2små2stora skrev 2010-08-04 14:30:44 följande:
Trållmor: kan de inte göra en allergibuffé vid sidan av?
Personalen måste ta ansvar vid matbordet att barnens mat inte kontamineras. Min son fick assistent pga epilepsin på dagis, innan vi visste att han hade aspergers.
Allergibuffé är ju något som man kan föreslå

Hur ofta fick din son epilepsianfall när han blev beviljad assistent? Jag tror att Timon har alldeles för få anfall för att få det, men jag tror att han är "för jobbig" för personalen att hantera i en stor grupp (det var ju de indikationerna vi fick från förra dagiset) och det är vad jag tror på en ev asperger-diagnos.
Kavat skrev 2010-08-04 19:29:03 följande:
Ja, du det är så lurigt det där. Här har vi ju inte tagit bort allt för alla så mina är fullt medvetna om vem som tål vad. Eller tja, nästan i alla fall. Inget att lita hundra på men de har rätt bra koll.
I och med att sonen är så känslig mot vete/havre/ägg så har det ju blivit en del påminnelser om man inte är hemma. Ett måste för att få det att fungera på bortaplan enligt mig.
Men hur ni ska göra är frågan. För det första så MÅSTE personalen ta ansvar till viss del över maten. Eller står kokerskan och kollar vad varje barn äter?
De andra kan ju inte sitta och kladda i dina barns mat!
Sen buffén.. De har samma på dotterns dagis. Men i hennes fall så är hon inte superkänslig mot ärtor, lingonsylt-konserveringsmedel osv, så det hade inte varit hela världen om hon fått i sig lite. Hade hon sett en ärta på sin tallrik hade hon inte ätit, så det hon ser hade hon inte stoppat i sig. Hon vet vad hon kan äta, så länge det inte är gömt.
Men nu när sonen ska börja på samma ställe, så är frågan. Jag har faktiskt inte pratat med dem om det än, då inskolningen kommer dröja lite eftersom det är bebis som ska komma först.
Här ska vi ha ett möte med kök, personal och rektor (tror alla de ska vara med) innan dagisstart. Sen tror jag att jag kommer behöva vara med ett antal måltider för att kolla hur rutiner och annat är. Så att de inte som på Ikea här har knäckebröd rakt över salladsdisken osv. Osäker på om buffé alls kommer funka till sonen, men det beror ju helt på hur den ser ut. Tar han allra först kanske det funkar, men då kan han ju inte ta en andra gång osv.
Angående resurs till Timon, så tycker jag absolut att du ska höra dig för. Känns ju som att det hade underlättat för alla. Jag har frågat efter det vid måltider samt extra städ, men misstänker att det blir svårt att få igenom. Men vi får väl se. Sonen har ju dock inga andra diagnoser än allergier.
Hur går det med Neelah nu?
Jag tror också att en resurs enbart pga maten inte behövs, utan det är mer helheten som Timon är. Är det någon som reagerar vid kontakt så är det ju han, för hur mycket vi än smörjer så har han fullt med eksem, men jag tror inte att de kommer förstå isf att extra städ skulle behövas för ett allergiskt barn.
Neelah går det framåt för

Hon äter numer bättre och är så kanonglad. Jag pratade med dietisten igår och efter en ny remiss så ska vi få komma till henne och lägga upp något matschema. Känns faktiskt kanonbra

Snutten skrev 2010-08-04 19:30:00 följande:
På Siris dagis har de resurs i form av en städfirma som kommer och städar efter måltiderna. Hon har inga andra diagnoser utöver sin astma/allergi.
Snutten skrev 2010-08-04 20:04:14 följande:
Vi har också valt att lära Siri att hon inte tål och att andra äter annan mat. Det är så det är i verkligheten så då har vi resonerat som så att det är enklast att lära henne det från början. Hon har naturligtvis inte full koll eftersom mjölk bla kan gömma sig i annat MEN hon är medveten om problemet och frågar ALLTID oss om hon får smaka.
Vi har lärt dem också, men det var innan vi fick hela listan i början på maj. Det vi känner är svårt är att lära tre barn i "samma" ålder deras olika allergier, utan eftersom de är så lika i ålder så lär de sig mycket lättare vad som är okej och inte. Sen vet Aliina att hon får äta bulle hos mormor, men att de andra inte får det. Så ser vår verklighet ut