• ELI 79

Allergitråden

Nu har vi sedan 3 nätter flyttat in E till storebror så de sover i samma rum. Han har då vaknat varje natt som vanligt men bara några minuter!!

• ELI 79

Mama law: usch vilket jobb. Förstår att föräldrarna kanske tycker det är mycket "nytt" men att vara så negativ  förstår jag inte hur man kan vara. Att man undrar och har mkt frågor DET kan jag förstå men den där negativiteten fattar jag mig inte på!

Varit hos dietisten nu. Hon tycker E är "väldigt intressant" hmm. Hon har jobbat som dietist i många många år men hon har aldrig sett någon som är så känslig fast inte visar nåt på RAST eller prick. Hon sa att hon förstår att det inte är skoj för oss och hon tycker synd om E, men rent fysiologiskt så tycker hon det är väldigt intressant och skulle diskutera honom med kollegor för att sprida informationen om att detta faktiskt förekommer! Det är ju bra i alla fall så kanske andra inte behöver bli bemötta med skeptism i framtiden.

Hon tror att om vi kör med med strikt vetefritt (inkl. glukossirap och andra sädesslag) OCH mjölkfritt så tror hon att han kommer bli bättre. Hon tror att (precis som ni ) att det var vetet som gjorde att vi inte tyckte vi såg någon större skillnad när vi tog bort mjölken. Han reragerar på så små mängder vete så om han då råkat få i sig något som vi kanske inte vet om så tror vi att det inte har någon bra effekt utan mjölk. Å andra sidan som jag sa till henne så sov han ju klockrent i 3 veckors tid TILLS missarna med vete kom... så jag är benägen att hålla med er alla även om jag innerst inne hoppas på att jag har fel så han inte är allergisk mot mjölk också

Nu har vi alla fall fått livsmedelsanvisning också så det känns skönt!

Tack för allt stöd och all info jag får härifrån!

• ELI 79

Mithrandil: min son visar/visade ofta inte reaktion från 1-2 dagar senare.
    När han var bebis och åt ersättning så åt han, skrek, åt och skrek.
    Han åt väldigt mkt och ville ha mat hela tiden. Skrek i timmar ändå. Vi tolkade det som om han trodde magontet var hunger och ville därför ha mer men det gjorde ju bara allt värre!!

Reaktioner behöver ju inte komma direkt utan det kan ta ett tag. Min son tål inte vete och det tar oftast 1-2 dygn innan vi ser reaktionen, ibland t o m längre tid.

• ELI 79

Mithrandil: han tål inte mjölk heller..

Jo vete är gluten men det är inte glutenintolerant han är. Veteallergi och glutenintolerans är två skilda saker. Det är olika proteiner...
    Nä gluten (inkl vete) har inte alltid sena reaktioner. Han reagerar med eksem inom någon halvtimme men magen och det tar ofta 1-2 dagar.

• ELI 79

Mithrandil: jo det är jobbigt och vi är fortfarande i utredningsfasen så det kan vara fler saker om vi ha otur men hoppas inte. Man vänjer sig faktiskt till slut och det blir en del i vardagen. Det blir liksom inpräntat till slut men jag hoppas fortfarande vi har haft fel hela tiden ;)

Den blir något som ständigt rullar i huvudet. Stora sonen har också magproblem och får medicin plus astma. Sen är jag ssk också så det är mest såna här saker som kretsar i huvudet hela tiden ;)

• ELI 79

För er som inte man min historia måste jag bara råda er som blir bemötta med misstro och nonchalans från läkare att stå på er. Byt läkare, byt sjukhus! Det finns något som heter valfrihet. Det FINNS bra läkare.

Jag sökte säkert 3-4 ggr med sonen tills jag fick komma till en allergiexpert, överläkare på barn på ett universitetssjukhus. Tänkte att NU ska jag äntligen få hjälp med sonen. Vad hände?

Jo han mer eller mindre hånskrattade åt mig och sa att det inte verkade vara nåt fel på sonen. Han undersökte honom inte ens utan tittade på honom i 5 min...
    Han sa att han inte kunde vara allergisk för han hade inte diarré, proverna visade inget och han var rund och go'????!!! Kinderna (ni har ju sett binderna) var pga att det var lite kyligt. Smörj dem bara!!?

Gav mig inte, sökte annat sjukhus, träffade en underbar läkare. Ingen expert på allergier och jag kan mer än honom om allergier MEN han lyssnar och han tror på mig. Han har fixat en underbar dietist och vi har nu efter 2 år äntligen fått hjälp!

Han är allergisk mot vete (så känslig att han inte kan äta nåt sädesslag, reagerar på minimala mängder) samt mjölk.

Så ge er inte! Som min läkare och dietist säger: mamma har oftast rätt!!

• ELI 79

Bokhylla: trist att vänta på telefonsamtal men tyvärr är det svårt för dem att hålla det. De har ju en viss tid bokad för telefonrådgivning och ibland tar varje samtal längre tid så det drar ut på tiden och ibland får de akuta patienter som de måste ta så tyvärr kan man inte riktigt lita på att de ringer precis den tiden. Tyvärr. :( trist att vänta men i detta läge måste jag nog försvara läkarna ;€

• ELI 79

Lillskruttet: de lyckas med mycket som man inte tror är möjligt ;€

• ELI 79

fasen så less jag blir. Direkt när jag kom innanför dörren på dagis i dag så såg jag att sonen hade "allergikinder", alltså inte pga värme eller kyla Han har varit skitsur sedan jag hämtat honom. Legat på golvet och skrikit. Kastat snacksen (2 ggr) han fick (som muta när jag lagade mat och han är ett matvrak), vägrar äta mat "jag tycker inte om det här!!!!"
    Allmänt jävla sur!

Ingen från hans avdelning kvar så de visste inget!! lera igen kanske?!

försökte få ur stora killen vad de ätit till lunch och om de hade haft något kalas i dag men fick inget bra svar.

• ELI 79

La in bilder i galleriet på dagens datum. Om han blir såhär röd och fått så dåligt humör då borde han fått i sig rätt mkt tycker man?!?!?! Eller vad tror ni?
    Ska höra med mannen när han kommer hem om han gett E något han inte borde...

Svar på tråden Allergitråden