• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare

Vad har hänt med S's hud?? Hon har haft eksem i knävecken som jag trott enbart berott på mollusker (blir torrt och rött runt varje). Börjadesmörja med mjukgörande (becur repair och mandelolja) Till en början blev det mycket bättre och massa mollusker försvann och sksemet byttes mot lite torr hud. Men nu är det tillbaka och har spritt sig. Plus att kon är helt knottrig på ryggen som kliar. Inte prickar utan skrovlig hud utan att vara torr. Det kommer och går lite och ofta är det även över axlarna och ner på bröstet. Utan att vi provocerat havre som vi eg. skulle (nja, vi började för  två veckor  sen - gav i två dagar - men avbröt pga mycket gräspollen och oklar ev. reaktion).

Vad kan det bero på? Nu är det ju låga halter av gräs så det kan ju inte bero på det. Hon har inte tidigare reagerat på gråbo. Kan det vara det jag smörjer med?? Hon har blivit smord med dessa två innan och de har varit riktigt bra för henne. Sen reaktion på havre?? Men hon harinte reagerat med magont - stopp, det har hon visst klagatpå och försökt kräkas så som hon gör ibland. Men det behövs inte alltid sädesslag för. Inte reagerat med matvägran mer än möjligvis de dagarhon fick havre, inte längre.

Vad gör jag? Hon får redan max av antihistamin. Kortison känns inte ok på så stor yta och ffa inte där det finns mollusker (de spricker ju), på ryggen är hon ju inte torr ens.  Vad för kräm. Jag brukar ju inte lyssna på apotek eller bvc för S blir torr av mineraloljor. Men detskiter jag i nu, det kommer ju först efterett tags användning. Måste få bort eksemen och klådan på ryggen.

• Miralicia

Blå myran: skrovligheten, kan man liknade vid lite grovkornigt sandpapper?
    Sån hud har ena grabben (den vi misstänker viss mjölköverkänslighet på utan att kunna göra något åt det) och han har fått en kräm som heter Caress utskriven som mjukgörande och som ska vara bra till den typen av hud.

Kortisonkur även på stort hudområde ska inte vara någon fara, (men var lite försiktig med solen och ha täckande kläder under kur och ett tag efter) - jag har fått läkarordination (från erfaren hudläkare) på att det inte var några problem att köra helkroppssmörjning ens med klass III-kortisonsalva under ett par veckor om det behövdes (då när jag var dålig förra våren). Visserligen vuxen, men bör kunna fungera även med barn med svagare preparat.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2010-07-31 23:53:01 följande:
    Blå myran: skrovligheten, kan man liknade vid lite grovkornigt sandpapper?
    Sån hud har ena grabben (den vi misstänker viss mjölköverkänslighet på utan att kunna göra något åt det) och han har fått en kräm som heter Caress utskriven som mjukgörande och som ska vara bra till den typen av hud.

Kortisonkur även på stort hudområde ska inte vara någon fara, (men var lite försiktig med solen och ha täckande kläder under kur och ett tag efter) - jag har fått läkarordination (från erfaren hudläkare) på att det inte var några problem att köra helkroppssmörjning ens med klass III-kortisonsalva under ett par veckor om det behövdes (då när jag var dålig förra våren). Visserligen vuxen, men bör kunna fungera även med barn med svagare preparat.
    Nja, huden brukar vara torr när jag beskriver densom grovkorningt sandpapper. Mer som finkornigt Fast inte riktigt så heller, känns mersom små-sår fast det inte är hål på huden Obestämd
  • myran82

Undrar lite saker om mjölkallergi som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Det är så att sonen äter mjölkfri mat sedan han var 6 veckor gammal (han blir fyra månder på tisdag) och bvc vill att vi snart ska börja med smakportioer och gröt.

Borde vi inte börja provocera honom (typ byta ut en tsk altera mot tex vanlig nan) innan han börjar med smakportionerna?

Svårt att veta om vi sedan samtidigt som vi provar nya maträtter ska börjar provocera honom mot mjök eftersom det då är svårt att veta vilket av det han reagerar på?

Jag hoppas ni förstår hur jag menar, lite svårt att förklara.

• Blå Flygare
    myran82 skrev 2010-08-01 01:11:47 följande:

Det är så att sonen äter mjölkfri mat sedan han var 6 veckor gammal (han blir fyra månder på tisdag) och bvc vill att vi snart ska börja med smakportioer och gröt.

Borde vi inte börja provocera honom (typ byta ut en tsk altera mot tex vanlig nan) innan han börjar med smakportionerna?

