• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Smulan1979
    FenomenaA skrev 2010-08-19 09:37:43 följande:
    Ang jordnötter så visade det sig på RAST i våras att lillen är sensibiliserad emot jordnötter. Som jag förstår så har det bildats antikroppar, men han är inte allergisk än och skulle inte reagera allergiskt FÖRSTA gången han får i sig det. Men hur vet man att han blir allergisk? Han kan ju få i sig tex choklad av misstag med jordnötter eller spår av jordnötter?

Jag kan tillägga att han inte har ätit jordnötter, men att jag gjorde det när jag var gravid och när han var nyfödd.
    Om jag var er så hade jag varit mycket försiktig med jordnötter i så fall.

Min dotter har inte själv fått äta cashewnötter (självklart, hon är 10 mån), men jag åt under graviditet och när jag ammade. Och hon fick MYCKET nässelutslag när vi hade tagit i och ätit nötterna och tog i och pussade henne. Så nu har vi inte ens nötterna hemma längre.
  • Tibell
    FrökenLindström skrev 2010-08-19 10:20:29 följande:
    älsklingen: Pricktest gjorde vi. Dessutom är jag allergisk mot jordnötter men inte så där superallergisk. Vi får inte ha något hemma som innehåller/kan innehålla just för att det kan vara livsfarligt...
    Okej..vad jobbigt =( Hoppas hon inte är dunderallergisk mot det då!!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-08-18 22:23:21 följande:
    Hmm..får nog ta och prova och se om hon reagerar på sojasläktingar snart då. Vore ju himla smidigt om hon kunde tåla det! Annars vet jag inte hur vi ska göra med bröd ?!

Sen en annan fråga. Vi ska på återbesök med stora dottern på allergi och astma mottagningen för hennes förkylningsastma ( hon är även mjölkallergiker ).
    Jag vill att de gör ett allergiprov på henne ( gärna prick och blod ) eftersom hon sedan i maj haft rinnsnuva konstant. Genomskinligt och även kliande näsa till och från. Dessutom har hon haft en hel del problem med sin astma i sommar vilken hon varit helt symtomfri från ( förutom vid förkylning då ) hela våren!
    Hon har varit snorfri EN vecka på hela sommaren och det var när vi var på Gotland! Första natten hemma och hon vaknade upp helt tät i näsan morgonen efter!
    Ska jag ringa dit redan i morgon och förbereda dem eller kan jag ta det när vi är där ?!
    Oj! Då undrar jag om det finns något hemma  (djur, mögel, dålig ventilation osv?) som hon kan reagera på, som inte fanns på Gotland?
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-08-19 11:22:56 följande:
    Oj! Då undrar jag om det finns något hemma  (djur, mögel, dålig ventilation osv?) som hon kan reagera på, som inte fanns på Gotland?
    Vi har ju katter =(
    Vi har en luftvärmepump som även renar luften som skulle vara bra vid astma och allergier sa dem..så luften bör det inte vara några fel på!
    Vi har ju trott gräs hela tiden eftersom det började i samband med sommaren. Men de har väl gräs på Gotland med så där rök den teorin.
  • saffe

En fråga, jag är dåligt insatt.. Jag vet ju att man ska vänta med att ge nötter till 3-årsåldern, men hur är det med mandel? Är det vanligt att inte tåla det så man ska vara försiktig med det oxå?

• ViFrånLandet
    FenomenaA skrev 2010-08-18 21:38:50 följande:
    Jag läser ikapp (har inte läst de senaste inläggen) så jag vet inte om jag säger nåt som redan är sagt. Är det Nutra AA han får? För det står på den att bajset kan bli mörkt och grönt av den.
    Han får Nutramigen 2 LGG.. Kollade lite snabbt nu om det stod något på den men hittade inget, jag ju ha missat det iofs. Nu är i alla fall bajset normalfärgat igen även om det är ganska löst (undantagen två dagar efter vetepannkakorna, då var det stenhårt!) så det var väl något tillfälligt helt enkelt...
  • Snutten

Nu ahr jag lyclkats lura i Siri mjölkprodukter. Så får vi se hur det går.

Berättar ni för era barn att de ska smaka, eller hur gör ni? Siri är 4 år och väldigt medveten om sina allergier. Å ena sidan vägrar hon smaka om man säger att de tär tex komjölk i å andra sidan tänker jag att om det skulle visa sig att hon tål så kommer det ju fram att vi har lurat henne. Hur man gör så har man rumpan bak. Hur gör ni?

• ViFrånLandet
    Tibell skrev 2010-08-19 12:03:25 följande:
    Vi har ju katter =(
    Vi har en luftvärmepump som även renar luften som skulle vara bra vid astma och allergier sa dem..så luften bör det inte vara några fel på!
    Vi har ju trott gräs hela tiden eftersom det började i samband med sommaren. Men de har väl gräs på Gotland med så där rök den teorin.
    Hoppas verkligen inte det är katterna som gör henne dålig, vet hur det känns att behöva ta bort dem! Tyvärr fick vi lov att göra det i början av sommaren då vi tror det var därför G var konstant förkyld...
  • Allrona
    Allrona skrev 2010-08-17 21:42:53 följande:
    Okej. När jag söker lite hittar jag något som heter IgG4. Det måste vara det som menas. Vet du skillnaden mellan IgG och IgE?
    Nu har jag fått svar ang detta och det var igG4 som menades. Eftersom vår läkare inte vill ta blodprov för att testa dotterns allergier började vi försöka hitta ett sätt att få allergitest ändå. Nu har jag hittat ett privat alternativ där de testar 40 livsmedel och det är då nivån IgG4 som testas. Man får iof betala för det själv men det tycker vi att det är värt.  Vi ska testa detta nu och hoppas på att få svar på vad det är hon reagerar på som vi inte har lyckats luska fram.
    Vi hoppas ju såklart att allergitestet också ska visa att hon inte alls är allergisk mot allt vi tror Flört
  • Miralicia
    Allrona skrev 2010-08-19 15:29:23 följande:
    Nu har jag fått svar ang detta och det var igG4 som menades. Eftersom vår läkare inte vill ta blodprov för att testa dotterns allergier började vi försöka hitta ett sätt att få allergitest ändå. Nu har jag hittat ett privat alternativ där de testar 40 livsmedel och det är då nivån IgG4 som testas. Man får iof betala för det själv men det tycker vi att det är värt.  Vi ska testa detta nu och hoppas på att få svar på vad det är hon reagerar på som vi inte har lyckats luska fram.
    Vi hoppas ju såklart att allergitestet också ska visa att hon inte alls är allergisk mot allt vi tror Flört
    Den typen av tester är rätt oseriösa, tyvärr.

Citat från Matnyttig's (Astma- & allergiförbundets mat-webtidning) facebooksida:
    " På nätet kan man läsa om fantastiska allergitester som utreder 300 födoämnen, ofta i Tyskland. Man får reda på vad man har ”IgG-antikroppar” emot, något som enligt marknadsförarna är liktydigt med allergi.
    – Det är rent lurendrejeri, dyrt och det finns ingen vetenskap bakom. Man har IgG mot massor, helt naturligt. Det är troligen normalt att ha IgG mot ämnen när man tål dem, säger Victoria Strand på S:t Görans sjukhus."
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
Svar på tråden Allergitråden