• ELI 79

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-02-17 19:22:12 följande:

Jag måste bara fråga, hur kände alla ni andra precis i början med misstanke om allergi?
    Hur blev ni bemötta av era nära?

K Kavat: Ja, jag har nog bestämt mig för att jag absolut måste ha ersättning. Hon äter ju på natten fortfarande och så mellanmålen tycks inte mätta med bara lite smörgås och fruktpure. Om det nu är det som gör det men dagen har varit hemsk. Hon har varit klängig och skrikig hela dagen, om man bortser från när vi var på sjukhuset. då var hon överförtjust i allt hon såg. Vet bara inte vilken man ska välja. Nutramigen hade vi till sonen och för honom var det inga problem. Måste till apoteket imorn och köpa något för hon ska ha sitt första ersättningsmål redan vid 10. Vilken rekomenderar ni?

vet inte om det kan ge resultat direkt, men jag kan ju meddela att hon slukade sin Enago välling ikväll och inte en enda gång sparkade hon eller vred sig. Hon började lite direkt när jag gav henne flaskan men efter bara några sekunder slappnade hon av och åt resten lugnt. Kan ju vara ren tillfällighet men jag ser det som ett gott tecken. från och med imorgon börjar vår första helt mjölkfria dag.

tack för all hjälp och svar på alla hopplösa frågor.

vi är och var "betrodda" av min mamma dirket, inga problem. Hon är otroligt noga och hon är väldigt intresserad och letar recept och testar hemma fast vi bor 45 mil bort men IFALL vi kommer på besök någon gång hihi

Min sambos mamma däremot tror inte riktigt på detta: tror han är lite känslig bara och bryr sig inte alls om att engagera sig i allergin å andra sidan träffar vi henne MAX 1 gång/år så det gör inte så mycket.

De flesta nära oss har märkt att det är något "fel" på E så jag tror inte de är så förvånade. Han har alltid varit väldigt "speciell"...
    Vänner och så tycker mest synd om honom och oss, men vi får alltid ta med oss fika och mat om vi äter borta då hans allergi  är relativt avancerad när man ska laga mat. Inte så många som har naturligt glutenfria OCH mjölkfria alternativ hemma direkt
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-02-17 19:55:35 följande:
    Svårt. Så där såg min lille ut nyss också... Vi tror inte han har fått något i sig utan på sig.. Men det lär vi märka i natt. Han var superledsen här nu i kväll.
    vi har ju inte märkt någon kontaktallergi. testade i somras att ta lite mjöl på kinden men inget hände, men har inte testat sedan dess...
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-02-17 19:55:35 följande:
    Svårt. Så där såg min lille ut nyss också... Vi tror inte han har fått något i sig utan på sig.. Men det lär vi märka i natt. Han var superledsen här nu i kväll.
    Allrona skrev 2011-02-17 19:56:22 följande:
    Här har vi en till som måste fått i sig ngt på dagis idag. Hon har eksem över typ hela kroppen! Har smort och gett Tavegyl och hoppas på att det går över snabbt.
    stackars små pluttar att behöva må dåligt! tänk när de själva förstår att hålla sig undan!!
    tänker på er! (L)
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-02-17 20:11:05 följande:
    Usch så otrevligt! Stackars.. brukar det gå över snabbt?
    Hoppas iaf på det. låter inge roligt!

ELI 79: Är det där en allergisk reaktion?
    Undra då om inte min son ändå har någon form av matallergi.
    Vi har ju utrett honom men inget hittat men han har ofta sådana där kinder fast inte fullt lika röda. brukar ursäkta det med att han busat så mycket att han blivit varm. Utöver det har han haft nässelutslag vid 2 tillfällen och han har böjveckseksem.
    ja han blir sådär när han får i sig något med vete.
    i början trodde vi också att det var typ kylan o så men det stämde inte med vädret ute. han kunde ibland vara ute i -20 grader i en timme och han var bara lite vanligt rosig om kinderna och så kunde han varit inne en hel dag eller helg och ändå vara han knallröd.

Skriv matdagbok ochh skrivk eksemdagbok. Jag skrev upp när han blev röd och vad han åt och det var ganska tydligt efter ett tag att han fick det av vete.
    NU är han väldigt känslig och blir sådär av t ex haft en lekdeg i munnen nån minut utan att svälja ner det.

jag ser skillnad på när han faktiskt ÄR röd pga kyla eller värme. Då blir han rosig på ett mindre område mitt på kinden och han har "slät" hud. När han får dessa röda kinder pga vete så blir det hela kinderna OCH hakan samt att det blir knottrigt och mkt rödare...
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-02-17 20:50:48 följande:
    Mamman brukar ha rätt. Men du, vad sa dagis när du kom dit då? De måste väl märkt hur han såg ut?
    Nä de sa inget. Det var ju en från en annan avdelning och oftast så tror de att han är "varm" eller nåt sånt när man påtalar det.
    Sen är de ju så vana vid att han ser ut så typ så jag tror inte de reflekterar så mkt över det. Jag frågade faktiskt inte ens i dag för jag vet att när det är någon från andra avdelningen där så vet de ändå inte nåt

Jag ska skriva papper på vad han INTE får äta eller GÖRA och ta med kopior till så varje avdelning kan ha ett. Sedan ska jag säga att jag antingen vill att de själva sätter sig ner och diskuterar E eller att jag är med och pratat med dem om honom.

NU vet de ju att han inte får använda play-do deg på hans avdelning t ex men jag tror inte de andra avdelningarna vet det våra barn är ju altid kvar sist så de är ju oftast 1-2 timmar med "andra fröknar" än deras ordinarie, varje dag.
  • ELI 79

lillskruttet: vår son har såna där rispuffar som bara innehåller ris. det funkar jättebra och han gillar dem som flingor. han har dem i yoghurten.

• ELI 79
    LillSkruttet skrev 2011-02-17 21:17:42 följande:
    ok...tänkte att de kanske var så små att han lätt kan sätta dem i halsen. Han äter ju än så länge bara puréer och tunna gröter. Majskrokarna har ju funkat eftersom de liksom löser upp sig i munnen fort, så han sväljer ju egentligen bara rejält uppblött massa.
    mithrandil skrev 2011-02-17 21:14:16 följande:
    när sonen var liten klarade han absolut inte a v att äta majskrokar. han blev totalförstoppad och kräktes utav det. men av någon konstig anledning så märkte vi inget om han åt majs som var i burkmaten.
    Skumt... Fast majsen i burkmaten kanske är kokad, de kanske kan ha något med saken att göra?
    vi testade ju aldrig när han var så liten men de är ju mjuka så jag tror inte de direkt kan fastna.
  • ELI 79

Mama law: tidningen är alltid bra! Håller tummarna!

• ELI 79

Sonen sov klockrent i natt så det måste ändå varit så pass lite vete att det bara blev på kinderna och inte engagerade magen, om det nu inte kommer i morgon vill säga...
    Han har sovit bra i 4 nätter nu, speciellt senaste 2 nätterna då han sovit hela nätter...

• ELI 79

Mithrandil: min son är ofta supertrött (och grinig) när han haft urusla nätter pga allergi

Svar på tråden Allergitråden