• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • AAEV
    Kavat skrev 2012-11-08 16:22:01 följande:
    Det är skillnad på fisk och fisk i vissa fall. Har hon aldrig ätit lax hade jag testat det framigenom.
    Torsk, sej och rödspätta är alla vita fiskar. Lax, makrill mm är en annan sorts fisk och kan funka. Testa gärna. Ugnsbaka gärna då proteinerna förändras mest. Rå är absolut mest risk för allergiska reaktioner. Alltså om man ger samma mängd rått som ugnsbakad.

Tack för tipset, vi ska prova med lax och se om det funkar.
    Undrar isåfall om förskolan är beredd att ge E lax när de andra äter vit fisk?
    Om hon tycker om det vill säga... 
    Alexander 081026 Eleonora 091123 Olympia 120713
  • Trottoarbonden

Ni kloka föräldrar! Nu behöver jag era råd.
    Det rör sig om yngste sonen, snart fyra år. Han har alltid haft magbesvär. Som baby sov han endast korta stunder och hade besvär med gaser som knep. Jag helammade honom i ett helt år (i tron om att det var mildast för magen) och provade att utesluta det mesta ur min kost. Slutligen åt jag enbart ris, älg och rapsolja i ett par veckor, utan förbättring hos sonen. Det blev ingen skillnad då han började äta mat själv. Han vaknade vid ett års ålder ca 5-10 ggr per natt. Var ledsen och orolig i kroppen, magen bubblade och när det kom en fis slappnade hela den lilla kroppen av och han sov lugnt en stund. Detta blev något bättre varefter han blev större, men har inte varit bra. När han var drygt två år vaknade han 1-3 ggr per natt. Han var till synes oberörd på dagarna. För ungefär ett år sedan fick vi prova Movicol. Det blev stor skillnad. Nu sover han oftast hela natten utan att vakna, men jag märker att han periodvis är orolig, precis som förut, och att lugnet kommer när fisarna har kommit ut. Sedan ett drygt år tillbaka har vi också märkt att han blir förstoppad av ris, så han äter idag inget ris alls. Under några månader nu har han även klagat på att han har ont i magen. Ofta innan han bajsar eller fiser på dagen. Ibland kommer där varken bajs eller fis och det gör ändå ont. Han har svårt att uttrycka detta på något sätt så att jag får en bra bild av hur det är med smärtan i magen. Han bajsar nästan varje gång han äter, måste gå ifrån och bajsa.

Det har tagits diverse avföringsprover som inte visar något konstigt. Har även tagits allergiprover på mjölk och sädesslag (samt ris) som inte visat något heller.

Storebror multippel födoämnesallergi som visar sig på blodprov (reaktion i magen som liten och nu med klåda på tungan samt blåsor och ibland kräkningar). Pappa IBS.

Läkaren vet inte vad man ska göra. Tycker nog att det mesta har löst sig med Movicol. Vi tycker att symptomen är lite diffusa och svåra, men känner att något inte är helt hundra.

Vad hade du gjort?

• 2små2stora
    Trottoarbonden skrev 2012-11-09 19:56:10 följande:

Ni kloka föräldrar! Nu behöver jag era råd.
    Det rör sig om yngste sonen, snart fyra år. Han har alltid haft magbesvär. Som baby sov han endast korta stunder och hade besvär med gaser som knep. Jag helammade honom i ett helt år (i tron om att det var mildast för magen) och provade att utesluta det mesta ur min kost. Slutligen åt jag enbart ris, älg och rapsolja i ett par veckor, utan förbättring hos sonen. Det blev ingen skillnad då han började äta mat själv. Han vaknade vid ett års ålder ca 5-10 ggr per natt. Var ledsen och orolig i kroppen, magen bubblade och när det kom en fis slappnade hela den lilla kroppen av och han sov lugnt en stund. Detta blev något bättre varefter han blev större, men har inte varit bra. När han var drygt två år vaknade han 1-3 ggr per natt. Han var till synes oberörd på dagarna. För ungefär ett år sedan fick vi prova Movicol. Det blev stor skillnad. Nu sover han oftast hela natten utan att vakna, men jag märker att han periodvis är orolig, precis som förut, och att lugnet kommer när fisarna har kommit ut. Sedan ett drygt år tillbaka har vi också märkt att han blir förstoppad av ris, så han äter idag inget ris alls. Under några månader nu har han även klagat på att han har ont i magen. Ofta innan han bajsar eller fiser på dagen. Ibland kommer där varken bajs eller fis och det gör ändå ont. Han har svårt att uttrycka detta på något sätt så att jag får en bra bild av hur det är med smärtan i magen. Han bajsar nästan varje gång han äter, måste gå ifrån och bajsa.

