• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Lillasnigel07 skrev 2010-08-04 20:08:51 följande:
    Bra lista! Du skulle kunna lägga till I Love Eco´s matlagningsbas (tror den heter så - ICAs ekologiska havre-gräddealternativ) Den funkar bra att göra kalla såser på om man gör den en stund innan o sen ställer den kallt i kylen ett par timmar. konstigt nog blir den tjockare då! Men den e lite söt, så den behöver smaksättas ganska skarpt. (senap i e ett bra alternativ samt soltorkade tomter, lök, basilika o persilja). 
    Den finns redan med - under matlagningsgrädde Flört
    Men jag kan skriva med lite mer om den.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Lillasnigel07
    Miralicia skrev 2010-08-04 20:13:01 följande:
    Den finns redan med - under matlagningsgrädde Flört
    Men jag kan skriva med lite mer om den.
    Då missade jag att läsa det! Sorry!
  • Mamsie

Hej!
    Ang dagis mm.
    Max tål inte mjölk, ägg, soja, ärtväxter, vete, havre, korn eller råg.

Det har varit minst sagt "tjatigt" att få ordning på dagis. Han har gått där i två år nu. I början blev han av kokerska erbjuden laktosfri mjölk och laktosfri fil
    Vi har haft ett helvete med att förklara vikten av att tvätta händerna; på personalen innan de ens vidrör hans mat eller kärl/bestick och att barnen måste tvätta händerna noga efter maten. Att sopa på golvet INNAN de släpper ner honom, att inte låta andra barn sitta intill honom (barn pillar ju på allt).
    Max får sin egen mat på egen bricka med egna små kärl.
    Nu funkar det bra med kokerskan som äntligen lärt sig! Äntligen...

Tyvärr brister det fortfarande med övrig personal!
    Till exempel så ansåg de att det var jätteviktigt för barnen att i pedagogiskt syfte baka på avdelningen och måtta upp vetemjöl. Under tiden fick Max vara i ett angränsande rum tills de bakat färdigt och städat undan.
    När Max blev akut sjuk uppdagades det. Läkaren sa då att han inte får vistas i ett rum där mjöl hanterats det sista dygnet!
    De ger Max tyghandduk så fort jag inte påpekat om det på en månad eller så. Rektorn låtsas att hon inte sett det och ser till att han får pappershanddukar när jag påpekar. Tills de ska spara pengar på engångsmaterial igen...
    Föräldrar låter sina ungar komma till dagis med smörgås mm i handen - trots att jag vid varje föräldramöte vädjat om att de ska låta bli av hänsyn till allergiker.
    Osv osv..

Han går på en resursavdelning sedan 1 år tillbaka, det är 1/3 barn med särskilda behov som ex barn med döva föräldrar, rullstolsburna barn, neuropsykiatriska problem,  och så vår lille allergiker.
    Man kan ju undra hur det hade varit på en "vanlig" avdelning med fler barn och färre personal?

Nej, jag har INTE högt förtroende för förskolan vad gäller allergierna - men vi har inget annat vl i vår stadsdel. Privat dagmamma har vi inte råd med.

~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • trållmor
    2små2stora skrev 2010-08-04 14:30:44 följande:
    Trållmor: kan de inte göra en allergibuffé vid sidan av?

Personalen måste ta ansvar vid matbordet att barnens mat inte kontamineras.  Min son fick assistent pga epilepsin på dagis, innan vi visste att han hade aspergers.
    Allergibuffé är ju något som man kan föreslå Hur ofta fick din son epilepsianfall när han blev beviljad assistent? Jag tror att Timon har alldeles för få anfall för att få det, men jag tror att han är "för jobbig" för personalen att hantera i en stor grupp (det var ju de indikationerna vi fick från förra dagiset) och det är vad jag tror på en ev asperger-diagnos.
    Kavat skrev 2010-08-04 19:29:03 följande:
    Ja, du det är så lurigt det där. Här har vi ju inte tagit bort allt för alla så mina är fullt medvetna om vem som tål vad. Eller tja, nästan i alla fall. Inget att lita hundra på men de har rätt bra koll.
    I och med att sonen är så känslig mot vete/havre/ägg så har det ju blivit en del påminnelser om man inte är hemma. Ett måste för att få det att fungera på bortaplan enligt mig.

