• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona
    Miralicia skrev 2010-08-19 15:51:36 följande:
    Den typen av tester är rätt oseriösa, tyvärr.

Citat från Matnyttig's (Astma- & allergiförbundets mat-webtidning) facebooksida:
    " På nätet kan man läsa om fantastiska allergitester som utreder 300 födoämnen, ofta i Tyskland. Man får reda på vad man har ”IgG-antikroppar” emot, något som enligt marknadsförarna är liktydigt med allergi.
    – Det är rent lurendrejeri, dyrt och det finns ingen vetenskap bakom. Man har IgG mot massor, helt naturligt. Det är troligen normalt att ha IgG mot ämnen när man tål dem, säger Victoria Strand på S:t Görans sjukhus."
    Okej, det där hade ju inte jag läst. Fick tipset av en bekant som kände flera som gjort testet och som var nöjda Obestämd
  • Allrona
    Miralicia skrev 2010-08-19 15:51:36 följande:
    Den typen av tester är rätt oseriösa, tyvärr.

Citat från Matnyttig's (Astma- & allergiförbundets mat-webtidning) facebooksida:
    " På nätet kan man läsa om fantastiska allergitester som utreder 300 födoämnen, ofta i Tyskland. Man får reda på vad man har ”IgG-antikroppar” emot, något som enligt marknadsförarna är liktydigt med allergi.
    – Det är rent lurendrejeri, dyrt och det finns ingen vetenskap bakom. Man har IgG mot massor, helt naturligt. Det är troligen normalt att ha IgG mot ämnen när man tål dem, säger Victoria Strand på S:t Görans sjukhus."
    Tack för informationen. Det lutar nog åt att vi drar oss ur det testet, man vill ju inte betala för att bli lurad Obestämd Men åh vad besviken jag blir, jag hade ju hoppats att det skulle vara ett bra test. Jaja, vi får väl fortsätta utesluta och provocera. Tyvärr blir det inte så mycket medveten provocering här men en hel del omedveten. Det senaste vi uteslöt var sojalecitin och idag gav jag dottern ett smörgåsrån innan jag kom på att jag kanske skulle kolla innehållsförteckningen en gång till och ja det innehöll ju sojalecitin Rynkar på näsan. Men hennes eksem har inte gått bort sedan hon lyckades få tag på ett mjölkglas för några dagar sedan så jag tror inte vi kan se om det är sojalecitinet hon reagerar på eller inte.
  • Tibell
    Snutten skrev 2010-08-19 14:41:06 följande:

Nu ahr jag lyclkats lura i Siri mjölkprodukter. Så får vi se hur det går.

Berättar ni för era barn att de ska smaka, eller hur gör ni? Siri är 4 år och väldigt medveten om sina allergier. Å ena sidan vägrar hon smaka om man säger att de tär tex komjölk i å andra sidan tänker jag att om det skulle visa sig att hon tål så kommer det ju fram att vi har lurat henne. Hur man gör så har man rumpan bak. Hur gör ni?

Hoppas det går bra med provoceringen!
    Vi råkade ge stora dottern mat med skummjölkspulver i igår och det tog en timme innan hon vek sig dubbel av magsmärtor. Sen satt vi väl uppe mer eller mindre halva natten =( Jag har haft otroligt dåligt samvete eftersom jag vet att hon litar på att vi ger henne rätt mat. Det tog ett bra tag efter vi tagit bort mjölken ur hennes mat som hon vågade äta bra med mat igen..och så svek jag henne såhär =( Nu ska vi ha ännu bättre koll!!

