• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ränderpåtvären
    längtan 80 skrev 2012-09-20 19:33:55 följande:
    Det gick bra hos dr. Han mätte 89 inne på rummet och 90 digitalt ute i korridoren. Det är skilnad mot bvc tantens mätning på 88, som varit ett bra tag nu, senast igår. Det är fortfarande lite dipp men det händer mycket på kurvan av en cm eller 2. prover bokades att ta när vi träffar våran "riktiga" läkare på barn under årliga mötet den 1a.
    Jättestor skillnad med bara en eller två centimeter. Hoppas ni är på rätt väg!
  • ränderpåtvären

Lindsey, vet inte hur ni gjorde men ägg är värmekänsligt. Jag hade ägg i potatisgratäng istället för sockerkaka, men ni kanske inte använder någon form av grädde. Hoppas ni slipper den allergin!

• Lindsey

Trottoarbonden: Tack! Du har nog rätt! Väntar med ny provokation med ägg tills reaktionen av lapptestet har lagt sig. Men han verkade ha magont igår, spänd mage och bajsade inte så vi får se om han blir förstoppad nu igen. Gissar att ägg inte heller funkar.

Längtan80: Tack! Då får jag noga kolla innehållsförteckningen på produkter jag trodde var säkra då :/ på doktorn lät det som att allt glutenfritt skulle gå bra.

Ränderpåtvären: Jag gav en liten bit kokt ägg direkt, borde jag ha gjort på annat sätt? Han har inte kommit så långt i maten än så att vi lagar rätter med ägg i. Han är fortfarande i skedet att prova olika grönsaker, han är ju bara snart sju månader. Vet att vi borde kommit lite längre men jag fick backa en månad efter att ha gett honom en brödbit med vete i för då blev magen hård i en månad.
    Vågar inte heller gå för fort fram med maten när han reagerar på så många grejer.

• mmn1

Är det okej med havregrynsgröt på mosade havregryn och berikad med nutra till bebis på snart 9 mån? Hittade receptet i nutramigenbokwn med gröt, välling mm men kan inte se frånvilken ålder de är okej?

• Lindsey

Vi ger havregrynsgröt berikad på ersättning, doktorn föreslog det, och han är sex månader.

Och jag gick precis in på tråden för att fråga om just havregryn. Måste man köpa glutenfrimärkta havregryn för att de garanterat ska vara fria från spår av vete? Vi har coops nu och där står inget om vete men jag har hört att de kan innehålla spår iaf. Vi har haft problem med Edvins mage sen han var åtta dagar gammal så jag vill verkligen få bukt på magen nu och inte riskera att han kan få i sig någon vete.

• Lindsey
    längtan 80 skrev 2012-09-23 11:02:55 följande:
    Lindsay, det måste vara speciellt havre, märkt glutenfritt. Sempers har en.
    Okej tack! Då ska jag kolla efter den nästa gångjag handlar :)
    Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥
  • ränderpåtvären

Lindsey, vet inte men tänkte efterlikna sockerkakan, dessutom blev det ännu längre tid i ugnen och på högre temperatur. Väntade jättelänge med ägg, ville att magen skulle läka först och vant sig vid annan mat. Här lossnade det inte förrän hon började äta själv, de klarar sig på mestadels ersättning hela första året.

• Trottoarbonden
    Lindsey skrev 2012-09-23 09:08:30 följande:
    Han är fortfarande i skedet att prova olika grönsaker, han är ju bara snart sju månader. Vet att vi borde kommit lite längre men jag fick backa en månad efter att ha gett honom en brödbit med vete i för då blev magen hård i en månad.
    Vågar inte heller gå för fort fram med maten när han reagerar på så många grejer.

Var inte stressad över att inte ge honom "riktig mat"! Jag vet hur det är. Min yngste helammade jag i ett år, pga magbesvär och han vägrade att äta mat. Man har hård press på sig att de ska börja äta fast föda, men det kan gå utmärkt ändå. Nu käkar min yngste massor av mat! (tyvärr är magen inte helt ok än dock....)
  • Trottoarbonden

Sitter här och drömmer om en resa till Florida... Men det känns som nästan omöjligt med alla allergier. Eller är det bara jag som är pessimist? Vi skulle i så fall bo i lägenhet så vi kan sköta matlagningen själva (äta ute är inget alternativ!!). Men hur är det med märkningen av livsmedel i USA? Känner att vi behöver lära oss massor om det, så att vi vet vad vi äter. Dessutom är jag orolig för flygresan. Får vi verkligen ha med mat hela vägen? Och hur är det med avseende på hans luftburna reaktioner på fisk? Tänk om det serveras fisk på planet? Jag tänker så mycket på alla besvär, på allergierna och på jet-lag... Men också på sol, värme, alligatorer och delfiner....

Förutom att drömma så kämpar vi vidare på begränsad kost. Håller vi oss till några få saker så är reaktionerna borta! Helt fantastiskt att kunna få vara i symptomfritt läge, men fy så trist att äta så få saker. Och härom dagen reagerade han luftburet på fisk, torsk. Känner mig 100% säker på att det var orsaken till reaktionen. Vet inte vad vi ska göra. Han säger själv att han inte kännt av det i skolan. Så vi avvaktar. Funderar på att testa igen, men vet inte.

Annars har jag nu bett om en remiss till sjukhusets allergimottagning (Malmö eller Lund). Känner att vi inte kommer vidare där vi är nu. Jobbigt att be om remiss, för jag tycker att det känns som att helt öppet kritisera läkaren vi har nu, men skönt att ha gjort det. Så nu är det vänta som gäller. Igen.