• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    2små2stora skrev 2010-08-03 09:18:36 följande:
    Just sojalecitin ska vara väldigt rent från proteiner sägs det. 

J klarar sojalecitin men reagerar starkt på alla kärnmjöler, ffa guarkärnmjöl.  Det var så vi började misstänka sojaallergi på henne.
    Rent sojalecitin (dvs när det ej ingår i någon annan produkt) kan man uppmäta små mängder av sojaprotein i, men eftersom det används i relativt liten mängd när det används som emulgeringsmedel med andra råvaror så blir det väldigt liten mängd av sojaprotein som kan föras över till den färdiga produkten. Vanligtvis brukar det inte gå att uppmäta någon halt av sojaproteiner i färdiga produkter som innehåller sojalecitin även om man har kunnat mäta det i det rena lecitinet.

Så de flesta sojaallergiker klarar produkter med sojalecitin utan problem, men det går inte att utesluta att man kan reagera även på de ej mätbara halterna av sojaprotein i produkter innehållande sojalecitin om man är väldigt känslig sojaallergiker.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • mummy40

Xantangummi=utvunnet ur majs där man låtit en slags bakterier jäsa i majssockret....

• honeybunches
    Kavat skrev 2010-08-03 19:09:34 följande:
    Finns bl.a. i Lailas gula mjöl.

Skönt att han klarar havre, känns som det underlättar ändå!
    Ahaa,ok! Tyvärr finns inte Lailas mjölmixer här i Finland. Jag måste beställa hem nästa gång någon tar en tripp till Sverige.Glad

Jo, tack, det är skönt att havre verkar gå! Oatlys havremjölk gav jag i över en vecka utan reaktion, och sen kex som jag bakat på ren havre, blå Keiju och lite socker, och de gick också hem. Han brukar alltid reagera inom 3 dagar. Men det är något med den där Yosas vaniljyoghurten som ger eksem. Banan-blåbär yoghurten passade inte heller, men jag har tidigare också tyckt han reagerat på blåbär, så jag trodde det var det. Möjligtvis är det då kanske själva havren i Yosas produkter som inte är så ren. Eller vad vet jag. Tungan ute
    Vi har hur som helst paus här nu så att vi alla ska få vila upp oss...Han har sovit såååå gott nu i snart en veckas tid, då han bara ätit sådant som jag vet passar. Det är ju verkligen inget roligt med allt detta testande hit och dit, men han ska även börja i dagvård i september, så jag känner ju en liten press inför det också,att man sku måsta hinna testa "så mycket som möjligt" före dess... Tungan ute
  • Miralicia
    honeybunches skrev 2010-08-03 19:40:18 följande:
    Ahaa,ok! Tyvärr finns inte Lailas mjölmixer här i Finland. Jag måste beställa hem nästa gång någon tar en tripp till Sverige.Glad

Jo, tack, det är skönt att havre verkar gå! Oatlys havremjölk gav jag i över en vecka utan reaktion, och sen kex som jag bakat på ren havre, blå Keiju och lite socker, och de gick också hem. Han brukar alltid reagera inom 3 dagar. Men det är något med den där Yosas vaniljyoghurten som ger eksem. Banan-blåbär yoghurten passade inte heller, men jag har tidigare också tyckt han reagerat på blåbär, så jag trodde det var det. Möjligtvis är det då kanske själva havren i Yosas produkter som inte är så ren. Eller vad vet jag. Tungan ute
    Vi har hur som helst paus här nu så att vi alla ska få vila upp oss...Han har sovit såååå gott nu i snart en veckas tid, då han bara ätit sådant som jag vet passar. Det är ju verkligen inget roligt med allt detta testande hit och dit, men han ska även börja i dagvård i september, så jag känner ju en liten press inför det också,att man sku måsta hinna testa "så mycket som möjligt" före dess... Tungan ute
    Har han ätit saker med vanilj annars då?
  • Miralicia

Jag satte mig innan idag och försökte skriva ner i bloggen en så komplett lista jag kan kunde komma på just nu med vad det finns för olika ersättningsprodukter för mjölk och andra typer av mejeriprodukter och lite andra småtips som tex vad man kan ha som pålägg när det inte längre funkar med ostmackor. Typ lite "nybörjarguide" till ersättningsprodukter vid mjölkfri matlagning.

Nån/några som har lust att ta en titt och läsa igenom och se om ni kommer på fler saker som ni tycker att jag har missat?
    (Är då i första hand inriktat på mjölkfritt, även om jag nämner lite kortfattat emellanåt om vad de innehåller i form av övriga allergener.)

utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

• Miralicia
    Miralicia skrev 2010-08-03 19:48:27 följande:
    Jag satte mig innan idag och försökte skriva ner i bloggen en så komplett lista jag kan kunde komma på just nu med vad det finns för olika ersättningsprodukter för mjölk och andra typer av mejeriprodukter och lite andra småtips som tex vad man kan ha som pålägg när det inte längre funkar med ostmackor. Typ lite "nybörjarguide" till ersättningsprodukter vid mjölkfri matlagning.

Nån/några som har lust att ta en titt och läsa igenom och se om ni kommer på fler saker som ni tycker att jag har missat?
    (Är då i första hand inriktat på mjölkfritt, även om jag nämner lite kortfattat emellanåt om vad de innehåller i form av övriga allergener.)

utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mj...
    Det inlägget är alltså inriktat på vanlig matlagning, håller på att skriva lite om olika ersättningar, mjölkfri gröt etc i ett annat inlägg så det behöver ni inte kommentera att ni saknar. Flört
  • xanni

Miralicia, vilken klippa du är! Din blogg för mig som allerginybörjare är obetalbar! Ska kika in och kolla listan i din blogg. {#emotions_dlg.flower}

• honeybunches
    Miralicia skrev 2010-08-03 19:45:44 följande:
    Har han ätit saker med vanilj annars då?
    Näe, det har han ju inte, så det kan ju vara det också då. Skäms Jag blir toookig....Rynkar på näsan
  • Miralicia
    honeybunches skrev 2010-08-03 20:33:33 följande:
    Näe, det har han ju inte, så det kan ju vara det också då. Skäms Jag blir toookig....Rynkar på näsan
    Dottern blev rödflammig över hela kroppen efter en portion av EnaGos gröt med äpple och vanilj och hon hade ätit både innan och efter typ allt annat den innehöll, men reagerade på vaniljen i den och senare reagerat på vanilj även i andra saker. Nu har det blivit bättre så nu har jag testat och börjat använda syntetisk vanilj, dvs vanillin och det funkar, så att testa riktig vanilj kommer om ett tag för att se om det börjat funka också, men det har blivit betydligt lindrigare reaktioner de senaste åren när hon fått i sig av misstatg.

Prova Yosa i någon annan smak sen när han är bra igen? blåbär-banan är väl nästan den med "snällast" innehållsförteckning/snällast frukt/bär. Om du vill testa Yosa som sådant i form av havre, om det är havren som inte är tillräckligt ren elelr om det är smaksättningen han reagerar på.
  • Allrona

Miralicia - vilkensuperbra lista!

Är det någon som vet vad yosa dipp och mat kostar?

Svar på tråden Allergitråden