• ELI 79

Allergitråden

Tibell skrev 2011-02-04 16:38:23 följande:
    Lillasysteryster : vad skönt att han blev bättre :) min hönas problem beror nog inte på något hon får i sig utan isåfall luftburet. OM det nu är allegirelaterat.. Vi vet inte riktigt.
    Kan ju vara så med att hon har en liten dum och otroligt seg astma. Hon medicineras för den dagligen men går ändå runt som en vandrande kaffeappart och är ordentligt flåsig. Sen i maj förra året har hon varit helt bra i 2 månader kanske :( men nu fick vi en ny astmamedicin i måndags och hoppas den ska göra nytta. Sen inväntar vi provsvaren på de nya allergitesterna. Kanske de kommer med svar...
    mitt brorsbarn har inga allergier utan har förkylningsastma men han medicinerar året runt hela tiden ändå för så fort de slutar så blir han dålig igen. de har fått åka in akut med ambulans flera ggr pga hans astma.
    En del barns astma ÄR ju långdragna utan att det är nåt annat indraget, tyvärr
  • ELI 79
    Mela78 skrev 2011-02-04 18:59:52 följande:
    Tror dottern reagerar på något, hemma har hon inte kunnat fått i sig något som hon inte tål så enda alternativet kvar är dagis. Hur tar ni upp när ni misstänker reaktion på dagis? Vad säger ni?
    Jag brukar säga precis som det är. "E har inte sovit i natt så han måste fått i sig något, har han gjort eller ätit något som han inte brukar på dagis?"
  • ELI 79

Min mamma är också supernoga och är den som provar nya recept åt mig etc, min svärmor däremot :( men som tur är träffas vi max en gång per år. Hon fattar dock inte nåt "E har nog samma mage som mig. Jag blir också gasig av laktos och bullar..." hmm

I vilket fall som helst var natten apdålig! Sonen sov 20-00:30 och var sedan vaken till kl 04...somnade om hos oss och sov till kl 06:30 *suck*

Är det risifruttin tro? Måste ju vara det, annars vet jag inte. Då kanske sömnen inte har med allergi att göra?
    Dock har han ju bara sovit dåligt de ggr han fått i sig mjölk eller vete! Blä!!!!

• ELI 79

Han fick i torsdags kväll och sov dåligt i går natt o i natt. Han reagerar ju sällan första natten varken på mjölk eller vete utan oftast andra natten.

Vad tror ni andra? Kan proteinet sitta i så länge eller är det mest förstoppningen jan reagerar på? Han är ju inte helt förstoppad utan mer väldigt hård i magen...

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-05 08:35:48 följande:
    Såg inte att du hade svarat och gick tillbaka i tråden och såg att det var i Onsdags han fick risifruttin. Men nu när jag tänker efter har jag för mig K Kavat sagt att det kan ta en vecka för proteinet att lämna kroppen..tror det var något sådant men att man kanske har mest besvär de första dagarna när man precis fått i sig det ??
    Stackars plutten =/ Håller tummarna att denna natten var den värsta och att ni får sova lite i natt istället *kram*
    ja precis, i onsdags kväll var det ju, är lite dagvild

I dag klagar sonen på ont i magen han har inte direkt gjort det förut men han är ju inte så stor. Hört honom säga att han har ont i magen en gång förut bara...blir säkert lättare ju äldre han blir så han själv kan uttrycka det.
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-02-05 15:08:49 följande:

Ja, jag försöker också ibland.
    "Vet du, det handlar faktiskt inte om dig. Det handlar om Max"  Den var bra!

Funderat massor i natt, vet inte om det var delvis därför jag hade extra svårt att sova, men hur som så funderar jag på varför i hela tiden hon alltid, alltid tar upp frågan. Och det är oftast för att klanka ner på mig. Åtminstonde upplever jag det så.
    Och när hon säger "så där känslig kan man inte vara" eller "du överdriver" , "ni var aldrig så" osv så försöker jag förklara ibland, men ibland säger jag bara "har du lust att chansa?"

Tips på vad ska jag säga för att hon ska lägga ner ämnet helt?
     Jag orkar inte hela tiden bli konfontrerad, jag gör det ju inte för nöjes skull.

Sen kan jag köpa att hon tycker att vi undviker mycket. Men vet inte om allt bottnar i henne dåliga samvete egentligen? Vi är tre syskon, två hade kolik (trolig mjölkproteinallergi?) och jag är glutenintolerant, men det var inget mamma kom på...