Hade jag varit du och sett att hon tål mjölk igen efter provoceringen hade jag nog sagt att " nu Siri ska vi ta och testa om din mage tål mjölk igen" eller något i den stilen.Om hon vägrar får du lova henne att hon inte kommer att få ont i magen utan att hennes mage tycker om komjölk igen! 
    Att du inte talar om för henne att ni redan haft mjölk i hennes mat utan att hon vetat om det! Hänger du med ?!
  • Tibell
    ViFrånLandet skrev 2010-08-19 15:00:48 följande:
    Hoppas verkligen inte det är katterna som gör henne dålig, vet hur det känns att behöva ta bort dem! Tyvärr fick vi lov att göra det i början av sommaren då vi tror det var därför G var konstant förkyld...
    Ja jag hoppas inte heller det är katterna. Men det känns som att det är något i allafall. Eller är det normalt att treåringar går med rinnsnuva från maj tills nu ?!
  • Cs mamma

Alltså jag ser många pratar om "hoppas det inte är katterna/hundarna" men jag vill be er tänka en gång extra...
    Visst jag köper att katten/hunden är del av familjen och ja det är jätteledsamt, jag förstår jag är uppväxt med djur och allt sånt, det blir som ens barn men det ÄR inte ditt barn det är ett djur.
    Om alternativet är att jag får välja mellan att mitt barn inte tål vårt djur alternativt inte tål sädesslag, mjölk, ägg, soja, förtjockningsmedel mm mm så väljer jag djuret alla dagar i veckan då det är betydligt lättare för både barn och mig både nu och i all framtid. Att inte tåla djur visst är det handikappande i frågan följa med vänner hem efter skolan osv men jämnförelse med massor med födoämnen och riskera att lida näringsbrister och problem  så är valet enkelt.

Jag säger inte kasta ut djuren och hipp hopp hurra men jag ber er bara tänka lite på vad alternativet kan vara, så hoppas ni på djuren/djuret eller massor med mer födoämnen??? Kanske det en dag visar sig att det är djuret som orsakar grundproblemet och dom födoämnen man tror bara är symptom... ja ... jag vet inte

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Tibell
    Angel Gbg skrev 2010-08-19 19:22:42 följande:
    Alltså jag ser många pratar om "hoppas det inte är katterna/hundarna" men jag vill be er tänka en gång extra...
    Visst jag köper att katten/hunden är del av familjen och ja det är jätteledsamt, jag förstår jag är uppväxt med djur och allt sånt, det blir som ens barn men det ÄR inte ditt barn det är ett djur.
    Om alternativet är att jag får välja mellan att mitt barn inte tål vårt djur alternativt inte tål sädesslag, mjölk, ägg, soja, förtjockningsmedel mm mm så väljer jag djuret alla dagar i veckan då det är betydligt lättare för både barn och mig både nu och i all framtid. Att inte tåla djur visst är det handikappande i frågan följa med vänner hem efter skolan osv men jämnförelse med massor med födoämnen och riskera att lida näringsbrister och problem  så är valet enkelt.

Jag säger inte kasta ut djuren och hipp hopp hurra men jag ber er bara tänka lite på vad alternativet kan vara, så hoppas ni på djuren/djuret eller massor med mer födoämnen??? Kanske det en dag visar sig att det är djuret som orsakar grundproblemet och dom födoämnen man tror bara är symptom... ja ... jag vet inte
    Jag håller fullständigt med dig trots att jag är en utav dem som säger "hoppas det inte är katterna" Anledningen till att jag säger så är för att stora tösen ÄLSKAR sina katter. För mig hade dem gärna fått flytta för länge sedan!
    Jag hade, om jag kunnat, bytt bort alla minstingens födoämnesallergier mot kattallergi utan att tveka en sekund!
    Min lillebror är allergisk mot katter och han har inga som helst problem med sin allergi sålänge han inte sitter och gosar med katter. Tänk om det hade varit så för min minsta tös istället för alla andra av hennes allergier som både är tidskrävande samt att det är jobbigt för henne så fort hon råkar få i sig något hon inte tål!
    Så jag håller med dig!!
  • Mama Law

Jag bara spyr på allt som har med allergier just nu Wiking ser bedrövlig ut och är snart sönderkliad över allt utom på ryggen och magen. Knävecken är snart stora sår...... dags med penicilling snart igen. Börjar med en betapredkur i morron för att se om jag får ner reaktionerna och kanske dämpar rinnandet i bägaren lite.

Har fortfarande inte fått beslut från FK. Har legat för beslut sen i Juni så nu ska jag fixa en anmälan så ska jag återigen ringa i morron och undra hur lång tid det ska ta. Skickade ju trots allt in papprena i slutet av feb och sista utbetalningen sker i september så börjar bli lagomt förbannad.

