• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    spökplumpen skrev 2012-11-07 10:46:49 följande:
    Igår hade jag tänkt göra köttfärsfyllda paprikor men vi kom hem sent så istället stekte jag köttfärssås, mixade champinjoner, en röd och en gul paprika och hade i. Minstingen vägrade äta och storebror åt en halv portion. Efter maten åkte jag och handlade och barnen var hemma med pappa. Tydligen så hade äldsta sonen ca en kvart efter maten börjat gråta och haft ont i magen så uppenbarligen tålde de inte maten. Men är det troligast att det var paprikan i sig eller att det var den röda alt den gula som orsakade smärtan?
    Champinjoner? Kryddor?
  • Kavat
    Maca skrev 2012-11-06 17:35:39 följande:
    Nu har sonen äntligen fått tid för gastroskopi om 3veckor. (27nov) Jag är så glad men samtidigt så rädd han ska ju sövas ner. Någon med erfarenhet kring små barn (13mån) som sövts ner.. hur har de gått? hur lång tid tog det till dom vaknade efter själva proceduren?

Sen tänker jag också om sonen nu inte lider utav glutenintolerans men tex spannmålsallergi kommer dom kunna se att det är något annat som stör tarmen eller kan dom bara bekräfta om det är gluten eller ej?

Vi har gett sonen glutenfritt i 3dagar nu o vi måste självklart ge honom gluten produkter ifall de ska visa något på gastron men fråga är räcker det om vi håller honom glutenfri en vecka till o sen att vi ger honom gluten de resterande 2veckorna innan provet? för han reagerar jätte starkt nu med att han blir hård i magen skriker för att han inte kan bajsa är allmänt ledsen hängig o orkar inte äta alls.

jag är tacksam för alla tips o råd
    Ja, råden man får är så olika. Läkare har sagt till mig att vi måste ge varje dag i minst ett halvår... Finns inte en chans att jag ger ens en dag och väntar på bättre diagnostisk.

Men det ska räcka att hålla en skadad tarm skadad genom att äta en halv macka i veckan hörde jag. Vet faktiskt inte hur det sägs vara så olika och varför.

Jag tänker att det är så oerhört mycket lättare om man får en diagnos på celiaki. Får man den inte så vet man ändå inte. Men jag förstår precis att man inte vill ge.
    På slutet när jag åt gluten inför gastron var jag så dålig så jag trodde nästan jag skulle dö. Vid varje intag blev jag extremt dålig.
    Men mitt råd är ändå att ge honom. Men hoppa pastan, den gjorde att jag fick mest ont i magen och innehåller mest gluten. Macka, kaka eller liknande var lite snällare mot min mage.

Sen ska ni absolut ge lösande saker så att han inte blir så förstoppad. Se till att få tag i någon kunnig så att ni åtminstone kan behandla förstoppningen under tiden för att undvika de värsta besvären.
    Ont i magen får man ju ändå..
  • spökplumpen
    Kavat skrev 2012-11-07 15:52:28 följande:
    Champinjoner? Kryddor?

Svamp har de fått förut utan att reagera. Är det ovanligt att reagera på paprika eller varför misstänkte du svampen? Annars var det bara salt och peppar i maten. Eller nej, Kaj ps kalvfond, det var länge sen jag använde men tog faktiskt i lite igår för att få lite mer smak på en annars lam köttfärs.
  • LokesMammi
    Sephyria skrev 2012-11-07 09:13:51 följande:
    LokesMammi: här trodde vi också att sonen reagerade på nåt men det visade sig vara magsjuka, för nu är vi dåliga allihop.

Anledningen till att vi trodde att det va mat är att han hade röda fläckar i ansiktet som han får när han ätit nåt han inte tål. Ev var det en kombination för kinderna kom ett par veckor innan han blev sjuk.. Vet att det var likadant i somras när han hade magsjuka. Vi funderade fram och tillbaka tills vi blev smått tokiga
    När han haft magsjuka förut så har han kräkits o haft vattnig avföring.
    Inge kräk och avföringen börjar o bli fast igen!
    Oförklariga röda prickar runt munnen, på armarna och förut på bröstkorgen och senare konstig avföring.
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Kavat
    spökplumpen skrev 2012-11-07 16:55:36 följande:

Svamp har de fått förut utan att reagera. Är det ovanligt att reagera på paprika eller varför misstänkte du svampen? Annars var det bara salt och peppar i maten. Eller nej, Kaj ps kalvfond, det var länge sen jag använde men tog faktiskt i lite igår för att få lite mer smak på en annars lam köttfärs.
    www.haugen-gruppen.se/produkter/2871/19759/20271/19535/kalv-fond.aspx

Samma?
    Verkar nog ok för honom eller?

Nej, bara att jag vet att flera som reagerar på svamp.   Men har han ätit det många gånger innan utan reaktion så.

Tänkte att det var vanligare att ha paprika i mat, typ de flesta korvar och köttbullar och sånt om de äter det har ju paprika i sig.
  • AAEV

Nej nu blir det fiskfritt ett tag, idag kom det hem en ilsken och ledsen fröken som framåt kvällen fick ilskna utslag runt munnen. Precis som vanligt alltså.
    Det skär i hjärtat att berätta att hon inte får äta det mer, hon älskar verkligen fisk.
    Vi gjorde ju pricktest på det och skaldjur förra veckan (visade ingenting) och idag när vi gick till dagis pratade vi om vad det var för mat och jag sa "fiskgratäng".
    Då tittade hon på mig och frågade "Mamma tål jag fisk idag?".

Det pratas liksom jämt om vad hon inte tål och jag tror ibland hon känner sig utanför - eller annorlunda.  

Alexander 081026 Eleonora 091123 Olympia 120713
  • Tibell

AAEV : reagerar hon likadant på alla fiskarter ? Hur är fisken tillagad ?

• AAEV

Hon har reagerat likadant på de fiskar hon ätit, typ torsk, sej och rödspätta. Lax har hon aldrig smakat. Det spelar ingen roll om den är kokt, stekt eller grillad...

• Tibell

Såg bilden med.. Tycker nog också ni ska undvika fisk ett tag och sedan prova försiktigt igen om någon månad

• Kavat
    AAEV skrev 2012-11-08 09:34:03 följande:
    Hon har reagerat likadant på de fiskar hon ätit, typ torsk, sej och rödspätta. Lax har hon aldrig smakat. Det spelar ingen roll om den är kokt, stekt eller grillad...
    Det är skillnad på fisk och fisk i vissa fall. Har hon aldrig ätit lax hade jag testat det framigenom.
    Torsk, sej och rödspätta är alla vita fiskar. Lax, makrill mm är en annan sorts fisk och kan funka. Testa gärna. Ugnsbaka gärna då proteinerna förändras mest. Rå är absolut mest risk för allergiska reaktioner. Alltså om man ger samma mängd rått som ugnsbakad.