Det har tagits diverse avföringsprover som inte visar något konstigt. Har även tagits allergiprover på mjölk och sädesslag (samt ris) som inte visat något heller.

Storebror multippel födoämnesallergi som visar sig på blodprov (reaktion i magen som liten och nu med klåda på tungan samt blåsor och ibland kräkningar). Pappa IBS.

Läkaren vet inte vad man ska göra. Tycker nog att det mesta har löst sig med Movicol. Vi tycker att symptomen är lite diffusa och svåra, men känner att något inte är helt hundra.

Vad hade du gjort?

Har de kollat gluten? 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • LokesMammi

10dagar kvar, sen pricktest. Va sakta tiden går! =)

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Trottoarbonden
    längtan 80 skrev 2012-11-09 22:23:59 följande:
    Vilka prover är tagna. Vad äter han?

Tyvärr har det varit så mycket prover för både honom och storebror att jag minns dåligt. Men om man kan ta blodprov för gluten så är det kollat har jag för mig, annars inte. Annars är det blodprov taget på mjölk, sädesslagen, ris och ärta. Avföringsprov taget för inflammatoriska tarmsjukdomar och kanske något mer...
    (nä, så hemskt det är att jag inte minns...). Alla prover har varit normala.
    Han har periodvis haft dålig viktuppgång. Mellan 12 och 24 månader stod han i princip helt still i vikt (men var en duktigt tjock ettåring så det som hände under det året var att hans vikt matchade hans längd bättre efter än före...). Då hade vi diverse remisser för svett-prov bla. Men då vi satte in smör och vispgrädde - diet så vände det uppåt lite smått med vikten. Nu är det lika, det går knappt uppåt men ingen oroar sig utom vi föräldrar. Han växer bra på längden.
    Han äter nästan allt. Han äter inget ris. Av baljväxter får han bara äta lite efter att han blivit riktigt dålig i magen vid två tillfällen efter att ha ätit mycket ärtor.
  • Trottoarbonden
    längtan 80 skrev 2012-11-10 20:11:58 följande:
    När togs prover på celiaki. Om han knappt ätit det då så är det ju svårt att de är positivt.

Det togs då han var ett par år och då hade ätit bla välling i ett år ungefär. Så jag tror att det var rättvisande, då.
  • 32101

Hej!

Har en dotter på 5 år med allergi och astma. Nu senaste veckorna har hon blivit försämrad och jag vet inte varför. Hon var tätare i lungorna och hon har väldig klåda i näsan samt täppt och går och snörvlar ofta.
    Hennes medicinering i nuläget är:
    - Avamys 2 puffar i vardera näsborre 2 ggr dag
    - Airius 5 ml/dygn
    - seretide 1 puff morgon och kväll
    - flutid 1 puff morgon och kväll.

Det största problemet är ju själva näsallergin, den är svårare att få bukt på än astman, även om astman klassats som svårbehandlad också. Nu ville hennes läkare att vi ska få en protexo för att man inte kan öka medicineringen så mkt mer. Fast jag känner mig kluven och vill ju få bukt på den och veta vad det är hon reagerar mot. Hon reagerar på pollen, ägg, hund och katt. Pollen har aldrig visat sig på pricktest men hon blir mkt sämre på tidig vår, hon blev bättre mitt på sommaren och mitten av okt blev hon sämre igen.

Är det någon här inne som har en protexo? Någon som har tips ang allergin med mediciner eller liknade?

Mvh