SanTan skrev 2011-05-20 10:30:09 följande:
Min dotter har konstaterad allergi för jordnötter (som hon även haft kraftiga reaktioner mot) Nästan en 6:a på RAST. Reagerar med kräkningar och illamående och väldig trötthet.
Hon fick även positivt på Hasselnöt (3 på RAST) men vi har aldrig märkt någon reaktion på hasselnöt. Hon har ätit nogger, ballerinakex mm utan reaktion.
Hon har aldrig varit speciellt förtjust i banan tidigare. Hon har sagt att hon inte tycker om banan!!! Nu har hon dock börjat äta det på filen på morgonen och hon har under två veckor till och från varit VÄLDIGT lös i magen. Så pass att det till och med kommer i trosorna ibland. (Hon är 7 år så hon har inga problem att sköta toalettbesök normalt sett) JAg kan inte garantera att det är dom dagarna hon ätit banan som hon har varit lös dock.
Nu ska vi köra banan-fritt i två veckor tänkte vi, och sen ge henne banan igen för att se vad som händer.
(Bananen är det i daxläget som jag ser är annorlunda i hennes kost nu mot vad hon ätit tidigare)
Finns det någon korsreaktion eller så mellan jordnöt och banan?
Någon annan med barn som är allergiska mot banan som får diarre av det?
Här finns lite info om korsallergier med pollen:
http://www.kestine.se/Om-allergi/Korsallergi
jag och mina två barn är alla känsliga mot banan. eller, jag misstänker att de är känsliga iaf. jag mår illa & få lös mage av banan, jag har även härlett eksem på benen till perioder med större bananintag. dottern på 1 år har precis börjat vägra äta banan, och hennes eksem på ben & armar har börjat bli bättre i samband med det. hennes mage verkar dock inte reagera nämnvärt på banan. sonen ratar ofta banan hemma, men äter det på fm på dagis (vad jag vet). han är också ofta lös i magen under veckorna han gå på dagis, så det kan ju vara bananen som spökar. han blir också röd & eksemig runt munnen när han äter banan (särskilt om han leker med den & får banankladd runt munnen). jag & trol även båda barnen är pollenallergiska.