Svårt att veta om vi sedan samtidigt som vi provar nya maträtter ska börjar provocera honom mot mjök eftersom det då är svårt att veta vilket av det han reagerar på?

Att börja med smakportioner och mjölk är inte samma sak. De första smakportionerna mat är rena rotfrukter/grönsaker, och det finns några mjölkfria gröter att välja mellan. Provocera med mjölk brukar man inte göra innan halvåret iaf, så länge man konstaterat allergi/överkänslighet mot mjölk innan.
  • Blå Flygare

Gluten bör man inte introducera innan 6 mån, detta är extra viktigt om man inte ammar.
  • Alexi

Får jag ställa en fråga. Jag är kraftigt allergisk men dottern har än så länge inte visat några tecken på allergier (är 20 mån). Det enda vi inte har testat med henne är nötter (jag har väldigt stora reaktioner på nötter vid pricktest) men jag skulle vilja testa det nu för att veta innan hon börjar dagis. Hon har ju aldrig fått det i sig alls, inte via amning eller så. Måste man då testa ett antal gånger för att hinna få någon reaktion, det räcker väl inte med en gång? Ska det går en viss tid emellan?

Någon som dessutom har något bra tips på hur man ger ett litet barn nötter och jordnötter som test, utan att ge choklad eller hela nötter?

• Kavat
    Alexi skrev 2010-08-01 10:06:07 följande:
    Får jag ställa en fråga. Jag är kraftigt allergisk men dottern har än så länge inte visat några tecken på allergier (är 20 mån). Det enda vi inte har testat med henne är nötter (jag har väldigt stora reaktioner på nötter vid pricktest) men jag skulle vilja testa det nu för att veta innan hon börjar dagis. Hon har ju aldrig fått det i sig alls, inte via amning eller så. Måste man då testa ett antal gånger för att hinna få någon reaktion, det räcker väl inte med en gång? Ska det går en viss tid emellan?

Någon som dessutom har något bra tips på hur man ger ett litet barn nötter och jordnötter som test, utan att ge choklad eller hela nötter?
    De får absolut inte ha nötter i för/skolvärlden, så det bör inte vara någon risk att hon får i sig det. Min kompis dotter fick åka ambulans första gången hon smakade på nötter, så andnöd tillhör ju symptomen och kan komma första gången. Egentligen sägs det ju att man ska få i sig ämnet för att kunna reagera på det, men det kan man ju få utan att uppenbart äta det (suga på kompisens leksak osv), så risken finns alltid. Annars så är det väl andra gången man bör vara mest försiktig.
    Men om jag var du hade jag kontaktat en allergiläkare och bett om att få testa nötter innan på henne.

För övrigt så rekomenderar att ALDRIG ge nötter till barn under 3 år, och de oavsett om de har anlag eller inte för allergi. Både pga allergirisk och av andnöd för att de fastnar!
  • Kavat

Blir lite arg på BVC, ni MÅSTE inte testa något alls innan ni själva vill. WHO rekomenderar smakisar från 6 månader.
    Vad ni vill testa först med sen är upp till er. Jag hade precis som Blå Myran skrev väntat ännu längre med mjölk och jag hade absolut inte gjort det samtidigt. Då har ni ju precis som du skriver ingen aning! Man bör alltid ge en sak i taget i början (dagar emellan) och har man konstaterat en allergi redan så bör man vara ännu försiktigare.
  • mummy40
    ViFrånLandet skrev 2010-07-30 19:55:18 följande:
    Sojamjöl? Det ska jag kika efter i affären imorgon! Ska även försöka hitta Teffmjöl (tack för tipset förut!)

Du råkar inte veta om det går att testa för majs via riktigt lapptest? Det verkar vara en ovanlig allergi/överkänslighet så jag hittar just ingenting när jag letar här på nätet så jag tänkte om de ens kan testa det... Längtar till 9/8 då barnmottagningen öppnat igen så jag kan få tag i läkare och dietist!
    Vår son är allergisk mot mjölk,ägg,soja,alla sädesslag och majs.När han inte blev bättre då vi tog bort altt han var allergisk mot, så bad jag om att få testa även majs på patch test, och han fick lika stark reaktion mot majs som sädesslagen och sojan som också gjordes med patchtest.Mjölk och ägg med pricktest..Han fick ju Sempers mjölkfria risgröt , och i den fanns såväl maltodextrin av majs som soja lecitin.När vi tog bort allt med majs så blev han en annan unge,från att under sina 14 första månader sovit i entimmes-intervaller nätterna igenom från dag 1,så sover han idag 12 timmar om natten-i sträck, och 1-2 timmar sovstund på dagen.
Svar på tråden Allergitråden