Men hur ni ska göra är frågan. För det första så MÅSTE personalen ta ansvar till viss del över maten. Eller står kokerskan och kollar vad varje barn äter?
    De andra kan ju inte sitta och kladda i dina barns mat!
    Sen buffén.. De har samma på dotterns dagis. Men i hennes fall så är hon inte superkänslig mot ärtor, lingonsylt-konserveringsmedel osv, så det hade inte varit hela världen om hon fått i sig lite. Hade hon sett en ärta på sin tallrik hade hon inte ätit, så det hon ser hade hon inte stoppat i sig. Hon vet vad hon kan äta, så länge det inte är gömt.

Men nu när sonen ska börja på samma ställe, så är frågan. Jag har faktiskt inte pratat med dem om det än, då inskolningen kommer dröja lite eftersom det är bebis som ska komma först.

Här ska vi ha ett möte med kök, personal och rektor (tror alla de ska vara med) innan dagisstart. Sen tror jag att jag kommer behöva vara med ett antal måltider för att kolla hur rutiner och annat är. Så att de inte som på Ikea här har knäckebröd rakt över salladsdisken osv. Osäker på om buffé alls kommer funka till sonen, men det beror ju helt på hur den ser ut. Tar han allra först kanske det funkar, men då kan han ju inte ta en andra gång osv.

Angående resurs till Timon, så tycker jag absolut att du ska höra dig för. Känns ju som att det hade underlättat för alla. Jag har frågat efter det vid måltider samt extra städ, men misstänker att det blir svårt att få igenom. Men vi får väl se. Sonen har ju dock inga andra diagnoser än allergier.

Hur går det med Neelah nu?
    Jag tror också att en resurs enbart pga maten inte behövs, utan det är mer helheten som Timon är. Är det någon som reagerar vid kontakt så är det ju han, för hur mycket vi än smörjer så har han fullt med eksem, men jag tror inte att de kommer förstå isf att extra städ skulle behövas för ett allergiskt barn.

Neelah går det framåt för Hon äter numer bättre och är så kanonglad. Jag pratade med dietisten igår och efter en ny remiss så ska vi få komma till henne och lägga upp något matschema. Känns faktiskt kanonbra
    Snutten skrev 2010-08-04 19:30:00 följande:
    På Siris dagis har de resurs i form av en städfirma som kommer och städar efter måltiderna. Hon har inga andra diagnoser utöver sin astma/allergi.
    Snutten skrev 2010-08-04 20:04:14 följande:
    Vi har också valt att lära Siri att hon inte tål och att andra äter annan mat. Det är så det är i verkligheten så då har vi resonerat som så att det är enklast att lära henne det från början. Hon har naturligtvis inte full koll eftersom mjölk bla kan gömma sig i annat MEN hon är medveten om problemet och frågar ALLTID oss om hon får smaka.
    Vi har lärt dem också, men det var innan vi fick hela listan i början på maj. Det vi känner är svårt är att lära tre barn i "samma" ålder deras olika allergier, utan eftersom de är så lika i ålder så lär de sig mycket lättare vad som är okej och inte. Sen vet Aliina att hon får äta bulle hos mormor, men att de andra inte får det. Så ser vår verklighet ut
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • 2små2stora

Vi har nog tur med vårt dagis även om det blir fel i bland, men det beror inte på avdelningens personal utan på att de missar i skolköket. Men så ofta har det inte hänt personalen har blivit duktiga på att kolla hennes mat och de har mat sparad åt henne i frysen om det skulle komma fel.
    J sitter på kanten med endast en fröken bredvid sig, hon är den som först ställer bort sin tallrik efter maten.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Molina

Vi har också en enorm tur med vårat dagis, är många barn som har allergier och vissa riktigt svåra och dom har 2 olika bord för barnen som är mellan 3-5år 1 bord för allergibarnen och ett för övriga barnen helt suveränt, inte en gång har jag varken hört eller varit med om att nåt allergibarn blivit dålig, dom har sån stenkoll. Nu går det bara ca 20barn på Moas avdelning och vid hennes rum/bord sitter dom ca 8barn alla med olika allergier.