Å andra sidan kanske det inte blir några problem framöver för igår blev det rätt konkret att vi inte accepterade det längre eftersom vi tog alla barnen och åkte hem när vi knappt kommit innanför dörren. Vi skulle ätit lunch där och sonen skulle sovit över...
    Men jag och mamma har aldrig varit ovänner en längre tid så vi kommer väl lösa det här med men jag är så förbannat trött på allt tjat från henne så jag spyr. Kräks
    Har du sagt precis så som du säger till oss här?
    Säg till henne att du tycker det är så trist att hon inte tror på er och att om vi inte behövde ge specialkost och ha 100% koll på allt så hade vi ju inte gjort det, det är ju inte direkt speciellt enkelt??! Varför skulle man vilja krångla till allt liksom? Det enklaste är ju att barnen kan äta allt, precis som alla andra äter.

Säg till henne att du inte vill att hon tar upp detta något mer för då kommer ni inte att umgås, ibland måste man faktiskt ta till lite grann. Säg att barnen inten får vara där och ni inte tänker komma på besök om du ska tvingast höra på det där tjatat varegiga gång!
  • ELI 79

Här är det enligt läkaren dags att provocera med mjölk. Vi skulle köra 3-4 veckor med mjölkfritt men vi har kört 5 veckor nu och eftersom han redan fick mjölk i onsdags så tänkte vi nog köra på lite försiktigt med mjölk för att se om det var en slump att han reagerade på risifruttin eller om det är så att han inte tål mjölk...kanske lika bra att köra på nu när vi ändå är i gång

Sonen verkar på något sätt inte må dåligt. Den enda gången han verkar må dåligt det är när han får i sig så pass mkt vete (i normal kost) att han blir otroligt gnällig och tjurig. Då märker man att han mår dåligt men i övrigt så verkar det inte vara så farligt utan "bara så han är". Han är ju väldigt "på" och jag vill inte riktigt skylla det på allegierna för hans beteende har inte ändrats något när vi tagit bort mjölken och inte heller humöret.

Han har absolut sovit bättre de första 2 veckorna, utan tvekan, men han har sovit 1-2 veckor oklanderligt tidigare också men det blir aldrig mer än 2 veckor. Varje gång så tror vi att vi kommit på konceptet men då börjar han sova dåligt igen. Tror han helt enkelt har en dålig sömn, en del barn har ju det som små.
    Däremot så reagerar han helt klart med dåligt humör med vete! Utan tvekan!!
    hans kinder gör mig dock fundersam!! någon som kan hjälpa mig?

han reagerar ibland på vad vi tror är minimala mängder vete med röda kinder och ibland, när han åt vanlig kost i höstas så hade han inte alls röda kinedr hela tiden vilket han borde haft om det är vete han reagerar på..... fattar ingenting, kan det skifta så??

• ELI 79

Nu måste jag fråga er igen, en av mina galna frågor.

Vi är lite konfunderade här hemma. Sonen är väldigt svårtydd i sin "allergi". Vissa gånger verkar han extremt känslig, andra gånger reagerar han inte alls. En del gånger reagerar han efter några minuter med röda kinder, andra gånger inte alls. Ibland tar det 1 dygn innan reaktion ibland 4 dygn osv.

Det känns inte riktigt "korrekt" angående allergi och det är det som gör oss så galna här hemma. Om han var tydlig så skulle vi vara mer säkra. Som när jag läser tillbaka och han hade mjölk och vetefritt förra våren så sov han bra i 2 veckor sedan var vi tillbaka på ruta 1 igen. I höstas hade han ju "bara" vetefritt och då sov han bra utan att vakna en enda gång på över 2 veckor och ändå fick han då glukossirap och vi var inte speciellt noga med "hygienen" gällande t ex att han ska ha egen smörbytta, tvätta händerna emellan vi tar i annan mat etc.

OM han nu var så allergisk som han verkar så borde han ju helt klart reagerat då också och sovit urkasst men det gjorde han ju inte. Nu när vi testat mjölkfritt var det också bra i ca 2-3 v sedan var vi tillbaka på ruta 1 igen. Dessa 1-3 veckors bra sömn har genomsyrat hela hans liv och i övrigt sover han urkasst  emellan.

