tes 75 skrev 2011-02-04 07:53:26 följande:
Nu har jag inte varit & läst i tråden på ett tag, så med risk för att du redan fått denna fundering: det kan inte vara så att din son är känslig för majs? båda mina barn reagerar med röda kinder/hakor, uppsvälld mage, magont & sömnproblem när de äter majs, särskilt majsstärkelse. maltodextrin verkar funka ok. mina barn får också kraftiga & illaluktande diarréer, vilket iofs inte verkar vara din sons problem alls.
man ökar ju oftast majsintaget markant när man tar bort sädesslag ur en kost, & eftersom din sons besvär aldrig försvinner helt har jag när jag läst dina inlägg här börjat fundera kring om inte det kan vara värt för er att testa majsfritt? inte det lättaste, jag vet, det blir mest riskakor, risvälling, risgröt och boveteplättar till frukost & mellis, men värt det om det ger resultat. det gjorde det för oss. (även jag är superkänslig för majs, & får gaser, ont i magen, koncentrationssvårigheter, ledvärk & diarré av majs).
nä har aldrig testat det.
det "enda" bekymmer som inte försvinner helt är ju hans uppsvällda mage men å andra sidan blir han ju tokförstoppad av bara en minimal bit med vete, så frågan är om magen aldrig får vila tillräckligt för att den ska få "normal" form?!
Ingen aning. Ska träffa dietisten på fredag och ska höra med henne då.