutenfritt funka? Doktorn sa till mig att vi skulle använda glutenfria alternativ till honom för att slippa veten. 
    Kunde tydligen innehålla vete även om det borde finnas glutenfria alternativ som funkar. Men vet inte vilka de är, eller hur de används. Trist att vissa sädesslagsfria mjöler kan innehålla soja.
  • längtan 80

Avena: finns inget annat för magen tyvärr. Du får ligga steget före helt enkelt. Jag förstår att hon känns som extrem om du jämför med pojken men tro mig, det finns mycket värre tyvärr. Inte för att jag vill föringa på något vis, förstår att det är jättejobbigt. Men vilken läkare- SMÖR!!!!  galning.

Häng i, som sagt diagnosen är rätt ny. Det som är tragiska med dessa allergier är att man får lära av sina misstag Kramar

• Lindsey

Aha då blev allt genast mkt jobbigare :(
    Men är allergierna kvar när an fyller ett så skulle vi få recept på speciell mat och mjöl från Apoteket.

• Trottoarbonden
    Lindsey skrev 2012-09-22 15:47:37 följande:
    Kan man fortsätta reagera på lapptestet efter att det är avtaget? Edvins togs ju av för två dygn sen och fläckarna har börjat ljusna men han har fått en del prickar över ryggen nu.
    Testade för första gången ge ägg imorse och han har även varit kinkigare än han brukar men jag hoppas inte att det beror på ägget :/ 

Så skönt det måste kännas för er att få ett tydligt svar slutligen (även om allt inte var solklart), men fy så jag lider med er, vet ju hur svårt det är att utesluta så centrala saker som mjölk och vete.
    Du skriver att reaktionen håller i sig. Är det så att han varit helt utan mjölk och vete en period innan? I så fall tror jag inte det är konstigt och han får en ihållande reaktion nu då han blivit utsatt för så pass mycket som han inte tål, och på en gång. Jag tror nog att det kan hänga i sig. Har dock ingen erfarenhet av lapp-test.
    Du skriver att ni testat ägg nu. Gör inte det! Vänta tills hela reaktionen från lapp-testet lagt sig och ni har tillbaka "er unge" igen, både avseende hud och humör. Gå alltså först till lugnt läge och prova sedan lite försiktigt med ägg. Kanske till och med först på huden och sedan att äta. Då först väl tillagat i liten mängd (man brukar rekommendera i sockerkaka men det blir ju svårt utan allt det andra...). Hoppas att det går, för ägg gör ganska stor skillnad i kosten tycker vi!

Lycka till!!!
  • Avena
    Lindsey skrev 2012-09-22 16:14:15 följande:
    Vi ger inte allergimedicin vid magbsvär, tror inte att det hjälper.
    Ok, är nog så...
    längtan 80 skrev 2012-09-22 17:12:40 följande:
    Avena: finns inget annat för magen tyvärr. Du får ligga steget före helt enkelt. Jag förstår att hon känns som extrem om du jämför med pojken men tro mig, det finns mycket värre tyvärr. Inte för att jag vill föringa på något vis, förstår att det är jättejobbigt. Men vilken läkare- SMÖR!!!!  galning.

Häng i, som sagt diagnosen är rätt ny. Det som är tragiska med dessa allergier är att man får lära av sina misstag Kramar
    Nä, är väl så. Får börja ge Movicol varje dag direkt om hon fått i sig nåt. Vi tänker gärna att "det var så lite så hon kan omöjligt reagera på det". Inte för att vi ger henne, men om hon själv ätit ett chips eller att man efteråt inser att det som serverades var stekt i smör osv. 
    Jo, man är ju glad att ingen av de reagerar på luftburet eller får andningsbesvär osv. Det är aldrig livshotande iaf...
    Tack! :)

• The Luckiest

Hej. Någon som vet om man alltid använder vete när man friterar till exempel räkor. Vi ska åka till Thailand och undrar egentligen vad dem brukar ha när dom friterar,

• längtan 80

Lindsey. Apotrket har tyvärr samma varor som du köper ute. Handeln. Det är bara det att vi får det subventionerat,. Du kan satsa på teff, rismjöl, majsmjöl, hirs eller durramjöl ute i handeln... Sedan vet jag inget mer, har inte själva sojaproblemet men mjölj, vetestärkelse, havre bla.