• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • FenomenaA
    Tibell skrev 2010-08-18 22:23:21 följande:
    Hmm..får nog ta och prova och se om hon reagerar på sojasläktingar snart då. Vore ju himla smidigt om hon kunde tåla det! Annars vet jag inte hur vi ska göra med bröd ?!
    Lailas gula är utan sojasläktingar. Finns det fler?
  • Tibell
    FenomenaA skrev 2010-08-18 22:26:17 följande:
    åhh vad bra =) Och utan vetestärkelse med ?!
  • FenomenaA
    Tibell skrev 2010-08-18 22:30:12 följande:
    japp. men jag har inte lyckats baka bra med det än, men det har säkert nån annan här inne?
  • Miralicia
    FenomenaA skrev 2010-08-18 22:26:17 följande:
    Tibell skrev 2010-08-18 22:30:12 följande:
    Ingen vetestärkelse heller.

I övrigt vet jag bara om en annan mjölmix som är naturligt fri från gluten samt utan sojasläktingar och det är Mixwells "Naturligt basmjöl utan gluten, laktos och soja", men jag har inte sett den i nån affär här i stan så jag har inte testat det.

www.mixwell.com/produkter.php
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia

Enda köpebrödet som är utan gluten, vetestärkelse, mjölk, ägg, soja, baljväxter & sojasläktingar som jag vet om är Moilas flatbread.  (potaatis, ris, majs, bovete, tapioka)
    www.moilas.com/old/swe/index.cfm

Tyvärr lite dyra, säljs i förpackningar om 3 bröd för ca 24:- , men goda - det närmaste jag hittat vanligt bröd. Alla andra köpebröd som varit naturligt glutenfria (men med sojasläktingar) som jag testat har varit rätt gummiaktiga i konsistensen i munnen. Obestämd

• Miralicia
    FrökenLindström skrev 2010-08-18 22:25:58 följande:
    Miralicia: Är det du som har bloggen utanallt?
    För dietisten vi var hos tipsade faktiskt om den. Hon sa att det fanns jättemycket bra recept och så där. Bara så du vet :)
    Japp, stämmer det.

Jag har haft kontakt med en dietist som är verksam i Gbg ang bloggen, som mailade och frågade mig om ett par saker, och hon skrev att hon tänkte tipsa om den.
  • Tibell
    FrökenLindström : Såg på din presentation att din lilla höna även är allergisk mot jordnötter! Hur fick ni reda på det..via pricktest ?! Jag är lite rädd för just det här med jordnötter eftersom jag vet att en reaktion på just det kan bli riktigt allvarlig! Tänkte om man kunde ta ett test bara för "säkerhetens skull" ?! Nu ska man ju inte ge nötter innan barnet är 3 år men ändå..man vet ju aldrig var di små stoppar i sig!

Idag är minstingen så gott som utslagsfri efter tredagarsfebern. Hennes utslag såg riktigt illa ut och inte alls så som bilderna på google visar. Hennes geggade ihop sig och la sig som ett stort täcke över hela ryggen och magen..såg inte alls mysigt ut! Jag som trodde de skulle bli prickiga! Detta såg mer ut som nässelutslag! 
  • FenomenaA

Ang jordnötter så visade det sig på RAST i våras att lillen är sensibiliserad emot jordnötter. Som jag förstår så har det bildats antikroppar, men han är inte allergisk än och skulle inte reagera allergiskt FÖRSTA gången han får i sig det. Men hur vet man att han blir allergisk? Han kan ju få i sig tex choklad av misstag med jordnötter eller spår av jordnötter?

Jag kan tillägga att han inte har ätit jordnötter, men att jag gjorde det när jag var gravid och när han var nyfödd.

• AAEV

älsklingen: Pricktest gjorde vi. Dessutom är jag allergisk mot jordnötter men inte så där superallergisk. Vi får inte ha något hemma som innehåller/kan innehålla just för att det kan vara livsfarligt...

Svar på tråden Allergitråden