• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Avena

Hejsan!
    Längesen jag var här nu. Måste fråga er om råd. Min 7-åriga dotter reagerar med förstoppning när hon får i sig mjölk. Minsta lilla popcorn med smörsmak eller chips med ostsmak gör att hon är förstoppad i en vecka iaf, ibland upp till tio dagar. Då både kissar och bajsar hon på sig eftersom hon inte känner vad som händer. Vi ger henne Movicol under dessa dagar tills hon är bra igen. Men - tror ni att det finns något som är bättre att ge? Något allergimedicin tex? Så att vi slipper reaktionen helt. Snart kan vi inte lämna henne i skolan på en vecka minst om hon fått i sig något med mjölk, inte kul att hon går med bajspluttar i trosorna hela dagarna... Funderar på att ringa läkaren och fråga, men misstänker att hon säger Movicol eftersom det är det vi fått råd om tidigare.

• längtan 80

Avena. får hon ofta i sig mjölk? Minsta lilla popcorn med smörsmak?? Js naturligtvis ger det reaktion. Prova massor päronpure. Annars vet jag inge med.

• ränderpåtvären

Behöver lite hjälp. Har googlat och läst lite här i tråden men hittar inte riktigt.

Jag verkar åkt på vete-, ris-, majsallergi. Minst. Åt rågbröd med vete i idag, funkar inte alls. Havredryck verkar inte funka, men havregrädden i potatisgratängen gick bra.

Hur går man vidare? Testa råg, havre, korn? Vad använder man istället? Trodde att grädden till två-årskalaset var det stora problemet ;)

Osäker på om hon tål kokosmjölk eftersom hon undviker det. Jag tål. Fast nu vet jag inte längre. Reagerar på olivolja nu också.

• Lindsey
    ränderpåtvären skrev 2012-09-21 23:19:18 följande:
    Behöver lite hjälp. Har googlat och läst lite här i tråden men hittar inte riktigt.

Jag verkar åkt på vete-, ris-, majsallergi. Minst. Åt rågbröd med vete i idag, funkar inte alls. Havredryck verkar inte funka, men havregrädden i potatisgratängen gick bra.

Hur går man vidare? Testa råg, havre, korn? Vad använder man istället? Trodde att grädden till två-årskalaset var det stora problemet ;)

Osäker på om hon tål kokosmjölk eftersom hon undviker det. Jag tål. Fast nu vet jag inte längre. Reagerar på olivolja nu också.
     Använd sojaprodukter istället för havreprodukter kanske? Och glutenfria alternativ. 
    Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥
  • barefoot
    ränderpåtvären skrev 2012-09-21 23:19:18 följande:

Är det så att flera i er familj blivit allergisk inom en och samma period kan det vara så att ni har ngt i bostaden, fukt som kan ge emmissioner från plastmatta och lim, mögel, bakterier som ligger som en grundbelastning. Om det finns risk för detta är mitt förslag att ni kontaktar fuktfirma tex ocab för utredning... 
  • ränderpåtvären
    Lindsey skrev 2012-09-22 09:42:18 följande:
     Använd sojaprodukter istället för havreprodukter kanske? Och glutenfria alternativ. 
    Ni är väl i lite samma sits :(
    Hon tål inte soja, läste att glutenfritt inte fungerar.
  • ränderpåtvären
    barefoot skrev 2012-09-22 10:00:27 följande:
    Är det så att flera i er familj blivit allergisk inom en och samma period kan det vara så att ni har ngt i bostaden, fukt som kan ge emmissioner från plastmatta och lim, mögel, bakterier som ligger som en grundbelastning. Om det finns risk för detta är mitt förslag att ni kontaktar fuktfirma tex ocab för utredning... 
    Totalrenovering här bredvid, kanske samma ventilation.

Har nog reagerat tidigare på ris en gång för flera år sedan. Och inte trivts med att äta för mycket mackor emellanåt.
    Är väldigt gräsallergisk och min pollensäsong kan hålla på långt in på hösten, så det är en belastning ihop med oro för hennes allergier. Tror iofs att det är jag som satte igång allt med att slarva med Milda mjölkfritt till henne.
  • Lappen

är det någon här med allergi mot myggbett? min dotter har det. läkaren sa att det skulle bara vara första sommaren men även denna sommaren blev det stora utslag. 
    Ger hon allergimedicin mot det och då blir det bättre...
    Förra sommaren var hemsk då hon vart helt svullen.  

• Lindsey
    ränderpåtvären skrev 2012-09-22 10:01:43 följande:
    Ni är väl i lite samma sits :(
    Hon tål inte soja, läste att glutenfritt inte fungerar.
    Ja, vi har ju mjölk, soja, vete och eventuellt ägg. Varför skulle inte glutenfritt funka? Doktorn sa till mig att vi skulle använda glutenfria alternativ till honom för att slippa veten. 
  • Lindsey

Kan man fortsätta reagera på lapptestet efter att det är avtaget? Edvins togs ju av för två dygn sen och fläckarna har börjat ljusna men han har fått en del prickar över ryggen nu.
    Testade för första gången ge ägg imorse och han har även varit kinkigare än han brukar men jag hoppas inte att det beror på ägget :/