• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Trasan0606

Någon här som vet om Findus eller Icas fiskpinnar är helt fria från mjölk/ägg/soja? Står inget i ingredienserna om att det skall finnas spår av det men man vet ju aldrig... Skönt att kunna ta till någon färdig mat om det kniper.

Har ni något annat tips på färdigmat som kan funka? Han äter fortfarande endel burkmat för att få i sig kolhydrater (är snart 16 månader) för äter han själv ratar han allt vad kolhydrater och grönsaker heter - bara kött eller korv duger. Inte ens välling eller gröt går ner, ibland en liten smörgåsbit. 

• 2små2stora
    Trasan0606 skrev 2012-11-13 14:32:26 följande:
    Någon här som vet om Findus eller Icas fiskpinnar är helt fria från mjölk/ägg/soja? Står inget i ingredienserna om att det skall finnas spår av det men man vet ju aldrig... Skönt att kunna ta till någon färdig mat om det kniper.

Har ni något annat tips på färdigmat som kan funka? Han äter fortfarande endel burkmat för att få i sig kolhydrater (är snart 16 månader) för äter han själv ratar han allt vad kolhydrater och grönsaker heter - bara kött eller korv duger. Inte ens välling eller gröt går ner, ibland en liten smörgåsbit. 
    Findus ska fungera 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • spökplumpen
    Trasan0606 skrev 2012-11-13 14:32:26 följande:
    Någon här som vet om Findus eller Icas fiskpinnar är helt fria från mjölk/ägg/soja? Står inget i ingredienserna om att det skall finnas spår av det men man vet ju aldrig... Skönt att kunna ta till någon färdig mat om det kniper. Har ni något annat tips på färdigmat som kan funka? Han äter fortfarande endel burkmat för att få i sig kolhydrater (är snart 16 månader) för äter han själv ratar han allt vad kolhydrater och grönsaker heter - bara kött eller korv duger. Inte ens välling eller gröt går ner, ibland en liten smörgåsbit. 

Fiskpinnar har jag ingen aning om. Men på vårt Ica maxi finns det i den glutenfria frysen kycklingbitar(panerade) som är utan och som dessutom är jättegoda. Nu tål de inte dem längre och det sörjer jag lite för de var som sagt jättegoda och perfekt att plocka fram ur frysen när man hade bråttom.
  • Sephyria

Idag är ingen bra dag! Känner att jag bara måste ösa ur mig lite här till er. Hoppas det är okej!

Har skrivit här en hel del angående äldsta sonens allergier. Idag har jag dock tvingats inse att även lillebror på 2 månader är allergisk. Misstankarna har funnits men jag har ändå hoppats att det inte är så ändå.

Är nyss hemkommen från akuten med honom. Han är förkyld och andningspåverkad så har varit in och inhalerat lite. Läkaren kasta ett öga på sonens hud å fråga om vi hade astma och allergi i släkten. Svara att så var fallet så hon skulle skriva remiss till äldsta sonens läkare. Hon sa även att man aldrig satte en astmadiagnos på så små men att det antagligen var det vi hade att vänta oss. Suck vill verkligen inte gå igenom detta igen!

• Kavat

Sephyria, får han i sig mjölk så är det som ni borde börja att ta bort. Hänger ju dessvärre ofta ihop med tätare luftrör och mer slem. Kram!

• Sephyria

Kavat: ja jag har ätit lite mjölk i ca 2 veckor. Innan det undvek jag det för säkerhets skull. Det var efter att mjölken introducerades som huden börja bli knottrig och ful på honom. Har även blivit grönt bajs och ibland slem och blodstänk i. Så ja fatta väl egentligen redan att det inte funka men hoppades på att det va ett konstigt sammanträffande. Men nu har jag uteslutit mjölken ur min kost igen. Tyvärr va inte magen bra ens på mjölkfritt, men har inte hållit en strikt mjölkfri diet denna gång. Ätit spår av och chansat och ätit ute nån gång. Så hoppas att det är att jag har varit lite "slarvig" som orsakat magproblemen och inte ytterligare allergier

• Lindsey

Någon som är allergisk mot kyckling? Edvin har reagerat ned magknip varenda gång han fått kyckling nu. Han tål ju inte ägg heller.
    Läste att det annars kan bero på vad kycklingen äter, han är ju även allergisk mot vete, soja och mjölk.
    Vad låter mest troligt?

• 32101

Nu vet jag varken ut eller in. Har ju skrivit om min femåring som är allergisk. Hon blev ju succesivt sämre och sämre och  det senaste året har det varit som värst.   I somras kom det fram att det funnits mögel på förskolan vilket både personal och kommun vetat om sedan förrra hösten utan att informera oss om det och vi som undrade varför vår dotter mådde så dåligt trots medicinering. Efter 6 veckor hemma från dagis i somras så må¨dde hon jättebra, medicineringen halverades och så fortsatte ju det på hösten när de började på ett nytt dagis. Men så var det dags för flytt tillbaka till det gamla i okt vilket de sa var åtgärdat och bra igen. Redan första veckan så var hon tröttare, vecka nr 2 kom symtom som näsklåda och nästäppa varvat med rinnsnuva. Vecka nr 3 kom hostan på nätterna och även dagar. Och så är vi där igen med ökade doser medicin men symtom ändå och humörsvängningar och trötthet igen.

Jag har försökt hitta olika orsaker men det kommer ju tillbaka på samma igen; dagiset. Problemet med min hypotes är att fröknarna hävdar att hon inte har några problem där, inget alls, kanske lite låg och lugnare än vanligt samt att hon vill dricka mer. Men så fort jag hämtar henne så hör jag hur hon drar in i näsan och idag sa hon att hon sagt till fröken att det kliade i näsan samt att när jag kom så hostade hon och klättrade upp och hämtade medicinen i sin hylla för att hon kände sig slemmig och hostig. Ändå hävdar fröken att det inte förekommer något sådant på dagarna. Jag tycker det är så konstigt och varför är det så när jag hämtar då?

Det är mycket som tyder på dagiset men det är ju underligt att hon är snörvlig överallt utom just där. Inget är ändrat förutom dagis och årstiden. Är det något extra allergiframkallande ute nu?

Jag känner mig alldeles utmattad av att se henne må dåligt och inte få något grepp om vad det är som är orsaken.
    Vad tror ni? Jag vet inte hur jag ska lösa detta problemet.

• Tibell

32101 : Skulle tro att din dotter är allergisk mot mögel och att det är därför hon blir dålig på dagis. tycker det låter solklart !

har ni möjlighet att byta dagis ?

vet inte om det går att allergitesta för mögel för annars vore det kanske bra att börja där ?