• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mummy40
    ViFrånLandet skrev 2010-08-01 15:53:21 följande:
    Vad skönt att ni fått ordning på sömnen och att han mår bra nu! Ger ni honom någon form av välling/ersättning? Hur gör ni den i så fall? Skulle vilja testa något som inte innehåller majs för att se om det blir någon skillnad, som det är nu får sonen Nutra som välling på kvällen samt att vi gör gröt av den + rismjöl på morgonen. Vet inte hur känslig han är mot "behandlad majs" i produkter, bara att han inte tål ren majs, spelar ingen roll om det är hela korn eller om det är puréat...
    Vi fick Neocate utskrivet, men det spelade ingen roll hur jag än försökte maskera bort smaken ,för den är verkligen vidrig,så jag ammade honom tills han var 14 månader-han är 18mån nu-,och nu får han gröt morgon och kväll som jag gör av risdryck,Holle ekologisk risgröt, (som är ett pulver man kan köpa på bla goodstore.se eller ekologiska barnmatsbutiken)lite olja,dolomitpulver=kalkpulver ,någon fruktpure,och ett vitaminpulver som jag även det hittat på nätet som är utan dom sakerna han är allergisk mot.Risgröten kan även göras som välling.Ingen kokning behövs.Ibland varierar vi med Holle hirsgröt.
  • Mela78

Behöver input. Nyss hemkommen från middag hos en släkting som bedyrat att de har koll på vad som kan serveras. Börjar med att det serverades cashewnötter som sonen fått en anafylaktisk reaktion mot i två skålar brevid en skål med chips. Ingen hade kollat om dottern och jag tålde dessa, nu fanns för förpackningen kvar och vi kunde äta av chipsen.
    När middagen serverades var det motvilligt som värdinnan berättade vilka ingredienser som hon använt. Jag och dottern kunde äta oss mätta iallafall. Men det fanns en hel del tillbehör med både ägg (som dottern är väldigt allergisk mot) och mjölk osv.
    Till efterrätten var det motvilligt som det uppgavs vilket margarin som använts efter att jag fått förklara att det förekommer mjölk i de flesta vanliga margarinerna. Jag kände mig nästan idiotförklarad ett tag och när det visade sig att margarinet innehöll vassle och jag inte ville äta och gav inte dottern slängdes det fram ett Brego paket framför mig. Rynkar på näsan

Till saken hör också att det är många småbarn med vilket såklart innebär en del kladd. Speciellt då en del av dessa barn gärna springer runt under hela måltiden och ingen vill tvätta barnens eller sina egna händer.

Känner mig så besvärlig, jag märker ju hur alla reagerar. Inte ens maken har alltid koll, vilket gör att jag framstår som alltför övernoga med allergenerna. Och det är inte kul att det blir såhär, för det är såhär det är för det mesta oavsett vart vi åker. Jag kan inte slappna av för jag känner att jag måste ha full koll på barnen, deras händer och bestick samt vad som åker in i munnen på dem. Just nu känns det som att jag och barnen aldrig mer ska åka till någon om besöket inkluderar någon mat överhuvudtaget! Finns det något jag kan göra, eller ändra på mitt sätt och se på det hela för att det inte ska vara så förbannat tugnt och jobbigt för mig och andra?

• Snutten
    Mela78 skrev 2010-08-01 20:50:47 följande:
    Behöver input. Nyss hemkommen från middag hos en släkting som bedyrat att de har koll på vad som kan serveras. Börjar med att det serverades cashewnötter som sonen fått en anafylaktisk reaktion mot i två skålar brevid en skål med chips. Ingen hade kollat om dottern och jag tålde dessa, nu fanns för förpackningen kvar och vi kunde äta av chipsen.
    När middagen serverades var det motvilligt som värdinnan berättade vilka ingredienser som hon använt. Jag och dottern kunde äta oss mätta iallafall. Men det fanns en hel del tillbehör med både ägg (som dottern är väldigt allergisk mot) och mjölk osv.
    Till efterrätten var det motvilligt som det uppgavs vilket margarin som använts efter att jag fått förklara att det förekommer mjölk i de flesta vanliga margarinerna. Jag kände mig nästan idiotförklarad ett tag och när det visade sig att margarinet innehöll vassle och jag inte ville äta och gav inte dottern slängdes det fram ett Brego paket framför mig. Rynkar på näsan

Till saken hör också att det är många småbarn med vilket såklart innebär en del kladd. Speciellt då en del av dessa barn gärna springer runt under hela måltiden och ingen vill tvätta barnens eller sina egna händer.

