• tes 75

Allergitråden

Allrona skrev 2011-05-10 16:12:58 följande:
    Älsklingen87 - jag har ibs men helt ärligt har jag nog bara fått diagnosen för att man inte hittade ngt annat! Har ofta problem med magen, dock kräks jag inte utan har mycket gaser, sura uppstötningar, värk i magen, växlande hård/lös och ofta svullen mage. Mår helt klart bättre utan för mycket mjölkprodukter men har faktisk inte kollat upp mer sen jag fick den diagnosen. Tidigare hade jag flera omgångar magkatarr men det är väl den slaskdiagnosen som har fått ett nytt namn?! orkar inte riktigt kolla upp mina egna bekymmer, tycker att jag ängnar tillräckligt med tid hos läkare ändå
    samma här, & jag mår ok när jag äter samma kost som barnen. IBS-diagnosen jag fick när jag var 20 är jag redo att avfärda. Lite trist bara att jag 15 år av mitt liv proppat i mig imodium för att inte sitta på toaletten konstant, plus varit sjuksriven i perioder (gick även på tidsbegränsad sjukersättning ett tag) pga värk i kroppen & leder, enorm trötthet och koncentrationssvårigheter. allt detta är nu borta.
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-05-11 19:32:47 följande:
    vad tror ni om detta :

Ingredienser : Vatten, socker, stabiliseringsmedel ( pektin) , surhetsreglerande medel ( citronsyra, askorbinsyra) , aromer, färgämnen ( sockerkulör , karmin, betakaroten) , konserveringsmedel ( kaliumsorbat, natriumbensoat )
    Är en isglass. Kan den funka mån tro ?
    oh, vilket märke? den skulle nog funka här, men ge lite röda kinder av betakarotenet bl a.
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-05-11 19:41:05 följande:
    Swipper hette den. Sprang på den idag när jag handlade och blev såå glad eftersom den faktiskt verkar funka =0. Är som saft i avlånga små förpackningar som man lägger in i frysen
    oh, den ska jag titta efter! vilken avdelning hittar man den på? saft? glass?

vi har köpt sådana här på ikea: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50187825 som vi gör egen isglass i. funkar ju också, men är svårare att ta med utanför hemmet.
  • tes 75
    Molina skrev 2011-05-11 22:22:37 följande:
    Ni med gräspollen som bor i mellansverige har erat startat ännu? Igår va jag hos en kompis och gosade med hennes 2 katter och på typ 10minuter så svullnade mina ögon igen och det kliade och tårarna bara rann! Allergi mot katt kan vara har reagerat en gång förut hos henne men tyvärr sitter problemet i idag med och gräspollen har ju startat vad jag misstänker, visst låter det mer som min eländiga gräsallergi slagit till?
    inget gräs i Stockholm ännu iaf: http://www.pollenkoll.se/index.php/index.php?option=com_content&view=article&id=16

har du tvättat håret, duschat & bytt alla kläder sedan du gosade med katterna?
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-05-13 17:06:54 följande:
    Kavat : stämmer det att ni fick 14 påsar pasta ?? För hur många månader skulle det räcka ?
    Vi fick som sagt 6x200 som ska räcka i 2 månader.. Kändes lite lite.
    Sen frasbröden.. Innehöll de spår av soja?
    vad för frasbröd fick ni ut? med majs?
    Tibell skrev 2011-05-13 16:46:57 följande:
    Kavat : hur mycket varor får ni på livsmedelsanvisning ?
    Fick hem Bellas mat idag. 6 påsar pasta, 3 paket lailas gula, ett paket jyttemjöl, 1 fibrex, 1 fiber husk, 2 paket ,2 paket müsli och 2 pofibrer. Ska testa pastan ikväll... Den ser jätte god ut så hoppas Bella ska gilla den.
    Hon har hittills vägrat all annan pasta vi testat..
    vi får ut Orgrans rispasta, vilken båda våra barn (och jag) älskar!

• tes 75
    Tibell skrev 2011-05-11 20:26:11 följande:
    Dessa stod mitt i gången på vårat Ica, i saft och läsk avdelningen
    Jag kommer köpa med mig fler paket hem. Kostade bara 12 kronor =)
    Har också gjort egna på saft men som du säger är de lite osmidiga att ha med och smaken brukar bara sitta i de första slicken. Har man ätit en stund på den smakar den bara is..
    Dessa är nog mer smak rika =)
    har ni provat swipper-glassarna? mina barn har inte provat än, men jag åt en med "hallon"-smak nyss. den smakade ju fotsvett! och biter sig fast i gommen med en fadd smak.. nåväl, sonen gillar säkert glassen ändå..
  • tes 75
    mithrandil skrev 2011-05-13 22:36:10 följande:
    tes 75: vad är det för mat man bör undvika om man har DH?
    Gluten, ja, men har även läst typ jod, glukossirap och massa annat.
    oj, det vet jag inte.. jag har ingen koll på DH. kanske blandar du ihop mig med någon?
    Tibell skrev 2011-05-13 22:22:54 följande:
    Japp barnen åt igår och idag =) Och de älskar glassarna..haha. Men är man van att äta althera ( eller nu neocate ) smakar nog glassarna väldigt gott ;)
    ja, de har ju lite andra preferenser än vi hur som helst, jag mår inte bra nu efter glassen. mår illa och har fått svullen mage. kaliumsorbat + citronsyra + färgämnen tippar jag på. återstår att se hur barnen reagerar.
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-05-13 22:21:31 följande:
    Vi fick inget frasbröd alls. Fanns tyvärr inte så mycket som hon tålde att välja på.
    Men det fanns ett frasbröd att välja på men tror det innehåller spår av soja och det fixar inte Bella..

Bella älskade glutispastan och jag tyckte den smakade toppen. Men jag tyckte 6 påsar kändes lite.
    Hur mycket får du till barnen ??
    ah, jag tänkte om det var Oldas risbröd, för det är vi storkonsumenter av. iofs är det superbilligt.

vi får ut 7 paket rispasta per uttag. och ett recept har 6 uttag. betyder det att man bara får ett recept per år, eller vad? (har ingen koll än..) 
Svar på tråden Allergitråden