• tes 75

Allergitråden

Kavat skrev 2011-04-02 10:45:59 följande:
    Du använder inte bovete eller hirs eller?

För jag har börjat byta ut mjölet av ovanstående till flingor. Brödet blir bra mycket luftigare och fibrexen funkar ju på samma sätt. Men vet inte hur mycket man vågar ta dock. Jag har bara haft en dl på två limpor..
    bovete har jag fått jätteont i magen av de gånger jag provat att använda det. och sonen har bajsat riktigt illa efter intag av detsamma (både saltå kvarns & risentas). hirs återstår att testa.
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-04-02 10:27:56 följande:
    Läskigt. Lita på dig själv säger jag.

Jag har märkt att jag blir knasigare och knasigare i magen ju mer saker jag tar bort typ. Alltså vet inte men känns som att orsaken är att magen svullnar ju ensidigare jag äter pga att jag äter mer av det jag äter. För lite fibrer och för mycket ris, potatis, tycker jag mig också se en kombo med. Men jag vet inte.
    Bra test här till frukost sagogrynsgröt. Hade inget annat hemma som är  utan majs... Återkommer om jag svullnar.

Det jag tänkte tillägga att nu kansk man har fått hederlig ibs. Alltså att magen är så skör och äter man för mycket kolhydrater så kanske magen svullnar? *svammlar*
    hur gick det med sagogrynsgröten?
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-04-04 19:09:44 följande:
    Ja det stämmer faktiskt väldigt väl in när hennes snuva började =/
    Ska hon verkligen ha sådan otur att inte tåla dessa heller ?? Brukar man som pollenallergiker reagera på all pollen ??
    Kan man pricktesta för det nu eller måste det göras till hösten ?
    är man väldigt allergisk i övrigt är det nog ganska troligt att man reagerar på allt pollen.. jag själv har hela spektrat; al-hassel-ek-björk-gräs-timotej-gråbo. jag har hyposensibiliserat mig mot björk & timotej, men det har bara gett aningens lindring. jag får ändå medicinera mars-aug, men på de positiva sidan är ju att då blir ju övriga allergier lite medicinerade också, med tanke på den dagliga dosen Telfast! iofs blir man ju extra känslig under pollensäsongen också, så det går kanske på ett ut..
  • tes 75

hur viktigt skulle ni säga det är att berika hemgjord rismjölks- & rismjölsbaserad välling och gröt med ersättning till barn över 1 år som ligger över normalkurvor på vikt & har god aptit på det (lilla) de kan äta? våra barns dietist tycker vi bör berika, men efter att ha testat Neocate LCP nu i helgen, med nässelutslag på den ena & slemmig avföring på den andra som resultat, så känns det som vi vill strunta i det helt. Althera funkar inte heller. Sempers mjölkfria och Enagos grötar & vällingar går inte då båda är allergiska mot sädesslag + majs. vi bör förstås prova neocate igen för att se om det kanske var tillfälligheter att båda blev dåliga, men särskilt hoppfull är jag inte.

• tes 75
    2små2stora skrev 2011-04-05 07:44:31 följande:
    Jag skulle testa med neocate active eller advance som är för barn från 1 år.

nutricia.se/mjolkfritt---neocate-active/

Vi berikade inte J's mat med något extra doktorn tyckte inte att det behövdes. Men på henne tog vi bara bort mjölk och soja 
    fast active & advance innehåller ju precis som LCP glukossirap som första ingrediens, vilket är vad jag misstänker var vad som gjorde dem dåliga, alt kokosnötsoljan (som också alla tre innehåller).
    Allrona skrev 2011-04-05 10:10:36 följande:
    Tes75 - min dotter fick ju sin mjölkallergi vid 13 månader och vi fick aldrig någon ersättning att berika med.
    precis, det känns ju som att det borde räcka med "vanlig" mat nu. dottern fick ju iaf althera tills nyligen.
    saffe skrev 2011-04-05 07:44:12 följande:
    Jag kan tyvärr inte svara på hur viktigt det är, ville bara tala om att vi inte berikat yngsta tjejens (20 mån nu) mat sen hon var ett år. Då tröttnade hon på Althera-youghurten som jag försökte få i henne varje morgon. Flaskan vägrade hon ta bra länge och när hon väl gick med på att ta flaskan så åt hon bra under dagarna, så vi gav bara rismjölk i flaskan för att hon blev avis på storasyster när hon fick sin välling på kvällen. En liten knubbis är hon men det säger ju inget om hur järn, kalcium och vitamin-nivåerna är. Men hon dricker berikad risdryck och sen 2 månader tillbaka får hon minallvit-tabletter. Det enda jag är osäker på är järn-upptaget, men hon äter bra med kött, så jag hoppas det räcker...
    hm. ja något sorts vitamintillskott skulle kanske vara bra för båda ändå. de kan ju inte äta någon frukt knappt heller. ska höra med dietisten.

• tes 75

Någon som bor i Sthlm eller Uppsala och lyckats hitta tapiokamjöl/-stärkelse i butik? Jag tycker allergimat.com har lite höga fraktpriser.

• tes 75
    mithrandil skrev 2011-04-10 11:44:12 följande:
    uscha mig. Ja, jag får väl göra det. Jäkla pussel hela tiden. Önskar så att det bara kunnat visa på proverna så att man vet vad hon tål och inte tål, snarare än att hålla på såhär hela tiden. Känner att jag hela tiden tvivlar på hennes allergi bara för att jag inte har det på papper. Herromdagen tänkte jag nästan ge henne mjölkbaserad välling bara för att få henne att äta, men jag hann hejda mig i tid och provade vetemjölsvälling istället.

Förstår bara inte hur jag ska få i henne mat. Hon hatar maizena och risvälling och enbart neocate gör att hon vaknar flera gånger under natten för att äta. Finns det något sätt man kan göra god välling utan mjölk? Socker verkar inte funka för hon äter inte även om det är socker i.
    våra barn älskar risvällingen vi gör, & de gånger jag smakat har jag inte tyckt det smakar särskilt illa. som risgrynsgröt ungefär. gillar hon någon fruktpuré? för det är ju emkelt att vispa ned på slutet. vi gör risgröt på morgonen som är i princip som kvällens risvälling, bara med mindre vätska, & så rör vi ned banan-mangopuré (för mängder, se min lilla allergireceptblogg knasigmat.blogspot.com/)
  • tes 75
    mithrandil skrev 2011-04-10 21:36:42 följande:
    tes 75: Hur gör ni risvälling?
    Vi kokar rismjöl och vatten och tillsätter sen neocate. tror det är den som gör den så äcklig. Utan neocate är den ganska smaklös. tack för länken till matbloggen!
    recept på vår variant av risvälling finns också i bloggen: http://knasigmat.blogspot.com/2011/04/risvalling.html så länge vi gav dottern althera vispade vi i ett par matskedar mot slutet.
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-04-11 19:04:43 följande:
    Någon här vars barn som FÅR eksem av att bada. Alltså inte de barnen som redan har eksem men som blir sämre av bad utan barn som är helt eksemfria innan badet men har massa efterråt??
    inte vi, men min mamma får utslag när hon badar i badkar hemma.
  • tes 75

Bokhylla:
    Oh ja, det är snarare en regel att allergibarns magar krånglar. Och allergiska vuxnas.

Svar på tråden Allergitråden