Känner mig så besvärlig, jag märker ju hur alla reagerar. Inte ens maken har alltid koll, vilket gör att jag framstår som alltför övernoga med allergenerna. Och det är inte kul att det blir såhär, för det är såhär det är för det mesta oavsett vart vi åker. Jag kan inte slappna av för jag känner att jag måste ha full koll på barnen, deras händer och bestick samt vad som åker in i munnen på dem. Just nu känns det som att jag och barnen aldrig mer ska åka till någon om besöket inkluderar någon mat överhuvudtaget! Finns det något jag kan göra, eller ändra på mitt sätt och se på det hela för att det inte ska vara så förbannat tugnt och jobbigt för mig och andra?
    Jag känner igen mig i så mycket av det som du skriver. En del vänner vill/kan inte förstå. Tyvärr är det nog så att de träffar vi inte lika ofta längre . Det funkar helt enkelt inte. Jag har en ganska god vän som tar väldigt illa upp när jag tar med mig mat till Siri men hon har fortfarande inte lyckats laga något som hon tål. Jag tycker däremot att det går lite lättare nu när Siri är något älldre, iofs bara 4 men ändå. Hon stoppar inte allt i munnen och hon frågar ALLTID om hon får smaka om hon blir bjuden på något. Men det är jättejobbigt och man blir lika ledsen varje gång. Detta var väl inte till någon hjälp precis men du är inte ensam iallafall. Kram!
  • ViFrånLandet
    mummy40 skrev 2010-08-01 20:50:44 följande:
    Vi fick Neocate utskrivet, men det spelade ingen roll hur jag än försökte maskera bort smaken ,för den är verkligen vidrig,så jag ammade honom tills han var 14 månader-han är 18mån nu-,och nu får han gröt morgon och kväll som jag gör av risdryck,Holle ekologisk risgröt, (som är ett pulver man kan köpa på bla goodstore.se eller ekologiska barnmatsbutiken)lite olja,dolomitpulver=kalkpulver ,någon fruktpure,och ett vitaminpulver som jag även det hittat på nätet som är utan dom sakerna han är allergisk mot.Risgröten kan även göras som välling.Ingen kokning behövs.Ibland varierar vi med Holle hirsgröt.
    Är det inte någon form av majs i Neocate? Om inte ska jag testa den till sonen! Kostar den också runt 200kr/burken om man köper utan anvisning?

Vi gör gröt på Oldas risgröt/mjöl, antar att det är likvärdigt med det ni använder.. Risdryck (berikad) har vi också hemma, likaså olja. Kanske skulle testat det får se om han blir bättre än av Nutran. I så fall får jag införskaffa vitaminer sedan. Tack för tipset!

Hur visar sig majsallergin för din son? Får han lika kraftiga reaktioner av ren majs som av majsstärkelse etc i livsmedel?
  • Mela78
    Snutten skrev 2010-08-01 21:09:22 följande:
    Jag känner igen mig i så mycket av det som du skriver. En del vänner vill/kan inte förstå. Tyvärr är det nog så att de träffar vi inte lika ofta längre . Det funkar helt enkelt inte. Jag har en ganska god vän som tar väldigt illa upp när jag tar med mig mat till Siri men hon har fortfarande inte lyckats laga något som hon tål. Jag tycker däremot att det går lite lättare nu när Siri är något älldre, iofs bara 4 men ändå. Hon stoppar inte allt i munnen och hon frågar ALLTID om hon får smaka om hon blir bjuden på något. Men det är jättejobbigt och man blir lika ledsen varje gång. Detta var väl inte till någon hjälp precis men du är inte ensam iallafall. Kram!
    Tack för kramen och att du berättar hur ni har det. Hur gör ni rent praktiskt när du säger att ni tar med er egen mat. Frågar ni innan vad andra ska äta och försöker göra samma?
    Och hur lyckas man (jag) lugna ned sig med tanke på kontamination osc?
    För våran del skulle det innebära att vi tar med till båda barnen och mig, eller bara dottern och mig. Sonen var så duktigt idag, han sa direkt att "det där är nötter, jag får inte äta det!", han är tre år bara och har koll.
  • crazy hannah

Hej såg någopn fråga ang neocate.. den kostar ca 580 per burk men jag tror inte man kan köpa den någon annan stans än med recept..