• Kavat
    Molina skrev 2010-08-04 23:19:31 följande:
    Vi har också en enorm tur med vårat dagis, är många barn som har allergier och vissa riktigt svåra och dom har 2 olika bord för barnen som är mellan 3-5år 1 bord för allergibarnen och ett för övriga barnen helt suveränt, inte en gång har jag varken hört eller varit med om att nåt allergibarn blivit dålig, dom har sån stenkoll. Nu går det bara ca 20barn på Moas avdelning och vid hennes rum/bord sitter dom ca 8barn alla med olika allergier.
    Det låter ju toppen!

Sonen ska gå på 1-3 avdelning och han är nu över 3... Känns som det blir mer kladd än nödvändigt. I sonens fall skulle det tyvärr inte funka med allergibord heller. Ägg hoppas jag de tar bort helt. Men i och med att det sen är vete och havre han reagerar mest på och även enbart vid kontakt. Så sätter de en mjölkallergiker brevid sonen som får havre istället så blir det så mycket värre än om de spiller mjölk... Jaja, vi får väl se hur de vill lösa det. Man kan väl inte göra mer än att ge förslag för deras bästa.
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-08-05 10:28:06 följande:
    Det låter ju toppen!

Sonen ska gå på 1-3 avdelning och han är nu över 3... Känns som det blir mer kladd än nödvändigt. I sonens fall skulle det tyvärr inte funka med allergibord heller. Ägg hoppas jag de tar bort helt. Men i och med att det sen är vete och havre han reagerar mest på och även enbart vid kontakt. Så sätter de en mjölkallergiker brevid sonen som får havre istället så blir det så mycket värre än om de spiller mjölk... Jaja, vi får väl se hur de vill lösa det. Man kan väl inte göra mer än att ge förslag för deras bästa.
    Har ni fortfarande inte fått veta ordentligt varför de ska diskriminera sonen genom att sätta honom på en bebis avdelning?
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Miralicia

Det här med att samla alla allergiker vid ett bord och ickeallergiker vid ett annat finns det ju både för och nackdelar med - helt beroende på hur man lägger upp det.

Ur psykosociala aspekter så kan det vara negativt genom att de allergiska barnen blir "utpekade" som "speciella", "de där som sitter där borta kan ju inte äta vanlig mat utan måste ha en massa särskilt och merjobb etc" - dvs barnen som inte är allergiska  kanske säger till föräldrarna när det planeras barnkalas och inte alla kan bjudas utan när de går igenom vilka som ska bjudas att det och det barnet sitter vid allergibordet varpå föräldern tänker att "hjälp vad jobbigt att behöva ta hänsyn till" och då struntar att bjuda det/de barnen och sen går barnet och säger till allergibarnet/n "att du får inte komma på mitt kalas för du är allergisk" (Ok, jag målar lite faan på väggen här, men som lite "sämsta fall" - man upphör i varje fall aldrig att förvånas över hur en del föräldrar resonerar och för över på sina barn - så absolut inte otänkbart - i synnerhet inte här på FL Flört)

Sen beror det ju också på vad det är för allergier - är det samma allergier så underlättar det ju bara att de sitter vid samma bord, men är det så att det är en äggallergiker, en mjölkallergiker, en fiskallergiker, en glutenintolerant, en som inte kan äta tomat, en sojaallergiker och en som inte klarar citrus och stenfrukter kan det vara knöligare, det beror ju helt hur det hanteras med maten. Lagas det samma mat till alla bortsett kanske från att barnet med celiaki får glutenfri pasta och de andra vanlig så är det ju lugnt, men om varje barn får mat som enbart är anpassat för det barnets allergi så är det helt plötsligt lika många matpytsar som allergiska barn att hålla reda på och risken för att det blir fel ökas mångdubbelt jämfört med om man skulle haft de allergiska barnen utspridda på 2-3-4 olika bord så att det bara var 1 eller 2 specialkoster  för personalen vid respektive bord att hålla rätt på.
    Att samla alla allergiker vid ett bord blir ofta mer personalkrävande för att se till att det inte blir fel, vilket går ut över de andra barnen som får mindre resurser i samband med måltid - i varje fall om det ser veras flera olika allergianpassade varianter vid allergibordet.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Allrona

Är det någon som har barn som reagerar på hello kittys isglass? Den är ju både fri från mjölk och soja samt e-ämnena som är av baljväxter. Min dotter verkar gå eksem av den men jag vet inte vad i den hon reagerar på.

Svar på tråden Allergitråden