• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten

Vi hade grillfest igår och jag hade gjort stora delar av maten allergivänlig, Bland annat tog jag vårt mjölkfria smör och blandade i lite havssalt flingor för att få en lite lyxigara känsla eftersom jag tycker att Bregott havssalt är så gott. Det blev succé! Enkelt tips om man vill fixa till smöret lite.

• myran82
    Kavat skrev 2010-08-01 10:21:19 följande:
    Blir lite arg på BVC, ni MÅSTE inte testa något alls innan ni själva vill. WHO rekomenderar smakisar från 6 månader.
    Vad ni vill testa först med sen är upp till er. Jag hade precis som Blå Myran skrev väntat ännu längre med mjölk och jag hade absolut inte gjort det samtidigt. Då har ni ju precis som du skriver ingen aning! Man bör alltid ge en sak i taget i början (dagar emellan) och har man konstaterat en allergi redan så bör man vara ännu försiktigare.
    Ne, vi vill inte börja med mat riktigt än utan väntar gärna en månad till iallafall. Sonen känns fortfarande så liten och är inte ett dugg intresserad av vanligt mat. Visar inget intresse om han sitter i vårt knä när vi äter mat.

Tack för svaren Blå myran också, vi väntar med att testa med mjölk till honom ett bra tag till. Har kollat utbudet på gröter och det finns en att välja på i vår mataffär. Jag har annars tänkt att göra egen havregrynsgröt, sköterskan på bvc sa att det var okej. Jag är inte mycket för pulver & burkar.
  • Alexi
    Kavat skrev 2010-08-01 10:17:25 följande:
    De får absolut inte ha nötter i för/skolvärlden, så det bör inte vara någon risk att hon får i sig det. Min kompis dotter fick åka ambulans första gången hon smakade på nötter, så andnöd tillhör ju symptomen och kan komma första gången. Egentligen sägs det ju att man ska få i sig ämnet för att kunna reagera på det, men det kan man ju få utan att uppenbart äta det (suga på kompisens leksak osv), så risken finns alltid. Annars så är det väl andra gången man bör vara mest försiktig.
    Men om jag var du hade jag kontaktat en allergiläkare och bett om att få testa nötter innan på henne.

För övrigt så rekomenderar att ALDRIG ge nötter till barn under 3 år, och de oavsett om de har anlag eller inte för allergi. Både pga allergirisk och av andnöd för att de fastnar!
    Så du menar att jag inte behöver känna någon rädsla för förskolevärlden utan att ha testat om hon är allergisk? Är det uttalat alltså inom skolan att man inte har nötter? Om föräldrar köper med sig kakor/glass osv då för att bjuda på (vet jag ju förekommer mycket i vissa förskolor)? Eller om barnen ska ha matsäck med och det kommer med nötter där på något sätt?

Jag har tänkt lite som att eftersom hon inte reagerat på något annat skulle risken för nötallergi vara liten, är det fel tänkt, är det vanligt att bara vara allergisk emot nötter och inget annat?
  • Blå Flygare
    Alexi skrev 2010-08-01 13:50:18 följande:
    Så du menar att jag inte behöver känna någon rädsla för förskolevärlden utan att ha testat om hon är allergisk? Är det uttalat alltså inom skolan att man inte har nötter? Om föräldrar köper med sig kakor/glass osv då för att bjuda på (vet jag ju förekommer mycket i vissa förskolor)? Eller om barnen ska ha matsäck med och det kommer med nötter där på något sätt?

Jag har tänkt lite som att eftersom hon inte reagerat på något annat skulle risken för nötallergi vara liten, är det fel tänkt, är det vanligt att bara vara allergisk emot nötter och inget annat?
    Nötter, mandlar och jordnötter är förbjudet på alla förskolor och det inkluderar vad man som förälder bjuder på. Men jag hade ändå tagit upp det med personalen så de poängterar det till andra föräldrar, påminner och kontrollerar. Jag har påminnt på vår avd efter en misstänkt reaktion, och upplever att både personal och föräldrar är nogrannare sen dess. Men så har hon bytt avd med, så nogrannheten kan ju skilja mellan avd med.
  • Alexi
    Blå Flygare skrev 2010-08-01 14:02:30 följande:
    Nötter, mandlar och jordnötter är förbjudet på alla förskolor och det inkluderar vad man som förälder bjuder på. Men jag hade ändå tagit upp det med personalen så de poängterar det till andra föräldrar, påminner och kontrollerar. Jag har påminnt på vår avd efter en misstänkt reaktion, och upplever att både personal och föräldrar är nogrannare sen dess. Men så har hon bytt avd med, så nogrannheten kan ju skilja mellan avd med.
    Jaha, hade jag ingen aning om (men så är vi nybörjare inom förskolan) men det är ju fantastiskt bra. dock så har jag väl känt att det känns lite krävande av personal m fl att se till att nötter undviks stenhårt när vi inte har minsta belägg för att dottern är allergisk, det var därför jag hade tänkt testa alla livsmedel inkl nötter på henne innan förskolestarten.
  • ViFrånLandet
    mummy40 skrev 2010-08-01 11:01:14 följande:
    Vår son är allergisk mot mjölk,ägg,soja,alla sädesslag och majs.När han inte blev bättre då vi tog bort altt han var allergisk mot, så bad jag om att få testa även majs på patch test, och han fick lika stark reaktion mot majs som sädesslagen och sojan som också gjordes med patchtest.Mjölk och ägg med pricktest..Han fick ju Sempers mjölkfria risgröt , och i den fanns såväl maltodextrin av majs som soja lecitin.När vi tog bort allt med majs så blev han en annan unge,från att under sina 14 första månader sovit i entimmes-intervaller nätterna igenom från dag 1,så sover han idag 12 timmar om natten-i sträck, och 1-2 timmar sovstund på dagen.
    Vad skönt att ni fått ordning på sömnen och att han mår bra nu! Ger ni honom någon form av välling/ersättning? Hur gör ni den i så fall? Skulle vilja testa något som inte innehåller majs för att se om det blir någon skillnad, som det är nu får sonen Nutra som välling på kvällen samt att vi gör gröt av den + rismjöl på morgonen. Vet inte hur känslig han är mot "behandlad majs" i produkter, bara att han inte tål ren majs, spelar ingen roll om det är hela korn eller om det är puréat...
  • ViFrånLandet

