• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 32101

Jo jag tycker också det är solklart, men enl kommunen ska det ju vara åtgärdat samt att personalen säger att hon inte är snuvig och hostig där på dagarna vad som dom märker av.
    Hon har testats mot mögel men då var inte airius utsatt så kontrollpricken blev väldigt liten, å andra sidan så gav inte pollen utslag men hon blev för tredje året i rad väldigt mycket försämrad när pollen bröt ut så läkaren sa att hon med säkerhet är allergisk mot det. Hon reagerar mer på pollen än på hund och katt som gav ganska stora utslag på pricktestet.

• Trottoarbonden
    Lindsey skrev 2012-11-15 04:28:29 följande:
    Någon som är allergisk mot kyckling? Edvin har reagerat ned magknip varenda gång han fått kyckling nu. Han tål ju inte ägg heller.
    Läste att det annars kan bero på vad kycklingen äter, han är ju även allergisk mot vete, soja och mjölk.
    Vad låter mest troligt?

jag har en kyckling-allergiker. Han reagerar med kräkningar då han ätit kyckling. Utesluter all fågel. Har gett utslag på blodprov.
    Är även allergisk mot fisk (blåsor runt munnen o klåda i munnen). Får kli på tungan av följande: fläskkött, ägg från fisk, ägg i större mängd, banan, kiwi, mandel, tomat, baljväxter, potatis, rödbeta, plommon, muskotnöt och paprika. Allt detta (och mer därtill som han inte får besvär av) har gett utslag på blodprov.
    Vi har också tänkt att det kan bero på vad kycklingen äter, men jag tror inte att kycklingar äter massor av vete, soja o mjölk, men har egentligen ingen aning om vad de äter (förutom fiskmjöl och majs). Jag tror att det troligaste, tyvärr, är att han inte tål kyckling.
  • 32101

trottoarbonden: Jag har hört att om man är väldigt känslig mot ägg kan man reagera mot kyckling och hönskött  också.

• 2små2stora
    Trottoarbonden skrev 2012-11-15 20:05:20 följande:

jag har en kyckling-allergiker. Han reagerar med kräkningar då han ätit kyckling. Utesluter all fågel. Har gett utslag på blodprov.
    Är även allergisk mot fisk (blåsor runt munnen o klåda i munnen). Får kli på tungan av följande: fläskkött, ägg från fisk, ägg i större mängd, banan, kiwi, mandel, tomat, baljväxter, potatis, rödbeta, plommon, muskotnöt och paprika. Allt detta (och mer därtill som han inte får besvär av) har gett utslag på blodprov.
    Vi har också tänkt att det kan bero på vad kycklingen äter, men jag tror inte att kycklingar äter massor av vete, soja o mjölk, men har egentligen ingen aning om vad de äter (förutom fiskmjöl och majs). Jag tror att det troligaste, tyvärr, är att han inte tål kyckling.
    här finns ett exempel på kycklingfoder www.skalshult.se/
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Molina
    Lindsey skrev 2012-11-15 04:28:29 följande:
    Någon som är allergisk mot kyckling? Edvin har reagerat ned magknip varenda gång han fått kyckling nu. Han tål ju inte ägg heller.
    Läste att det annars kan bero på vad kycklingen äter, han är ju även allergisk mot vete, soja och mjölk.
    Vad låter mest troligt?
    Jag reagerar med enorma magsmärtor vid färdiggrillad kycklig får ruggigit ont och efter några timmar kommer utslagen, jag tål inte heller ägg. Gör man exepelvisst kyckling i ungnen så klarar jag det betydligt bärre.

Nu till er mer kunniga , HAVRE ingår det i gluten eller är det 2 separata spannmål?
    Jag blir inte klok på detta.... Jag kan verkligen inte me Havre men ser ingen förändring på gluten (mjöl) om jag inte stoppas imig 10 bullar.
  • Bei Bei
    32101 skrev 2012-11-15 19:02:14 följande:
    Jo jag tycker också det är solklart, men enl kommunen ska det ju vara åtgärdat samt att personalen säger att hon inte är snuvig och hostig där på dagarna vad som dom märker av.
    Hon har testats mot mögel men då var inte airius utsatt så kontrollpricken blev väldigt liten, å andra sidan så gav inte pollen utslag men hon blev för tredje året i rad väldigt mycket försämrad när pollen bröt ut så läkaren sa att hon med säkerhet är allergisk mot det. Hon reagerar mer på pollen än på hund och katt som gav ganska stora utslag på pricktestet.
    Jag skulle nog byta dagis, för säkerhets skull. Mögel är ju skitfarligt. (även om de säger att det är åtgärdat så verkar det ju inte vara så, annars hade din dotter varit bättre nu.)

Min 7-åring hostade oförklarligt i 1,5 år hela nätterna. (Vi genomförde utredningar, men de hittade inget)  När vi bytte bostad upphörde hostan efter bara någon vecka. Misstänker att det var mögel i hennes gamla sovrum.

• 32101

Nu har jag ringt kommunen och påtalat detta. Dessutom har jag gjort en skrivbok till en allergibok där personalen kan skriva ner hur hon mår och om hon har besvär och i vilket situation hon har problem. Och vips var det anteckningar från dagen innan också (den dag som det hade inte hade varit några problem) då hade hon vid 2 tillfällen klagat för klåda i ögon och näsa och det var när hon kom in efter att ha varit ute en stund och när de åt lunch. Och i fredags var det anteckning om snuva.

Verkar iaf som att detta med att fylla i en bok hade god effekt. Nu hoppas vi bara kunna se ett samband. Men det bästa är nog att byta dagis för att se om det är det som är orsaken.

Var på ett lekland igår och då blev hon sämre märkte vi med klåda i ögon och näsa och snörvel. Men där var ju tjockt lager med damm på olika ställen där de inte riktigt kom åt att städa men det syntes tydligt så det var ju kanske inte så konstigt att de irriterade.

• längtan 80

Ja förskolan blir man nöjd på ibland. De märker. Inhenting någongång. ( hon har varit helt frisk 2 mån sammanlaht sedan julas)

• Trottoarbonden
    32101 skrev 2012-11-18 11:53:59 följande:
    Nu har jag ringt kommunen och påtalat detta. Dessutom har jag gjort en skrivbok till en allergibok där personalen kan skriva ner hur hon mår och om hon har besvär och i vilket situation hon har problem. Och vips var det anteckningar från dagen innan också (den dag som det hade inte hade varit några problem) då hade hon vid 2 tillfällen klagat för klåda i ögon och näsa och det var när hon kom in efter att ha varit ute en stund och när de åt lunch. Och i fredags var det anteckning om snuva.

Verkar iaf som att detta med att fylla i en bok hade god effekt. Nu hoppas vi bara kunna se ett samband. Men det bästa är nog att byta dagis för att se om det är det som är orsaken.

Var på ett lekland igår och då blev hon sämre märkte vi med klåda i ögon och näsa och snörvel. Men där var ju tjockt lager med damm på olika ställen där de inte riktigt kom åt att städa men det syntes tydligt så det var ju kanske inte så konstigt att de irriterade.

Vilken lysande idé att ta med en skrivbok till dagis. Så enkelt och så effektivt. Ibland är det de enkla sakerna som är det geniala och som kan göra stor skillnad.

Lycka till!