Ja och min stora dag verkar bli en resa till gran canaria första veckan i december hade ju hoppats på att slippa trixa och tänka på mat hållning men inte då, det verkar som om vi får fixa och betala det själva. Men resan blir ju betald så det blir ju bara en bråkdel iaf. Hoppas den blir bra så vi kan söka bidrag/fonder för en resa i sommar sen.

Hoppas ni har det bättre i af för här hemma är det fullt kaos.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • ViFrånLandet
    Angel Gbg skrev 2010-08-19 19:22:42 följande:

Hade ingen aning om att en djurallergi kan göra så man blir känslig mot födoämnen, hur funkar det? Och om det nu är så, hur lång tid efter att man slutat utsättas för djuret försvinnet födoämnesöverkänsligheterna..? Eller tänker jag galet nu, jag får det inte att gå ihop Obestämd

Vilket fall så är sonen bättre i astman sedan katterna togs bort, om det har med det eller medicineringen att göra är ju svårt att säga men bättre är han. Har inte vågat utsätta honom för hund ännu eftersom han hittills reagerat med andningsproblem så stackars farfar får aldrig besök av oss, och det känns riktigt tråkigt.

Fick jag välja skulle sonen självklart slippa allt vad allergier heter, både mot födoämnen och annat, men nu ser tyvärr verkligheten annorlunda ut och det är bara att acceptera och göra det hela så bra det går.

Älsklingen: För att svara på din fråga.. Jag är mycket tveksam till att det är normalt att vara snorig konstant så länge, speciellt med tanke på uppehållet när ni var borta, så jag skulle nog tro att det är katterna (eller något annat hemma) som orsakar besvären. Kanske ska du slå barnmottagningen en signal?
  • Tibell
    ViFrånLandet skrev 2010-08-19 20:49:43 följande:
    Hade ingen aning om att en djurallergi kan göra så man blir känslig mot födoämnen, hur funkar det? Och om det nu är så, hur lång tid efter att man slutat utsättas för djuret försvinnet födoämnesöverkänsligheterna..? Eller tänker jag galet nu, jag får det inte att gå ihop Obestämd

Vilket fall så är sonen bättre i astman sedan katterna togs bort, om det har med det eller medicineringen att göra är ju svårt att säga men bättre är han. Har inte vågat utsätta honom för hund ännu eftersom han hittills reagerat med andningsproblem så stackars farfar får aldrig besök av oss, och det känns riktigt tråkigt.

Fick jag välja skulle sonen självklart slippa allt vad allergier heter, både mot födoämnen och annat, men nu ser tyvärr verkligheten annorlunda ut och det är bara att acceptera och göra det hela så bra det går.

Älsklingen: För att svara på din fråga.. Jag är mycket tveksam till att det är normalt att vara snorig konstant så länge, speciellt med tanke på uppehållet när ni var borta, så jag skulle nog tro att det är katterna (eller något annat hemma) som orsakar besvären. Kanske ska du slå barnmottagningen en signal?
    Ja vi ska ju på återbesök hos astma och allergimottagningen på måndag så jag tänkte slå dem en pling i morgon så de kan förbereda både prick och blodprov!
    Hade det bara varit snuva som varit problem hade jag inte kännt mig lika säker men hon har haft problem även med astman en hel del..till och med ett astmaanfall har hon haft! och då har hon varit HELT symtomfri från astman hela våren..så något måste det vara som spökar för henne!!
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2010-08-19 20:54:16 följande:
    Ja vi ska ju på återbesök hos astma och allergimottagningen på måndag så jag tänkte slå dem en pling i morgon så de kan förbereda både prick och blodprov!
    Hade det bara varit snuva som varit problem hade jag inte kännt mig lika säker men hon har haft problem även med astman en hel del..till och med ett astmaanfall har hon haft! och då har hon varit HELT symtomfri från astman hela våren..så något måste det vara som spökar för henne!!
    Låter bra det! Ja, alltså att ni ska på återbesök så snart, inte att hon har besvär... Hoppas ni får reda på vad det är som orsakar problemen, jag ska hålla en tumme för er på måndag!
Svar på tråden Allergitråden