Har tagit bort lapptestet från sonen nu. Ryggen är än så länge väldigt röd men det ser ut som om han reagerat på både havre, vete och majs (små prickar) men vi får väl se imorgon när det är dags att läsa av. Dock är jag lite osäker på om vi gjort helt riktigt, när vi tog bort lapparna gick det att blåsa bort mjölet och såväl havren som majsen var snustorr - ska det vara så?

• Snutten
    myran82 skrev 2010-08-01 12:51:27 följande:
    Ne, vi vill inte börja med mat riktigt än utan väntar gärna en månad till iallafall. Sonen känns fortfarande så liten och är inte ett dugg intresserad av vanligt mat. Visar inget intresse om han sitter i vårt knä när vi äter mat.

Tack för svaren Blå myran också, vi väntar med att testa med mjölk till honom ett bra tag till. Har kollat utbudet på gröter och det finns en att välja på i vår mataffär. Jag har annars tänkt att göra egen havregrynsgröt, sköterskan på bvc sa att det var okej. Jag är inte mycket för pulver & burkar.
    Man kan absoluit göra egen gröt. Tänk på att berika den med något bara sedan när han kommer upp i ålder och äter mera. Köpegrötarna är berikade med vitaminer och mineraler som barnet behöver.
  • Snutten
    Blå Flygare skrev 2010-07-31 23:21:52 följande:
    Vad har hänt med S's hud?? Hon har haft eksem i knävecken som jag trott enbart berott på mollusker (blir torrt och rött runt varje). Börjadesmörja med mjukgörande (becur repair och mandelolja) Till en början blev det mycket bättre och massa mollusker försvann och sksemet byttes mot lite torr hud. Men nu är det tillbaka och har spritt sig. Plus att kon är helt knottrig på ryggen som kliar. Inte prickar utan skrovlig hud utan att vara torr. Det kommer och går lite och ofta är det även över axlarna och ner på bröstet. Utan att vi provocerat havre som vi eg. skulle (nja, vi började för  två veckor  sen - gav i två dagar - men avbröt pga mycket gräspollen och oklar ev. reaktion).

Vad kan det bero på? Nu är det ju låga halter av gräs så det kan ju inte bero på det. Hon har inte tidigare reagerat på gråbo. Kan det vara det jag smörjer med?? Hon har blivit smord med dessa två innan och de har varit riktigt bra för henne. Sen reaktion på havre?? Men hon harinte reagerat med magont - stopp, det har hon visst klagatpå och försökt kräkas så som hon gör ibland. Men det behövs inte alltid sädesslag för. Inte reagerat med matvägran mer än möjligvis de dagarhon fick havre, inte längre.

Vad gör jag? Hon får redan max av antihistamin. Kortison känns inte ok på så stor yta och ffa inte där det finns mollusker (de spricker ju), på ryggen är hon ju inte torr ens.  Vad för kräm. Jag brukar ju inte lyssna på apotek eller bvc för S blir torr av mineraloljor. Men detskiter jag i nu, det kommer ju först efterett tags användning. Måste få bort eksemen och klådan på ryggen.
    Har molluskerna spritt sig? Siri hade ett relativt stort område på bröstet som var fullt med mollusker, ca 20-30 st. Jag hörde av någon på jobbet som hade utrotat mollusker med hibiscrub, desinficerande tvål. Hon var eksemig också så jag var inte riktigt pigg på att ta på det också men molluskerna var så besvärliga att jag gjorde det ändå. Först badade jag henne, så sväller molluskerna lite och efter badet baddade jag på med hibiscrub som jag lät verka någon minut eller två och sedan duschade jag av det. Efter två sådana behandlingar på en vecka hade de flesta mollluskerna skrumpnat ihop. Sedan kunde jag behandla eksemet. Molluskerna sätter sig gärna på skadad hud som eksem.

Enligt A-C är det ok med grupp II kortison på större ytor. Vi fick det ord till Siri när hon hade eksem på hela bröstet och ryggen.
  • Molina

Blå Myran: Jo det stämmer att vi nyss fått det konstaterat och vi kommer inte att testa ge henne nå mjölk bara att läkarna 2olika läkare har 2olika synpunkter på det hela ena säger NEJ till mjölk den andre säger testa vad ska vi tro och göra blir så arg att läkarna aldrig kan prata med varann.
    Jag ska försöka få tag på en privat barnläkare men har ca 12mil enkel resa till närmaste stad där det finns en.

Alexi: Som en annan skrev så nötter är så pass allergiframfallande så det får inte fsk/småskolor ha i området bland barnen, så sa våran fsk samt att när barnen ska bjuda på något gott så får inte nötter vara inblandat.
    Och din dotter är ju bara 20månader så det finns ingen anledning att testa nötter ännu om du är så pass allergisk också. Man ska vara försiktig med nötter till barn under 3år.
    Min dotter är 5år och hon har ännu inte fått smaka enbart nötter utan hon knyckte en gång en snickers och det är ju nötter i den och hon reagerade ingenting då så troligtvis är hon inte allergisk men hennes pappa har nötallergi så vi är jätte försiktiga.

Svar på tråden Allergitråden