• tes 75

Allergitråden

Kavat skrev 2011-04-22 20:33:12 följande:
    tes75
    Tråkigt att ni ska behöva byta förskola. Men usch, så där får det ju inte gå till. Har ni lämnat in klagomål, skriftligt? Förstår att ni vill byta ändå förstås... Kram!
    vi har haft möte med chefen & kokerskan förut, men ingen förbättring. vi mailar kokerskan ibland om sonens allergier & kost, men får aldrig något svar. och personalen är som att prata med en vägg, de bara ler & skrattar & svarar goddag yxskaft. så vi vill byta tills lillasyster ska börja i aug, om det nu går med så sent varsel..
  • tes 75
    ViFrånLandet skrev 2011-04-24 20:34:44 följande:
    Måste ju fråga, hur har det gått för er alla nu under påsk? Brukar ju innebära en hel del allergen mat, godis, dryck och annat... Vi har haft det helt underbart iaf, min mamma gick in med hela sin själ och fixade god mat till G samt en påskägg med vindruvor och lite småsaker, blev riktigt poppis för både G och hans kusin, som inte alls tycktes sakna godiset trots att hon är 3 och ätit sånt ett tag Glad Det som var mest lyckat var dock den grillade korven G fick, oj så roligt han tyckte det var att få gnaga på en sån, hehe Flört
    det har gått bra! men så har vi inte firat påsk heller dock var sonen rejält kass i magen veckan innan påsk, vilket vi anar kan ha berott på att de pysslade med äggkartonger på dagis.
  • tes 75
    LadyM skrev 2011-04-25 21:07:26 följande:
    Förresten: vad finns det för alt. till sinlac och är rismjölk mindre "allergent"
    Enago gör mjölkfria grötar, men de innehåller nog vetemjöl om jag inte minns fel. ni kan ju också koka egen gröt, & ev berika med mjölkfri ersättning. vi kokar denna risgröt till vår 1-åring varje morgon (och smular i en tablett MittVal Barn): http://knasigmat.blogspot.com/2011/04/morgongrot.html
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-04-28 19:01:30 följande:

Kavat : Hur går det med barnen ? Är de piggare idag ?

Nu har Bellas dietist äntligen ringt tillbaka. Hon skulle fixa så vi får Neocate nästa vecka..toppen =)
    Bella är fortfarande hård i magen och bajsar knappt trots 15-20 ml lactulos. Men det beror nog mest på veten hon fick i sig för en vecka sedan. Hur länge kan det sitta i? Hon ser fortfarande illa ut runt munnen, kan man smörja med mildison där ?
    Sen ska vi som sagt få beställa naturligt glutenfria varor på livsmedelsanvisning.
    Någon som har bra tips? Det kommer nämligen inte så med någon innerhållsförteckning så jag vill ha tips på mjöl, pasta mm som man kan få. Tacksam för all hjälp =)

Måste fråga. Kan man bli narig om läpparna även på sommaren ??

vår son är alltid jätteröd & narig runt munnen under veckorna då han går på dagis. jag misstänker att det beror på att han ofta leker "läppstift" med banan, alt att han äter päron på dagis (fast vi sagt att han inte ska äta det). hur som helst, vi smörjer med ett ordentligt lager locobase varje kväll strax innan nappen stoppas i, & han är ofta ganska fin igen på morgonen. tills han kommer hem från dagis..
  • tes 75

Superblondinen:
    Hur vet ni att det var just spår av fisk som gjorde henne dålig? Fiskburgare friterar de ju, inte steker. Är hon känslig för soja? Det är nämligen sojalecitin i deras ketchup.

• tes 75
    Kavat skrev 2011-05-04 14:50:26 följande:
    Suck! Ni som kan allt!

Jag har varit hos två olika läkare för flera år sedan och är intresserad av journalerna från dessa läkare. Den senaste vc har journaler från den första läkaren men de sa att de inte får lämna ut dem utan att jag måste vända mig till den första läkaren igen.
    Men den första läkaren är på semester en månad framöver och jag vill ha journalerna denna veckan...

Hur är det? Kan inte vc lämna ut journaler som jag har begärt att de ska skicka till vc?
    men den första läkaren har väl en sekreterare, eller liknande, som kan fixa journalerna? dina egna journaler har du ju rätt till, så nog borde dessutom läkare 2 kunna ge dig en kopia!
  • tes 75
    2små2stora skrev 2011-05-04 21:33:36 följande:
    Vi ska göra en provokation av mjölk på J, kan man använda sig av glass tro.
    glass innehåller ju ofta en massa tillsatser.. vispa lite grädde & ha på en kaka/paj?
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-05-05 14:13:10 följande:
    Det är fruktkärnmjöl i. Men tål man sojasläktingar borde den funka
    precis, därav min fråga till er

både jag & sonen reagerar på guarkärnmjöl, men fruktkärnmjöl vet vi inte hur det är med än. är det bara lite fruktkärnmjöl i glassen så kanske det funkar. ja, sedan är det ju apelsin i också, men det klarar iaf jag av mindre mängder av.
Svar på tråden Allergitråden