Då ploppar återigen min tankegång upp angående sonens temperament och humör. Jag och mannen har länge funderat på om E inte har ADHD. Det finns i släkten och sonen har helt klart många av dessa symtom. Jag har både läst och sett program angående detta med gluten och  mjölkproteinfri kost hos barn/vuxna med adhd/damp och liknande. Många upplever att de blir mycket lugnare i sin funktionsnedsättning när  de äter gluten och mjölkfritt. Jag funderar därför på om det kanske är så att han trots allt har adhd och därför blir lugnare när han äter denna typ av kost men att det egentligen då inte har någon väldig struktur när han sover dåligt och när han sover bra, när han har dåligt humör och när han har bra. Alltså han blir ju bättre, men att han ibland ändå är dålig/bra fast han ätit enligt reglerna/fuskat`???

Någon som har någon idé??

Jag tycker nämligen annars att hans "allergi" är alldeles för ostyrslig för att det ska gå att få nån bukt på det. För vi HAR ju varit väldigt noga och ändå sover han dåligt, och de gånger vi medvetet fuskat eller gjort ett misstag så har han ändå inte fått någon reaktion?!?

Hans mage isf är ett annat kapitel (förstoppningen) och det är nog samma som storebror har isf och har inget med maten att göra, liksom eksemen i ansiktet vilket jag också har problem med vid visst födointag.

• ELI 79
    Tillalamm skrev 2011-02-06 14:54:42 följande:
    Vet inte riktigt hur det hänger ihop med hans allergier men jag kan iallafall bekräfta det där med mjölk och glutenfri kost - jag har ADHD och blir mycket bättre med mjölk och glutenfri kost.
    Nä alltså jag vet inte om han har några allergier eftersom alla tester vi gjort är negativa och han är väldigt otydlig i sina symtom. Vi ser klara förbättringar på hans humör med vetefritt (=glutenfritt) och med sömn MEN det är svårt att se ett tydligt samband med när han ätit och när han inte ätit den maten. Reaktionerna tar ena gången bara några timmar och nästa en vecka...så borde det inte vara om han verkligen var allergisk tycker jag.

Detta med adhd har vi varit inne på väldigt länge så det är inte något nyligen påtänkt utan vi har haft funderingar länge kring att han kan tänkas ha det...
    funderar på att ta kontakt med BUP för att få hjälp om de kan se något mönster, även om jag vet att diagnosen isf dröjer desto längre, eftersom han bara är 2 år.
    Det är dock jobbigt att hela tiden leta symtom och hitta mönster om det nu inte finns några!
  • ELI 79

kavat: håller med om det du säger men det jag vill ha fram är alltså att ibland har han ju fått i sig saker som klart och tydligt BORDE göra honom t ex röd om kinderna eftersom det är en betydligt större mängd är t  ex när han fick  i sig en godis bit med glukossirap i.
    Han HAR reagerat när han fått i sig, absolut, men det är fortfarande otroligt ologiskt. Jag köper att jag inte kan hålla reda på vad han får i sig på dagis mm och att han alltså kan få reaktioner utan att vi vet att han fått i sig nåt men att han då INTE får reaktioner när han helt klart fått i sig en stor mängd av något är ju desto konstigare enligt mig.

Vi bakar inte hemma nu eftersom vi misstänkte luftburet, de bakar inte på dagis, de har hårdbröd till de andra barnen och är det någongång mjukt bröd eller så så är det köpt.

Leran vet jag inte exakt mer än att de INTE gör den när barnen är där i alla fall. tror de gör den i personalrummet om jag inte är helt ute och seglar.

Jag struntar helt klart i vad det står på papperet, adhd, aspergers, veteallergi eller astma, bara han mår bra, men eftersom han inte mår helt bra och vi själva inte kan hjälpa honom helt med detta eftersom han ändå mår dåligt så tänkte jag att OM det är nåt annat, t ex adhd så kanske han blir BÄTTRE på gluten och mjölkfri kost men att han kanske behöver något tillägg som gör att han mår HELT bra?! Bara en tanke jag hade med det inlägget, inte sagt att jag ska ta bort hans vete och mjölkfria kost.
    Om hans mage nu "bara" behöver läka så har vi verkligen gjort allt för att den ska få läka men när det blir misstag, han hittar nåt på golvet etc så är det ju inte vårt "fel", han är ju bara 2 år och det är ju omöjiligt att han inte kommer få tag i något han inte tål om han umgås med barn som äter annan mat. De kan ju inte plasta in honom i gladpack i eget rum.

Blir så frustrerad bara att vi aldrig får honom att må riktigt bra. Vi försöker så gott vi kan, men vi tycker att det ÄR svårt, även om andra inte tycker det. Vi fixar och donar så gott vi kan.

Svar på tråden Allergitråden