• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • spökplumpen
    Avena skrev 2013-02-12 21:39:36 följande:
    Hejsan alla! L'ängesen jag var inne här nu (fick en bebis för en månad sen och har haft fullt upp...) men jag har en undran till er. Ni som har barn som reagerar med kräkningar och /eller diarée, hur länge brukar det hålla i sig? Vår pojk, 2 år, kan kräka och ha diarée flera dagar i sträck. Dock äter han som vanligt och är pigg och glad på dagarna men så på natten kräks han plötsligt.  I lördags åt han för första gången majs (mycket!) och på natten till söndag kräktes han. Sen har han haft diarée på dagarna men varit glad och ätit och verkat frisk och så inatt (natten till tisdag) kräktes han igen. Är inte det konstigt? Det kan ju vara så att han är magsjuk, men ingen annan i familjen är dålig. Varför går det så länge mellan kräkningarna? Vet ni någon som reagerar så på majs? Vi vet alltså inte om han är allergisk mot det eller ej, men det var det enda nya han hade fått i sig. Han kräks även av soja och morötter... Tacksam för svar!

Jag började i somras att plocka bort ämne efter ämne ur mina barns kost för att komma till rätta med kräkningar, dålig mage och eksem. Det har gått jättebra och vi har börjat återinföra saker igen. Sist minstingen reagerade stort på något vi testade att återinföra var när vi testade havre. Då tog det 4 dagar innan han började kräkas, men han blev dålig i magen direkt. På dag 4 var jag uppe i 2 krm havregryn och slutade så fort han började kräkas. Sen kräktes han i 2 veckor. Innan jag började plocka bort saker ur kosten kräktes minstingen hela tiden.
  • spökplumpen

Jag har nu testat att göra grabbarnas vanliga bröd fast utan rismjöl och det funkade jättebra. Tillsatte även lite majsstärkelse för att komma igång med att testa majs igen. Ökade på månaden bovetemjöl och potatismjöl och tillsatte även boveteflingor.

• LokesMammi

Kokade kräm idag till sonen på hallon. Hällde på rismjölk när den låg på tallriken. Blir inte lika mkt mjölk som när man kokar yoghurten!

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • spökplumpen
    LokesMammi skrev 2013-02-16 18:21:16 följande:
    Kokade kräm idag till sonen på hallon. Hällde på rismjölk när den låg på tallriken. Blir inte lika mkt mjölk som när man kokar yoghurten!

Tål han inte kokosmjölk heller? Finns ju även kokosvatten (fast det är helt vansinnigt dyrt) som man kan använda. Godare än vanligt vatten eftersom det har lite smak och sen har det även lite nyttigheter antar jag som vanligt vatten inte har.
  • LokesMammi
    spökplumpen skrev 2013-02-16 18:34:19 följande:

Tål han inte kokosmjölk heller? Finns ju även kokosvatten (fast det är helt vansinnigt dyrt) som man kan använda. Godare än vanligt vatten eftersom det har lite smak och sen har det även lite nyttigheter antar jag som vanligt vatten inte har.

Jo det gör han, men han gillar inte kokos. Försökte göra risifrutti med kokosmjölk o det gick inte hem alls.
  • spökplumpen
    LokesMammi skrev 2013-02-17 11:58:56 följande:
    Jo det gör han, men han gillar inte kokos. Försökte göra risifrutti med kokosmjölk o det gick inte hem alls.

Ahh, det problemet har jag också haft med kokosmjölk i matlagning. Fast de älskar kokosgrädde på pannkakorna.
  • längtan 80

kokkosgrädde på pannakor tycker vi att det skär sig. Jag lyckades igår med att göra tårta utan gluten, vetestärkelse ( och allt som hör till) mjölk, havre, ärt-bön-sojaprotein och risprodukter. Riktigt god.
    Jag är tacksam över Lailas gula som vi kan ha kvar, har just gjort hönökakor  ( recept på celiakiförbundet) riktigt goda mackor.

• längtan 80

jus nu väntar vi på svar från apoteket om varifrån maltodextrinet i deras calsiumtabletter - kommer i från....

• Kavat
    längtan 80 skrev 2013-02-17 16:33:15 följande:
    jus nu väntar vi på svar från apoteket om varifrån maltodextrinet i deras calsiumtabletter - kommer i från....
    Vilka?
    Skriv gärna svaret sen.