• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • crazy hannah

Alexander har vart "ren" i  6 månader, han åt efter 1 månads ålder profylac och sedan neocate ungefär vid 5 månader. Han har tidigare inte ätit något annat då han spytt av allt. Han är 1 år idag

Kör på väldigt fördsiktigt, lä'karen tyckte att jag skulle introducera/provocera(?) under två veckor, så idag och igår har han testat potatis. Håller mig borta från det som han inte skall tåla tills jag märker att fast föda överhuvudtaget funkar.

kram på er

Kavat skrev 2010-08-02 20:03:45 följande:
    Oj, ja det var lite olika meningar... Förstår att du blir förvirrad. Men jag tror ändå att det är bra att ha tagit bort allt en tid för då är det lättare att provocera och vet. (Vet dock inte hur länge han varit "ren"? Egentligen ska man väl vara det minst 2 veckor för att vara hyffsat säker.)

Jag hade börjat provocera med det jag trodde mest fungerade. Och låt det ta lite tid så att ni säkert vet. Känns som att det är konstigt att han visar på allt på patch, men samtidigt eftersom ni misstänker allergier från början så är det säkrast att faktiskt göra det ordentligt så att ni vet. Min son fick ju inte klockrena reaktioner på allt han inte tål på patch, men vi märkte ju tydligt när vi provocerade.
    Kram och hoppas att det går bra!
    & TACK
    Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • AAEV

Hur ovanligt är det att man reagerar på sojalecitin? Jag orkar faktiskt inte provocera just nu, det är mycket som det är att försöka få ihop vardagen med två små barn som inte går på dagis.

• Eligrabbarna

Vi har ni varit hos svärmor och henne träffar vi ca 1 gång om året. Min man har inte ens berättat att sonen är allergisk mot vete. Hon har alltid varit skeptisk mot saker och tycker jag överdriver.

Vi hade tänkt handla saker när vi kom upp eftersom hela bilen var full av saker ändå. Dock visade det sig att deras "håla" inte hade naturligt glutenfritt så han fick en del saker med vete i. Vi tänkte att vi går väl se det som en provocering innan dagis startar igen. Eftersom vi ska säga att han kan äta mjölk, soja och havre på dagis nu så tänkte vi att det får väl vara ett test på vete också...

Han gick ju lite eksemiga kinder som alltid och jag visade det för svärmor och då trodde hon faktiskt på mig;) konstigt att man måste ha bevis. Eksemen är så små så det gör inte så mycket, MEN jag är ganska säker på att han får magknip också för både i går natt och i natt har han skrikigt och gnytt mycket i sömnen. Sovit oroligt. Bajsat sent på kvällen då han i vanliga fall sover.

Nu är vi påväg hem och när han satt och sov i bilen fick han också (som jag tolkar) magknip för han skrek i sömnen och sedan vaknade han av det :( han skriker ofta i bilen för att han inte gillar att åka bil men han brukar aldrig skrika i sömnen!

Så nu blir det naturligt glutenfritt igen när vi kommer hem. Lilla gubben!!!! :(

• Snutten
    FrökenLindström skrev 2010-08-02 22:50:53 följande:
    Hur ovanligt är det att man reagerar på sojalecitin? Jag orkar faktiskt inte provocera just nu, det är mycket som det är att försöka få ihop vardagen med två små barn som inte går på dagis.
    Det är relativt ovanligt men det finns ju en del i denna tråden som inte klarar det. Hur är det med andra baljväxter som ärtor, E-nummer osv. Sannolikheten för att man ska klara sojalecitin är större om man klarar andra baljväxter även om det finns undtag även här.
  • 2små2stora
    FrökenLindström skrev 2010-08-02 22:50:53 följande:
    Just sojalecitin ska vara väldigt rent från proteiner sägs det. 

J klarar sojalecitin men reagerar starkt på alla kärnmjöler, ffa guarkärnmjöl.  Det var så vi började misstänka sojaallergi på henne.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • honeybunches

Hur var det nu,är E415- Xantangummi en sojasläktning?

Grabben verkar tåla korn och ren havre av sädesslagen *peppar,peppar*. Vi gjorde rågprovokation på sjukhuset för 2 veckor sen,och efter 5 gram rågbröd blev han full med ilsket röda kliande utslag på nacken och rygg. Vete provocerades på sjukhuset  i början av sommaren och även det var positivt. Han är ju även mjölkprotein-,ägg- och sojaallergisk (+ mycket mer, bl.a. potatis...) Testade nyligen Yosas vaniljyoghurt, därav frågan om Xantangummi.Men det kan ju hända att havren de använder inte är så värst "ren" heller. Är det någon som vet?

• saffe
    honeybunches skrev 2010-08-03 19:00:29 följande:
    Hur var det nu,är E415- Xantangummi en sojasläktning?

Grabben verkar tåla korn och ren havre av sädesslagen *peppar,peppar*. Vi gjorde rågprovokation på sjukhuset för 2 veckor sen,och efter 5 gram rågbröd blev han full med ilsket röda kliande utslag på nacken och rygg. Vete provocerades på sjukhuset  i början av sommaren och även det var positivt. Han är ju även mjölkprotein-,ägg- och sojaallergisk (+ mycket mer, bl.a. potatis...) Testade nyligen Yosas vaniljyoghurt, därav frågan om Xantangummi.Men det kan ju hända att havren de använder inte är så värst "ren" heller. Är det någon som vet?
    E415 är ok, det är ingen sojasläkting. Man blir lite förvirrad när ett nummer "mitt i" sojasläktingarna helt plötsligt är ok. Har tänkt fel många ggr...
  • honeybunches
    saffe skrev 2010-08-03 19:02:50 följande:
    E415 är ok, det är ingen sojasläkting. Man blir lite förvirrad när ett nummer "mitt i" sojasläktingarna helt plötsligt är ok. Har tänkt fel många ggr...
    Jo, det var just det jag tänkte.:D Vet ju att alla numror därikring är en big NO NO.:) Tack för svar!
  • Kavat
    honeybunches skrev 2010-08-03 19:06:12 följande:
    Jo, det var just det jag tänkte.:D Vet ju att alla numror därikring är en big NO NO.:) Tack för svar!
    Finns bl.a. i Lailas gula mjöl.

Skönt att han klarar havre, känns som det underlättar ändå!
Svar på tråden Allergitråden