• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Trottoarbonden
    32101 skrev 2012-11-15 20:46:11 följande:
    trottoarbonden: Jag har hört att om man är väldigt känslig mot ägg kan man reagera mot kyckling och hönskött  också.

För vår son tror vi att det är tvärt om. Han reagerar på kyckling betydligt värre än på ägg....
  • Trottoarbonden

Imorgon har vi, äntligen, tid hos en barnallerolog... sitter här och känner att jag nog har på tok för höga förväntningar. Tror inte att vi kommer därifrån alls klokare än vi är nu. Har tänkt fråga om följande:
    Han har reagerat luftburet mot fisk. Bör vi se till att han inte utsätts för detta?
    Han har testat positivt på blodprov för nötter, och därför undviker vi det. Kan vi prova?
    Han tycks tåla ägg i små mängder o väl tillagat, ska vi då fortsätta ge honom detta eller helt utesluta?

Sen önskar jag också få dietistkontakt. Matlagningen är skitjobbig här hemma och jag mår pest av det. Men det är absolut inget som jag tänker säga inför min son, han ska inte behöva känna att han orsakar andra något besvär med sina allergier. Så jag vet inte riktigt hur jag ska lägga fram det för att läkaren ska förstå hur viktigt det är för mig utan att jag ska behöva säga för mycket.

Om någon har en tumme till övers imorgon får ni gärna hålla den åt oss!

• Kavat

Håller tummar!

Det är bra att ta blodprov för fisk och få ett ursprungsvärde så att säga. Kanske be att sjukhuset gör en luftburen provocering så ni får det på papper så att säga.
    Och sen att ni kan följa blodproverna.

Min sons äggallergi ökade enormt av luftburna reaktioner (läkare sa typ att han inte "kunde" reagera luftburet på ägg" så vi fick ingen hjälp först).

Lycka till!

• spökplumpen
    Trottoarbonden skrev 2012-11-18 19:52:22 följande:
    Imorgon har vi, äntligen, tid hos en barnallerolog... sitter här och känner att jag nog har på tok för höga förväntningar. Tror inte att vi kommer därifrån alls klokare än vi är nu. Har tänkt fråga om följande: Han har reagerat luftburet mot fisk. Bör vi se till att han inte utsätts för detta? Han har testat positivt på blodprov för nötter, och därför undviker vi det. Kan vi prova? Han tycks tåla ägg i små mängder o väl tillagat, ska vi då fortsätta ge honom detta eller helt utesluta? Sen önskar jag också få dietistkontakt. Matlagningen är skitjobbig här hemma och jag mår pest av det. Men det är absolut inget som jag tänker säga inför min son, han ska inte behöva känna att han orsakar andra något besvär med sina allergier. Så jag vet inte riktigt hur jag ska lägga fram det för att läkaren ska förstå hur viktigt det är för mig utan att jag ska behöva säga för mycket. Om någon har en tumme till övers imorgon får ni gärna hålla den åt oss!

Det låter konstigt att ni inte fått någon dietist inkopplad tidigare. Det är bara att säga att du vill ha kontakt med en för att bolla idéer så behöver inte sonen få dåligt samvete. Eller att du känner dig osäker på att han får i sig allt han behöver, för så lär det väl vara oavsett? Jag håller tummarna stenhårt för att ni känner er hjälpta när ni går där ifrån!
  • Färgen

Hrmm behöver lite råd. Vi är ganska övertygad om att dottern reagerar på något som finns i pepparkaka ej mjölk ägg eller sädeslag det är uteslutet sen innan, så borde vara någon av kryddorna alt bikarbonat.

Hon reagerar långsamt med utslag på kroppen. I lördags fick hon en halv pepperkaka runt lunchtid och på kvällen var hon helt röd på kroppen, så tar ett par timmar innan reaktionen syns. Nu vill vi ju lista ut vilken av kryddorna det är hon inte tål.

Vad tror ni om att försöka göra något eget patch-test med typ plåster? Någon som testat?

• längtan 80

TjejeTjejen bli 3 i Mars. Går på föris 8.30- 14.30 hemma 15 ca. Ledig onsdagar. Har haft gluten och mjölk flers vändor.förkylningar som gått om, nu höjer vi astmamed. Hon har sedan i jul varit helt frisk sammanlagt 2 månader. Hemskt trött upplever vi, förskolan märker aldrig någonting. ( vi säger jämt läget) funderar på att gå ne r i tid på fredagar. Någon som känner igen sig?

• LokesMammi

Imorgon kl 10.30 är det ÄNTLIGEN dax för pricktest. Ska då prickatesta det han inte tål nu, dvs vete, havre, råg, korn, mjölk, ägg o soja. Ska även se hur han ligger med pollen, damm, kvalster och pälsdjur!
    Är så nervös, mest för att jag VET hur jobbigt det är med pricktest, hur fördjävligt det kliar! Sen är jag sååå orolig för om han fortfarande är allergisk eller inte. Nervös! =)
    Men han har fått i sig både mjölk o vetemjöl utan reaktion..........

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Trottoarbonden
    LokesMammi skrev 2012-11-19 19:21:26 följande:
    Imorgon kl 10.30 är det ÄNTLIGEN dax för pricktest. Ska då prickatesta det han inte tål nu, dvs vete, havre, råg, korn, mjölk, ägg o soja. Ska även se hur han ligger med pollen, damm, kvalster och pälsdjur!
    Är så nervös, mest för att jag VET hur jobbigt det är med pricktest, hur fördjävligt det kliar! Sen är jag sååå orolig för om han fortfarande är allergisk eller inte. Nervös! =)
    Men han har fått i sig både mjölk o vetemjöl utan reaktion..........

Lycka till!
  • Trottoarbonden

Tack för alla hållna tummar! Tror inte ni anar vilket stöd ni är!
    Har varit hos barnallerologen idag och det gick på det hela taget bra. Han lyssnade och jag upplevde att han förstod vilket var viktigt för mig. Han gav oss rejält med beröm för det jobb som vi lagt ner och jag kände att han visste vad han pratade om. Han bekräftade helt och fullt det vi upplevt med sonens hemska humör som vände då vi fick bukt på allergierna. Mycket skönt.
    Visst önskar jag att han hade svingat med trollspöet och vipps var allt bra....
    han trodde prognosen var god, att sonen troligen blir av med sina allergier. Detta grundade han på symptomen (mestadels klåda i munnen) samt att han har många allergier med låga IgE-värden.
    Han rådde oss att helt gå på sonens reaktioner och "utsätta" honom för allt som inte ger reaktion, och försöka hitta gränsen för hur mycket han klarar av vissa saker och ge honom det för att påskynda tolerans. Han rådde också att fortsätta utsätta för små mängder fisk i luften (så länge han inte reagerar) samt att det var helt ok att testa nötter (sonen är 6 år).
    Han rådde att testa nya saker genom att blanda det i "säkra" saker och ge exempelvis tre köttbullar där en, eller två, innehåller det nya ämnet. Sonen ska veta förutsättningarna och prova de tre köttbullarna och se om någon fungerar/inte fungerar. På så vis undanröjer man, enligt honom, mest av de psykologiska faktorerna.
    Vi kommer att få tid hos dietist. Men jag tror inte det kommer att ge så mycket. Jag är redan övertygad om att han får i sig vad han ska ha. Det är värre med variationen. Jag håller på att bli tokig på vårt magra utbud av mat här hemma!!!