• tes 75

Allergitråden

nästa födoämne till allergilistan: tapioka. jag har suttit på toa hela förmiddagen efter att jag ätit ett par supermumsiga scones med rismjöl & tapioka till frukost.

verkar som om gott bröd i det är huset bara är att glömma iofs åt jag en sådan där swipperglass igår, men hade det varit den jag reagerar så här kraftigt på borde jag mått kasst i natt kan jag tycka. återstår att se hur sonen reagerar på den scones han åt.

• tes 75
    miracle maker skrev 2011-05-14 19:16:11 följande:
    Här kommer också nässelutslagen som ett brev på posten efter varje måltid nu. Det enda hon får till alla måltider är Carlshamns margarin (70%) och det enda jag kan tänka mig att hon reagerar på i det är i så fall kokosolja. Någon som har några tankar eller erfarenheter kring det?
    jag mår illa när jag äter carlshamns fasta margarin. jag mår också illa om jag äter kokosmjölk, så jag har dragit slutsatsen att det är kokosoljan jag reagerar på.
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-05-15 09:02:49 följande:
    Tack för alla svar angående mat på livsmedelsanvisning. Vi får helt enkelt se detta som en prov månad :)

ViFrånLandet : hur mår G nu? Just björkpollen börjar väl sjunka nu och ersättas med gräs? Här hemma nyser och snorar Bella som en galning. Håller tummarna att det bara är en förkylning..

Igår tog vi ett tungt beslut. Vi har haft 2 katter i flera flera år. Världens goaste små liv. Men Bellas astma kräver fortfarande massa mediciner trots att hon inte varit det minsta förkyld, de drar in pollen till våra pollen känsliga/allergiska barn mm
    Men framförallt har vi inte den tiden och uppmärksamheten de förtjänade att få. Tillslut var de mest i vägen och ingen mådde bra av detta. Så igår togs de bort.
    Det känns fortfarande oerhört tungt. Jag känner att jag svikit dem och ångrar beslutet massor. Jag vet att det snart kommer kännas bättre men just nu gör det det ont.
    Förlåt för ot. Men var tvungen att skriva av mig någonstans.
    stor kram. jag lät omplacera mina katter för ca ett år sedan, pga att vi inte hade tid för dem & det inte kändes bra att ha katter när man har allergiska barn.
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-05-17 19:46:11 följande:
    Det börjar kännas något bättre. Men så fort jag tänker på det gör det väldigt ont än :(

Mithrandil: hur mår barnen nu? Kommer ni någon stans med allt ?

ViFrånLandet : mår lilleman fortfarande bra ? håller tummarna att han gör det!

Tova : hur gick veteprovoceringen?

Någon mer som kännt av gräspollen ? Vi bor i västra Götaland och jag börjar fundera på om barnens symtom är förkylning eller allergi..
    här blommar eken för fullt, & både jag & båda barnen är snoriga & har kli i ögonen.
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-05-19 20:36:39 följande:
    Mithrandil : hur gick det idag ?

Jag är så kass på det här med att veta vilket pollen det är som är aktiv. Har kollat på pollenkollen men det stämmer inte överens med barnens symtom;)
    Just nu rinner deras ögon och näsor så fort vi går ut, visserligen även inomhus lite smått vilket kanske mer talar för förkylning?
    Och nu har även tildes astma gjort sig påmind. Och den har varit väldigt lugn sedan förra omgången pollen ( al/hassel) trots att hon varit förkyld. Så hennes astma verkar vara mer allergirelaterad.
    Bella gnuggar sig i ögonen ute och ser allmänt besvärad ut.
    Men till saken hör att det är gräs Tilde ( och antagligen också Bella ) ska vara allergisk mot, inte ek? De har Iofs inte testats för ek.. Hmm
    Ger det en vecka till och ser jag ingen förbättring sätter jag in deras allergimediciner
    Allrona skrev 2011-05-19 16:58:58 följande:
    Är det någon som har koll på ekpollenallergi? Det verkar som att jag reagerar på ek, mina pollenallergisymtom kom när eken började blomma och har förvärrats i takt med att nivåerna har ökat. Det finns dock väldigt lite info om ekpollenallergi, är det ovanligt är det därför det inte finns info? Finns det några korsallergier med ekpollen. Har inte reagerat såhär kraftigt mot pollen tidigare men i år klarar jag mig inte utan allergitabletter! Ögonen och näsa ringer och kliar och näsan är täppt varje morgon, dessutom nyser jag en hel del, så jag är rätt säker på att det är pollenallergi även fast jag inte har gjort ngt test.
    jag är allergisk mot alla pollensorter (-arter?) men har det oftast värst när eken blommar. iofs är jag hyposensibiliserad mot björk & timotej, men eken kan nog ändå mäta sig med björken så som jag reagerade på den innan hyposensen.
  • tes 75
    Minifer skrev 2011-05-20 02:44:39 följande:
    Detta är förmodligen dagens eller årets dummaste frågor, men visst kan man inte äta vanliga gröna ärtor om man är allergisk mot baljväxter? Är baljväxter vanligt i tillsatser? Kram på er!
    jag tror att man ofta reagerar även på ärtor. baljväxter är rätt vanligt i tillsatser, t ex i form av guarkärnmjöl & fruktkärnmjöl.

