• ELI 79

Allergitråden

Tibell skrev 2011-02-03 21:01:42 följande:
    2.5 h tog den till och med..
    mm tog 2 timmar för E att somna ikväll...
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-03 21:28:54 följande:
    Usch :( hur kände sig gubben din då?
    Det var väl han som gav risifruttin ( om det nu var den han reagerade på vilket känns mest troligt )

På tal om tokiga gubbar. Min köpte hem jordnötssmör och föreslog att barnen kunde ha det på sina mackor :() undrar hur han tänkte ? Perfekt att ge jordnötter till barn som har andra allergier !! Där den ena är allergisk mot ALLT som har med soja att göra ( förutom sojalecitin) och där den andra reagerade i somras med röda fläckar runt munnen, kli i hals och tunga av gujjibär som innehöll spår av nötter och jordnötter ...
    Men men.. Ibland blir det lite tokigt ;)
    På tal om det.. Man kanske skulle pricktesta stora mot nötter ? Är inte gjort sedan denna incident ..
    nä han hade nog inte så dåligt samvete. han visste ju att han gjorde fel, men han tycker inte sonen verkar vara så kkänslig mot mjölk o han orkade inte leta något annat mellis (vi har ju sojayoghurt hemma annars...) Han sa att vi får se det som en provokation...
    enl dr skulle vi ju provocera efter 4-5 veckor och det har ju gått 5  veckor nu...
  • ELI 79
    tes 75 skrev 2011-02-04 07:53:26 följande:
    Nu har jag inte varit & läst i tråden på ett tag, så med risk för att du redan fått denna fundering: det kan inte vara så att din son är känslig för majs? båda mina barn reagerar med röda kinder/hakor, uppsvälld mage, magont & sömnproblem när de äter majs, särskilt majsstärkelse. maltodextrin verkar funka ok. mina barn får också kraftiga & illaluktande diarréer, vilket iofs inte verkar vara din sons problem alls.

man ökar ju oftast majsintaget markant när man tar bort sädesslag ur en kost, & eftersom din sons besvär aldrig försvinner helt har jag när jag läst dina inlägg här börjat fundera kring om inte det kan vara värt för er att testa majsfritt? inte det lättaste, jag vet, det blir mest riskakor, risvälling, risgröt och boveteplättar till frukost & mellis, men värt det om det ger resultat. det gjorde det för oss. (även jag är superkänslig för majs, & får gaser, ont i magen, koncentrationssvårigheter, ledvärk & diarré av majs). 
    nä har aldrig testat det.
    det "enda" bekymmer som inte försvinner helt är ju hans uppsvällda mage men å andra sidan blir han ju tokförstoppad av bara en minimal bit med vete, så frågan är om magen aldrig får vila tillräckligt för att den ska få "normal" form?!
    Ingen aning. Ska träffa dietisten på fredag och ska höra med henne då.
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-04 09:09:01 följande:
    Eli : hoppas natten gick bra *kram*
    Nja kan inte påstå att det gjorde det haha
    Det tog 2 timmar innan han somnade och sedan har han vaknat 2-3 ggr i natt och gallskrikit och pruttat massor illa och legat och snott sig. Somnat om relativt  snabbt dock, 30-60 minuter, men sämre än det ska vara när han INTE fått i sig nåt.
    Hoppas det inte blir mer än såhär nu.
  • ELI 79

någon som vet vad glukos-fruktossirapen i alpro sojas yoghurtar är gjort av??

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-04 14:52:42 följande:
    Eli : har ingen aning.. Har han reagerat gissar jag på vete ;) testa att ringa och fråga .. Måste väl gå att göra?

Skulle aldrig ha sagt att Bs hud såg bättre ut efter missen i förrgår. Idag är hon sandpapper torr och har lite eksemfläckar. Slutade nog för tidigt med att smörja

Finns det något barn här inne som reagerar med slem i luftvägarna ( Rossel i bröstet ) av något födoämne eller pälsdjur luftburet?
    Nja inte reagerat sådär nämnvärt men han äter ju den och jag tittade faktiskt inte efter glukos-sirap förrän i dag funderar på om det är därför magen inte blir riktigt "normal" utan fortfarande att han är hård i magen och uppsvullen? Han äter kanske 1 dl/dag
  • ELI 79

Nu har jag fått svar från alpro soya...
    Det är från sockerbetor men IBLAND från vete...men det är 100% glutenfritt...nämen tack!

Så kanske därför han blir röd ibland utan att vi vet varför samt att han inte blir helt bra i magen! Vad ska vi hitta på nu för nåt då?! Det är det enda han äter till frukost. SUCK!!!!!! Jag blir totalt galen på detta!!!!!

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-04 15:22:54 följande:
    Det kan det ju vara.. Men borde inte kinderna reagera då? Fast det kanske det inte behöver fresten.. B får ju inte eksem av sockerärta men får av alla andra sojasaker...
    Men se om du kan maila eller ringa? Och hoppa att ge den tills du vet.. Så ser du om det gör skillnad?

Funderade lite nu när jag smörjde lillans eksem . Det ser väldigt äggeksem liknande ut nämligen. Små röda runda torra fläckar.. Och jag stekte ägg igår ! Vet att hon fått dessa utslag innan när vi ätit ägg innan men har liksom blundat lite. Får hålla ögonen öppna nästa gång vi äter ägg och se om de dyker upp igen . För dessa sitter på armarna och de hade hon inte i förrgår eller igår heller för den delen...
    Jo men alltså han får ju röda kinder ibland och vi hra inte fattat varför men de måste vara de gånger de använt just vete till sin glukos-fruktossirap. han har dock inte reagerat med vakna nätter då men kanske därför magen inte blir helt bra för att han får i sig sånt där till o från?!
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-04 15:30:12 följande:
    Ser att du fått svar nu.. Skriver från telefonen och är lite seg ;)

Så kan det absolut vara! Tror jag i allafall. Testa att ta bort den och gör det ingen skillnad och om han saknar den hemskt kanske han man få den ibland, kanske 1-2 ggr i vecka och testa om det funkar
    Eftersom ni inte märkt några stora reaktioner menar jag ?
    Nä det är ju hans förstoppning då. Hade det inte varit den så hade jag inte tvekat att ge den till honom. Det verkar ju vara sällan som det är vete som de använder vad jag förstod...dock verkar det långsökt att han skulle bli förstoppad av den när det väldigt sällan är vete i.
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-04 15:43:04 följande:
    Ja det låter kanske lite långsökt. Om ni nu inte lyckats ha sådan otur att bara köpa sådana med vete i?
    Nä det vore ju konstigt eftersom vi köper flera i veckan.
    Äh vi kör med denna ett tag till o sedan så är vi  strikta med vete i övrigt samt mjölk. Grejen är ju den att det blivit en hel del misstag gällande både vete och mjölk trots att vi försöker vara strikta så det är ju inte så konstigt om magen inte är helt bra heller.
    Om nu inte lillebror har samma problem som storebror med magen och att det inte alls har med maten att göra. Kan ju mycket väl vara så också.
    Hans mage är ju inte så där uppsvälld nu, den är bara "stor" men han är ju väldigt rund så det är inte helt otroligt att han ser ut sådär.
Svar på tråden Allergitråden