Den skall vara helt allergi fri om jag fattat det rätt..

mvh Hannah

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • crazy hannah

Mummy40: Fick reda på igår att vi har gemensamma bekanta, du vet säkert vilka jag menar.. Bor  väl i samma stad tillochmed?  Träffas någongång kasnke ?

mvh  Hannah

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • ViFrånLandet
    crazy hannah skrev 2010-08-01 21:19:38 följande:
    Hej såg någopn fråga ang neocate.. den kostar ca 580 per burk men jag tror inte man kan köpa den någon annan stans än med recept..

Den skall vara helt allergi fri om jag fattat det rätt..

mvh Hannah
    Ojdå, det var ju betydligt dyrare än Nutran... Får vänta tills läkaren är tillbaka från semestern och be henne skriva ut en provburk. Tack för upplysningen! =)
  • Allrona

Mela78 - nu är min dotters allergier ganska nya för oss men de gånger vi har varit på fika har jag tagit med mig eget fika till henne. När vi blev bjudna på mat så ringde jag upp och frågade vad det skulle vara för mat och förklarade att jag helst tar med egen mat till dotter så jag har full koll på vad hon äter. Värdinnan verkade inte alls ta illa upp och jag känner mig mindre besvärlig och det är enklare för mig än att försöka sätta in någon annan i hennes allergier.

Det är svårare med våra föräldrar som verkligen försöker göra allt rätt och hitta saker dottern kan äta. Här om dagen fick min dotter mat av mormor och när jag frågade vad det gula i maten var kom mamma på att hon ju hade haft i parmesan. Hon hade alltså tänkt från början göra mat dottern kunde äta men tyckte inte det smakade så mycket o hyvlade därför över parmesan och igår var mormor tvärsäker på att hon kunde äta glassen hon köpt men hon hade missat stabiliseringsämnet hon inte tål. Hon hade frågat i glassbilen efter soja och mjölkfri glass! Hon vill ju så väl så väl...

• Kavat
    Mela78 skrev 2010-08-01 20:50:47 följande:

Oj, vad jag känner igen mig!
    Folk vill inte förstå och frågar man så är man oförskämd. Fasen att det ska vara så svårt.
    Vi har tyvärr också slutat att umgås med vissa alternativt försöker ta med oss. Frågar ev. vad de kan bjuda på och gör de inga ansatser eller frågar hur de kan göra så vi kan äta så skiter vi antingen i att komma eller så tar vi med oss. Det beror ju helt klart på vem det är, men tyvärr så vill ju inte vissa vare sig förstå eller tycker att det är viktigt. Att barnen kan dö och att jag blir dålig i minst två veckor spelar tydligen ingen roll. Men jag har lärt mig att försöka vara hård för vem tjänar på om vi blir dåliga. De får säga vad de vill om jag inte ger barnen maten de bjuder på.
    Och ja, man känner sig jätte besvärlig och jätte dum, men vad ska man göra?!

Jag tror att det enda du kan göra för att må bättre är att säga: Jag tar med mig till oss så slipper ni böket och vi slipper oroa oss för att det ska bli fel. Visst det är merjobb och det är skittrist, men det är kanske det bästa alternativet i många fall?!
    Erbjuder då de att de ska laga ändå, så säg att ni kan vara med när de lagar, eller så förhör dem redan innan kalaset om vad de tänkte använda?
    Vi har vänner som gärna lagar mat, men de är vänner som frågar ordentligt, vad funkar för oss? Kan vi använda det här? osv. De tar jätte hänsyn till oss och vet att jag gärna tar med mig osv, men de vill gärna bjuda och då måste man ju låta dem försöka. Men de är å andra sidan noggranna och där har det peppar peppar aldrig blivit något fel än.

Sen angående släktingen i fråga. Släktingen hade uppenbarligen inte full koll, hoppas att den förstod det.
    Jag är tyvärr så att jag istället gärna låter bli att säga något, eller ber om ursäkt, för jag skäms nästan när folk gör fel. Men jag och barnen ska ju inte behöva bli dåliga och äta när vi vet att vi blir kassa... Men det är lättare sagt än gjort... Kram och stå på dig för att ni ska få må bra! Tänk på att du är världens bästa mamma som inte låter dina barn må kasst i onödan och det är värt allt!
Svar på tråden Allergitråden