vad gäller mina barn så åt min son (snart 3 år) väldigt mycket ärtor tills vi fick veta att han var starkt jordnötsallergisk (för ca 1 år sedan), & då tog vi bort alla baljväxter. nu vet vi att han även reagerar på soja & baljväxttillsatser, men ärtor har vi inte provat att ge igen. dottern (1 år) har inte ätit några andra baljväxter än ärtor några gånger, & hon har kaskadkräkts 2 gånger av några ynka ärtor i en barnmatsburk. skulle tippa på att även hon är allergisk mot jordnötter & andra baljväxter.
  • tes 75
    SanTan skrev 2011-05-20 10:30:09 följande:
    Min dotter har konstaterad allergi för jordnötter (som hon även haft kraftiga reaktioner mot) Nästan en 6:a på RAST. Reagerar med kräkningar och illamående och väldig trötthet.

Hon fick även positivt på Hasselnöt (3 på RAST) men vi har aldrig märkt någon reaktion på hasselnöt. Hon har ätit nogger, ballerinakex mm utan reaktion.

Hon har aldrig varit speciellt förtjust i banan  tidigare. Hon har sagt att hon inte tycker om banan!!! Nu har hon dock börjat äta det på filen på morgonen och hon har under två veckor till och från varit VÄLDIGT lös i magen. Så pass att det till och med kommer i trosorna ibland. (Hon är 7 år så hon har inga problem att sköta toalettbesök normalt sett) JAg kan inte garantera att det är dom dagarna hon ätit banan som hon har varit lös dock.

Nu ska vi köra banan-fritt i två veckor tänkte vi, och sen ge henne banan igen för att se vad som händer.

(Bananen är det i daxläget som jag ser är annorlunda i hennes kost nu mot vad hon ätit tidigare)

Finns det någon korsreaktion eller så mellan jordnöt och banan?
    Någon annan med barn som är allergiska mot banan som får diarre av det?
    Här finns lite info om korsallergier med pollen: http://www.kestine.se/Om-allergi/Korsallergi

jag och mina två barn är alla känsliga mot banan. eller, jag misstänker att de är känsliga iaf. jag mår illa & få lös mage av banan, jag har även härlett eksem på benen till perioder med större bananintag. dottern på 1 år har precis börjat vägra äta banan, och hennes eksem på ben & armar har börjat bli bättre i samband med det. hennes mage verkar dock inte reagera nämnvärt på banan. sonen ratar ofta banan hemma, men äter det på fm på dagis (vad jag vet). han är också ofta lös i magen under  veckorna han gå på dagis, så det kan ju vara bananen som spökar. han blir också röd & eksemig runt munnen när han äter banan (särskilt om han leker med den & får banankladd runt munnen). jag & trol även båda barnen är pollenallergiska.
  • tes 75
    tes 75 skrev 2011-05-20 11:01:42 följande:
    Här finns lite info om korsallergier med pollen: www.kestine.se/Om-allergi/Korsallergi

jag och mina två barn är alla känsliga mot banan. eller, jag misstänker att de är känsliga iaf. jag mår illa & få lös mage av banan, jag har även härlett eksem på benen till perioder med större bananintag. dottern på 1 år har precis börjat vägra äta banan, och hennes eksem på ben & armar har börjat bli bättre i samband med det. hennes mage verkar dock inte reagera nämnvärt på banan. sonen ratar ofta banan hemma, men äter det på fm på dagis (vad jag vet). han är också ofta lös i magen under  veckorna han gå på dagis, så det kan ju vara bananen som spökar. han blir också röd & eksemig runt munnen när han äter banan (särskilt om han leker med den & får banankladd runt munnen). jag & trol även båda barnen är pollenallergiska.
    flåt, jag menade "lite info om korsallergier (inkl pollen & jordnöt)"
  • tes 75
    Allrona skrev 2011-05-20 11:04:28 följande:
    Mithrandil - ang att hon inte äter bröd och pasta. Barn är otroligt duktiga på att välja bort saker de mår dåligt av min dotter började ju vägra dricka välling, när vi gick över till mjölkfri välling drack hon den utan problem. Efter ett tag började hon vägra även den mjölkfria vällingen, det var precis när vi hade upptäckt att hon blivit allergisk mot soja men vällingen innehöll ju bara sojalecitin så den fortsatte vi med. Men det visade sig att hon inte klarar ens sojalecitin så det var antagligen därför hon slutade ta den vällingen. Så barn kan verkligen välja bort det de inte tål själva!
    håller med. hos oss har plötslig matvägran av ett visst livsmedel (eller att livsmedlet aldrig gillats öht) alltid visat sig bero på allergi. det enda vår son slukat trots allergi är kokt ägg.
  • tes 75

Älsklingen: fy 17, det påminner mig om min egen barndom. Åh vad jag längtade efter att kunna äta bullar och kakor som de andra barnen!

Svar på tråden Allergitråden